رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از کتاب بستههای تحولی و برنامههای سال ۱۳۹۹ این سازمان رونمایی کرد.
آقای سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به جزئیات برنامههای تدوینی سال ۱۳۹۹ این سازمان اظهار داشت: برنامههای تدوینی شامل دو بخش است، بخش اول بستههای تحولی است که جدید و نوآورانه است و بخش بعدی نیز برنامههای معمولی است که از قبل وجود داشته و استمرار مییابد.
وی با بیان اینکه برنامههای سال ۱۳۹۹ هر شش زیر نظام سند تحول بنیادین را پوشش میدهند گفت: مجموع برنامههای سالانه و بستههای تحولی ۱۳ برنامه با ۴۶ فعالیت است که بیش از ۸۰ درصد این برنامهها و فعالیتها نوآورانه است.
آقای حسینی با اشاره به سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی» و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن» اظهار داشت: بستههای تحولی نوآورانه، تحقق پذیر، دارای نتایج کوتاه مدت یکساله ملموس، شوق انگیز، مشارکت پذیر، مدرسه محور، فراگیر، مبتنی بر آموزههای سند تحول بنیادین و مبتی بر چرخشهای تحول آفرین تدوین شده اند.
وی افزود: فرآیند اجرایی شدن بستههای تحولی در قالب ۸ برنامه و ۳۰ فعالیت تدوین شده و ۸۳ درصد فعالیتها و برنامههای مبتنی بر بستههای تحولی تاسیسی و نوآورانه است.
آقای حسینی اضافه کرد: بسته مدرسه انطباقی شامل ۳ برنامه و ۹ فعالیت است که ۶ فعالیت آن جدید است، بسته مداخلات بهنگام طلایی شامل یک برنامه و یک فعالیت جدید است و بسته توسعه مشارکتها نیز شامل ۴ برنامه و ۲۰ فعالیت جدید است.
معاون وزیر با تشریح برنامهها و فعالیتهای بستههای تحولی اظهار داشت: "ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال"، "مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران و معلمان" و "مناسب سازی فضا و تجهیزات"، "طراحی و تولید برنامه کاربردی جامع دانش آموزان با نیازهای ویژه"، "راه اندازی سامانه ندای همراه ویژه معلمان رابط و پذیرا و والدین دانش آموزان تلفیقی- فراگیر در تمامی استان ها" و "ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها" از جمله فعالیتهای پیش بینی شده در بستههای تحولی است.
وی افزود: "ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم در هر استان"، "ایجاد یک مدرسه پذیرای مناسب سازی شده الگو در هر استان" و "نهضت مشارکت توان افزایی" از جمله دیگر فعالیتهای پیش بینی شده در بستههای تحولی است.
حسینی گفت: آموزش زبان اشاره و خط بریل به ۵ هزار نفر از والدین، معلمان و مدیران سازمان ها، برگزاری ۱۲۰ ساعت آموزش مهارتهای چندگانه به ۱۰ درصد از معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی، افزایش ۸درصدی پوشش پیش دبستانی و ۱۵ درصدی خدمات توانبخشی در پیش دبستانی، مناسب سازی و طراحی درس افزارهای آموزشی و جلب مشارکت ۳۵ درصدی اولیا و ۳۰ درصدی معلمان برای امسال هدفگذاری شده است.
معاون وزیر آوزش و پرورش با بیان اینکه برنامههای سالانه در قالب ۵ برنامه و ۱۶ فعالیت تدوین شده است اظهار داشت: تولید بستههای یادگیری و توان بخشی نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه یادگیری مبتنی بر برنامه درسی ملی، توسعه و ارتقا کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده با مشارکت نهادهای تخصصی کشور، بازنگری و اصلاح ساز و کارهای تامین منابع مالی برنامه ارزیابی سلامت جسمانی و روانی کودکان در بدو ورود به دبستان درمناطق محروم و مرزی، تدوین برنامه جامع استعدادیابی در دوره پیشدبستانی، ابتدایی و متوسطه در ساحتهای ششگانه تربیتی برای کشف استعدادهای دانشآموزان و تدوین نظام نامه تحقق پوشش کامل تحصیلی دوره آموزش عمومی و اتخاذ سیاستهای تشویقی و تنبیهی برای دانشآموزان و اولیای آنان با همکاری سایر عوامل سهیم و مؤثر، از جمله برنامهها و فعالیتهای سالانه سال ۱۳۹۹ است.