به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ آقای دکتر سید جواد حسینی در نشست «شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی» با موضوع بررسی «بسته تحولی مدرسه انطباقی» برگزار شد با تأکید بر استفاده از نظریات صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش استثنایی گفت: برنامهها و بستههای تحولی تدوین شده در راستای حرکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد و مشارکت محور است.
معاون وزیر با تأکید براینکه روزمرگی یکی از آسیبهای سازمانها میباشد افزود: این آسیب منجر به دوری از نوآوری و فاصله گرفتن از تجدید حیات شوندگی میشود و در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دوری از این آسیب تمامی برنامهها با رویکرد مشارکتی تدوین شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی» و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن» در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است اظهار داشت: تعداد کل برنامههای سال ۱۳۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۱۳ برنامه با ۵۲ فعالیت است که این برنامهها مبتنی بر بستههای تحولی در قالب ۸ برنامه و ۳۶ فعالیت و برنامههای سالانه در قالب ۵ برنامه و ۱۶ فعالیت میباشند.
وی با بیان اینکه برنامههای سال ۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی شامل انواع برنامههای تاسیسی، تکمیلی و تعدیلی است گفت: ۶۳ درصد از کل ۵۲ فعالیت طراحی شده تأسیسی و نوآورانه است و ۸۳ درصد فعالیتها و برنامههای مبتنی بر بستههای تحولی نیز تأسیسی و نوآورانه است.
آقای دکتر حسینی با بیان اینکه فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیریها به شمار میرود افزود: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوتهای فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش و پرورش استثنایی است.
معاون وزیر با بیان ضرورتها و چرایی تدوین بسته تحولی «مدرسه انطباقی» اظهار داشت: باید به سمت شکل دادن جامعهای با حداقل محدودیتها و دوستدار انسان حرکت کرد و این جامعه، جامعه دوستدارهمه انسانها بویژه کودکان و معلولین است.
وی افزود: براساس نظریه توسعه انسان مبنا و نظریه دارایی محور باید جامعه قبول کند که انسانهای دارای نیاز ویژه در کنار محدودیت ها، مزایا و ویژگیهای زیادی دارند و در واقع باید توانمندی این دانش آموزان را به رسمیت شناخت و رشد داد.
وی با طرح این پرسش که چرا دنبال مدرسه انطباقی هستیم گفت: کمتر از ۵ درصد از ۲۰ هزار مدرسه پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه برای این دانش آموزان مناسب سازی شده است.
وی افزود: میزان تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی که باید دانش آموزان استثنایی داشته باشند ۱۱۰ قلم است که کمتر از ۵ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه به این تجهیزات دسترسی دارند و در بسته تحولی «مدرسه انطباقی» دسترسی ۱۰ تا ۱۵ درصدی این دانش آموزان هدف گذاری شده است.
وی ادامه داد: در بسته مدرسه انطباقی ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان طیف اُتیسم در هر استان و احداث ۱۴ مدرسه مناسب سازی شده ویژه طیف اُتیسم هدف گذاری شده است.
معاون وزیر با بیان ارکان و مؤولفههای مناسب سازی اظهار داشت: معلمین، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانش آموزان عادی، و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوتهای فردی را فراهم سازند.
آقای دکتر حسینی با بیان اینکه در بسته مدرسه انطباقی سه برنامه و ۹ فعالیت پیش بینی شده است اظهار داشت: «ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال»، «مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران و معلمان» و «مناسب سازی فضا و تجهیزات» سه برنامه تدوین شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی است.
وی با تشریح برنامه «ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال» گفت: برای این برنامه ۳ فعالیت «طراحی و تولید اپلیکیشن جامع دانش آموزان با نیازهای ویژه»، «راه اندازی سامانه ندای همراه ویژه معلمین رابط و پذیرا و والدین دانش آموزان تلفیقی- فراگیر در تمامی استان ها» و «ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها» طراحی و پیش بینی شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه ۳ فعالیت برای برنامه «مناسب سازی مبتنی بر توانمد سازی مدیران و معلمان» تدوین شده است افزود: آموزش زبان اشاره به ۴ هزار نفر، آموزش مهارتهای چندگانه به ۱۰ درصد معلمین و آموزش خط بریل به هزار نفر از جمله فعالیتهای مرتبط با این برنامه است.
آقای دکتر حسینی «مناسب سازی فضا و تجهیزات» را سومین برنامه بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و گفت: «ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان طیف اُتیسم در هر استان»، «ایجاد یک مدرسه پذیرای مناسب سازی شده الگو در هر استان» و «نهضت مشارکت توان افزایی» از جمله فعالیتهای پیش بینی شده مرتبط با این برنامه است.
شایان ذکر است در پایان این نشست ابلاغ دوساله عضویت اعضا به آنان تقدیم شد.
آقایان دکتر غلامعلی افروز روانشناس، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و نخستین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر صدری رئیس دفتر منطقهای آیسسکو و مسؤول تلفیق و تدوین سند تحول بنیادین، دکتر موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، دکتر جغتایی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر آخوندی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و خانمها دکتر آذر پزشک و فعال در زمینه چند معلولیتی، دکتر فرهبود رئیس پژوهشکده کودکان استثنایی و دکتر دلبری پزشک متخصص و از مدیران سابق سازمان بهزیستی از اعضای شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی میباشند