به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی و هنری
خبرگزاری صدا و سیما، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای معاونان سازمان آموزش و پرورش استثنایی از ابلاغ اعتبار ۷۰ میلیاردی خدمات توانبخشی خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جدید و با توجه به شرایط کرونا، حضور والدین به عنوان معلم دوم و دستیار معلم به شکل حرفهای امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
آقای دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تسلیت ایام عزاداری امام حسین (ع) گفت: امید است بتوانیم با درس گرفتن از این قیام فرا ارضی، عصری و نسلی آموزههای مدرسه کربلا جنبههای دانشی، بینشی، توانشی، ارزشی، منشی و روشی این قیام را در مدارس، معلمان و دانش آموزان ساری و جاری سازیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آغاز مدارس از ۱۵ شهریور، آغازی پیچیده و سخت است افزود: باید بیش از گذشته آمادگی مدیریتی، اجرایی و روشی پیدا کنیم و با توجه به شرایط کرونا آمادگیهای لازم از حیث بکارگیری فناوریهای نوین، مناسب سازی ظرفیتهای شبکه شاد، آمادگی مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز مشاوره خانواده را داشته باشیم.
وی افزود: مدیران مدارس، معلمان و نیروهای توانبخشی و مشاورهای برای وضعیتهای مختلف باید آمادگی داشته باشند و قدرت انتقال سریع از یک وضعیت به وضعیت دیگر را نیز پیدا کنند.
آقای حسینی در ادامه گفت: باید از راهبرد مهم تداوم و پوشش همگانی آموزش با تدوین اطلس یادگیری برای تمام دانش آموزان در تمام وضعیتها اطمینان کامل پیدا کنیم.
معاون وزیر با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط کرونا حضور والدین به عنوان معلم دوم و دستیار معلم به شکل حرفهای امری ضروری و اجتناب ناپذیر است افزود: از طریق ظرفیت سامانه ندای همراه، ظرفیت مشاوران، پارلمان اولیا و همچنین ظرفیت استانها باید توانمند سازی والدین را در دستور کار قرار دهیم و بسته تحولی آموزشهای خانواده محور و والد محور را تدوین نماییم.
آقای حسینی با بیان اینکه مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید علاوه بر خدمات حضوری انفرادی به دانش آموزان دو اقدام مهم را تدوین و به اجرا بگذارند گفت: انخستین اقدام آموزش در بستر شبکه شاد است و اقدام بعدی گسترش حلقات ارائه خدمات و اتصال آن به مدارس در قالب اتاقهای مرجع و معلمان رابط است تا از این طریق گام دیگری در راستای توسعه جامع کمی و کیفی خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری بویژه در عصر کرونا برداریم.
وی افزود: راه اندازی سامانه ندای همراه در سال جدید به منظور توانمند سازی و رفع مشکلات طرح تلفیقی فراگیر و ظرفیت سازی این سامانه برای آموزش خانوادهها و ارائه خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری از دیگر امور مهم و ضروریست.
معاون وزیر آموزش و پرورش خواستار تحقق پوشش ۹۹ درصدی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان شد و گفت: استقرار نوبت بعد از ظهر در پایگاه ها، ارائه خدمات در روزهای پنجشنبه و جمعه، استفاده از پایگاههایی که ظرفیت سنجش آنها پر شده است، استمرار فعالیت پایگاهها بعد از ۱۵ شهریور و ثبت نام نهایی نشدن دانش آموزان بدون انجام برنامه سنجش از جمله اقداماتی است که ما را به پوشش ۹۹ درصدی نزدیک میکند.
آقای حسینی ادامه داد: استمرار خدمات توانبخشی در مدارس و بیرون مدارس و نیز در قالب مراکز راهنمایی ومشاوره خانواده، اطمینان از تراز نیروی انسانی، آمادگی مدارس از حیث فضا، تجهیزات و ضدعفونی، اطمینان از انتصاب و آموزش مدیران و توزیع کتب درسی از جمله موارد مهم دیگری است که همواره باید پیگیری شود.
وی خواستار تلاش در جهت تحقق خروجیهای مورد استفاده از بستههای تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی توسعه مشارکتها شد و افزود: خدمات توانبخشی باید استمرار یابد و در این خصوص ابلاغ اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی برای شروع سال تحصیلی به انجام رسیده است و ارائه خدمات توانبخشی در مدرسه، خارج از مدرسه و در قالب مراکز مشاوره و راهنمایی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: خدمات بستههای حمایتی توانبخشی با ابلاغ ۴۰ میلیارد ریال و تخصیص ۷ میلیارد ریال آن در طول سال استمرار خواهد یافت