نتیجه حرکت جهادی جهش تولید؛ هم اکنون راه آهن در مرز قطع وابستگی به ساخت چرخ لکوموتیو و اگن است و همچنین ساخت ترمز قطار که پس از آزمایش های فنی به زودی خبر قطع وابستگی آن اعلام و ایران جزو چهارمین کشور سازنده ترمز قطار در دنیا خواهد شد.
به گزارش سرویس پژوهش خبری صداوسیما: در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است از 80 بند دو بند بر حمل و نقل ریلی تاکید شده است به طوری که ایشان در بخش امور اقتصادی و در بند 24 این سیاست ها بر اولویتِ بخشِیدن توسعه خطوط ریلی (حمل و نقل) و ایجاد مزیت رقابتی و همچنین در بند 25 توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانههای باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکههای ریلی منطقهای و جهانی بویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار تاکید داشته اند.
کاهش مصرف سوخت ، کاهش آلاینده های زیست محیطی، کاهش تلفات جاده ای، کاهش استهلاک جاده ها و هزینه ها، کاهش هزینه سفر و انرژی و... از جمله مزیت های منحصر به فرد صنعت حمل و نقل ریلی است که سبب شده در دنیا ، توجه به توسعه صنعت ریل ، پر رنگ شود.
برهمین اساس پژوهش خبری در سال تحقق « جهش تولید» در نشستی با آقای سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به بررسی مهمترین برنامه های این صنعت برای تحقق سیاست های برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری پرداخته است .
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است
پژوهشگر:محمود نانکلی