به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، آقای سید جواد حسینی در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش قم، افزود: استاندارد فضای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ۲۷.۵ مترمربع است که این رقم در حالحاضر ۱۰ متر مربع است و استان قم با ۲۸.۵ مترمربع از استاندارد بالاتر قرار دارد.
وی گفت: آموزش و پرورش استثنایی در ۱۶۰۰ مدرسه اختصاصی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا ۱۵۲ هزار دانش آموز را زیر پوشش خود قرار داده است.
حسینی همچنین، به بیان اشتراکات آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی پرداخت و افزود: در طرح تلفیقی فراگیر دانش آموزان استثنایی در ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا در حال تحصیل هستند و مدارس تلفیقی فراگیر گامی در جهت حرکت به سمت مدارس ترکیبی است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: در سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان به پوشش ۹۷.۶ درصدی رسیده ایم و در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی طرح هدفگذاری شده است.
حسینی با بیان اینکه ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور داریم، گفت: ۹ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان قم واقع شده است و بر اساس آمایش سرزمینی، این استان به ۱۹ مرکز جدید دیگر نیاز دارد که در صورت اختصاص فضای مناسب، این مراکز از سوی آموزش و پرورش استثنایی تجهیز خواهند شد.
وی افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه دارای نقایصی هستند که باید آموزش و پرورش با فناوری نقایص آنان را جبران کند و بر همین اساس نهضت توان افزایی برای تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی این دانش آموزان در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه بر اساس این اصول بسته تحولی مدرسه انطباقی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است، افزود: معلمان، فضای مدرسه، کتابهای درسی، والدین، دانش آموزان عادی و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شود و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده، برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوتهای فردی را فراهم سازند.
آقای حسینی رسیدن به عدالت آموزشی را از اصول دیگر حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: شناسایی به موقع دانش آموزان استثنایی، زیر پوشش قرار دادن بهنگام و استاندارد همه آنها راه رسیدن به عدالت آموزشی است و در همین راستا بسته مداخلات طلایی و بهنگام در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.
وی اضافه کرد: یکی از اصول دیگر حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی استفاده از مدیریت مشارکتی است که در همین راستا بسته تحولی مشارکتها تدوین شده است.
حسینی با بیان اینکه نظریه علم بنیاد و پذیرش اصل تصمیم بدون تحقیق هرگز از دیگر اصول حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی است، افزود: بر همین اساس در آموزش و پرورش استثنایی کارگروه رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی با حضور صاحبنظران تشکیل شده است.
وی گفت: دانش آموزان دیرآموز مظلومترین قشر آموزش و پرورش هستند که در قالب تفاهم نامه همکاری مشترک با معاونت آموزش ابتدایی امور آموزشی این دانش آموزان با جدیت پیگیری خواهد شد.
بازدید از چند طرح در حال احداث آموزش و پرورش استثنایی قم و بازدید از حوزه امتحان نهایی دبیرستان ماندگار امام صادق (ع) و افتتاح آزمایشگاه این دبیرستان از برنامههای سفر یک روزه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استان قم بود.