پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش باید با نگاه استاندارد سازی، مناسب سازی و ظرفیت سازی انجام گیرد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی و فرهنگی خبرگزاری صدا و سیما، آقای سید جواد حسینی در نشست تصویری مدیران کل استانها و روسای مناطق آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش، نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و اعضای شورای معاونین وزیرآموزش و پرورش برگزار شد، با تاکید بر اینکه در نظام مالی و برنامه و بودجه باید از سه اصل مهم پیروی کرد اظهار داشت: این سه اصل عبارتند از اصل کفایت که با تامین منابع مرتبط است، اصل عدالت که با تخصیص ارتباط دارد و اصل کارایی که به مصارف مربوط میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بر اساس اصل کفایت یا تامین منابع در نطام تعلیم و تربیت، در درجه اول باید از دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر آموزش و پرورش تقدیر کرد افزود: بودجه ۱۵ هزار میلیاردی آموزش و پرورش در سال ۹۲ اکنون به بیش از ۶۰ هزار میلیارد افزایش یافته است، سهم ۹ درصد اعتبارات آموزش و پرورش از اعتبارات ملی به رقم قابل ملاحظهای افزایش یافته است و در بودجه سال ۹۹ بیشترین رشد به نظام تعلیم و تربیت مربوط میشود.
وی گفت: در این دولت در سه مرحله رتبه بندی معلمان اجرایی شده است، امتیازات فصل دهم ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم اجرایی شد، تخصیص بودجه آموزش و پرورش همیشه بالای ۱۰۰ درصد و تا ۱۱۰ درصد محقق شده است و حقوق از میانیگن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در نظام بودجه ریزی چند نکته وجود دارد که باید مورد نظر قرار گیرد اظهار داشت: اصل اول استاندارد سازی بودجه در حوزه آموزش و پرورش است که از این منظر ارتقاء سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی که در کشورهای پیشرفته تا ۲۵ درصد نیز میرسد و سهم آموزش و پرورش از GDP که باید به رقم ۶ تا ۷ درصد برسد دو شاخص مهم است که به رغم تمام تلاشها هنوز فاصله زیادی با استانداردها دارد.
معاون وزیر دومین اصل را ظرفیت سازی دانست و افزود: همگان بر این امر واقف هستند که در هیچ کشوری آموزش و پرورش با تکیه صرف بر منابع دولتی نتوانسته است ارتقای کیفیت و اعتبار پیدا کند لذا ظرفیتهای مشارکت در بخشهای مختلف دولتی و عمومی از یک سو و مشارکت بخش خصوصی و مردمی از دیگر سو در نظام تامین منابع باید جدی گرفته شود.
وی گفت: ظرفیت بسیار مهم و قابل توجه برای اصل کفایت در تامین منابع در آموزش و پرورش مولد سازی داراییهای بی شمار و بالقوه است که باید به شکل جدی این لشگر بزرگ و بالقوه را به فعلیت درآورد و معجزه تامین منابع را به تماشا نشست.
آقای حسینی سومین اصل در نظام بودجه ریزی که نیاز به اصلاح دارد را اصل تناسب سازی دانست و افزود: در این راستا تناسب بین هزینههای جاری و پرسنلی به هزینههای کیفیت بخشی و تناسب بین هزینههای جاری و عمرانی که در آموزش و پرورش پیشرفته ۴۰ به ۶۰ و در ایران ۹۸ به ۲ است نیاز به اصلاح جدی دارد.
وی افزود: همچنین تناسب بین پوشش تحصیلی و بودجه ازدیگر نکات مهم است. هم اکنون ما بیش از ۹۲ درصد پوشش تحصیلی در تمام مقاطع را داریم و این در حالی است که بودجه موجود حداکثر ۶۹ تا ۷۰ درصد پوشش تحصیلی را کفایت میکند.
معاون وزیر چهارمین اصل در نظام بودجه ریزی که نیاز به اصلاح دارد را تعادل آفرینی در نظام بودجه ریزی دانست و افزود: جوهره اصلی سند تحول بنیادین ارتقای کیفیت و عدالت است و مهمترین مظهر عدالت و ظهور آن در نظام تعلیم و تربیت نظام بودجه ریزی است.
وی افزود: بر این اساس توجه به مناطق محروم، عشایری، مرزی، کم برخوردار، حواشی شهرها و مناطق و دانش آموزان لازم التوجه در نظام بودجه ریزی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
حسینی با بیان اینکه یکی از محورهای عدالت بویژه عدالت ترجیحی، توجه به دانش آموزان استثنایی است که در اولویت نظام بودجه ریزی باید قرار گیرند اظهار داشت: در نظامهای پیشرفته معمولا ۵ تا ۱۰ برابر هزینههای آموزش و پرورش استثنایی بیشتر از آموزش و پرورش عادی است و باید سرانه آموزش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به سمت این هدف شاخص جهت گیری کند تا از این طریق به سمت عدالت ترجیحی گامهای کیفیتر و موثر تری برداشته شود.
وی تاکید کرد: گرچه جای تقدیر است که در این دولت بودجه آموزش و پرورش استثنایی ۷ برابر و بودجه ایاب و ذهاب ۴۲ برابر افزایش یافته است، ولی متناسب با رشد ۱۸ درصدی دانش آموزان از یک سوو نیاز آنها به وسایل و امکانات که در طرح نهضت توان افزایی تجلی دارد از دیگر سو توجه بیشتر نظام بودجه ریزی برای آنان را طلب میکند.