حذف آزمون ورودی استعدادهای درخشان برای ورود به دوره دوم متوسطه. موضوعی که در سکوت خبری رسانه ها و با چراغ خاموش اتفاق افتاد بدون اینکه کسی متوجه این اتفاق شود؛ که در این یاداشت به آن می پردازیم.
نتایج آزمون ورودی پایه هفتم و دهم دبیرستان های نمونه دولتی دوره اول و دوم متوسطه سال تحصیلی 96-95، نتایج آزمون های ورودی دبیرستان ماندگار البرز در رشته های مختلف و .... اما آن چه در این بین مشاهده نمی شود نتایج آزمون های ورودی دوره دوم متوسطه مدارس استعدادهای درخشان است. حذف آزمون ورودی استعدادهای درخشان برای ورود به دوره دوم متوسطه. موضوعی که در سکوت خبری رسانه ها و با چراغ خاموش اتفاق افتاد بدون اینکه کسی متوجه این اتفاق شود؛ که در این یاداشت به آن می پردازیم.
براساس بخشنامۀ رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان، تمامی دانشآموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان در تهران که معدل کل سالانۀ هر دو پایۀ هفتم و هشتم آنها در خرداد، ۱۷ و بالاتر از آن باشد، بدون شرکت در آزمون ورودی، در پایۀ دهم این مدارس ادامۀ تحصیل میدهند.
بند دیگری از بخشنامه به این نکته اشاره دارد که؛ گروهی از دانشآموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان که معدل کل سالانۀ آنان در خرداد، در یکی از پایههای هفتم یا هشتم ۱۷ و بالاتر از آن و در پایۀ دیگر (هفتم یا هشتم) بین ۱۶ تا ۹۹ .۱۶ باشد، در صورت تأیید در شورای دبیران مدرسه و تصویب در شورای مدرسۀ محل تحصیل فعلی خود، پس از صدور مجوز ادارۀ استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان استان، بدون شرکت در آزمون ورودی دبیرستانهای دورۀ دوم استعدادهای درخشان، مجاز به ادامۀ تحصیل در پایۀ دهم این مدارس خواهند بود.
این بخشنامه در حالی ابلاغ شده است که رؤسای انجمن اولیا و مربیان مدارس نمونه دولتی به آن اعتراض کردند؛ چرا که آنها بر این باورند؛ پیش از این، آزمون ورودی به مدارس تیزهوشان در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان برگزار میشد، اما با بخشنامه جدید، تیزهوشان مشغول به تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان، با معدل ۱۷، می توانند بدون آزمون؛ وارد دوره دوم دبیرستان شوند.
رؤسای انجمن اولیا و مربیان مدارس نمونه دولتی در نامه ای به مدیرکل آموزش و پرورش، تقاضای لغو این بخشنامه را به دلیل ناعادلانه و غیرمنطقی بودن آن مطرح کردند، چرا که با تصمیم جدید مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، عملاً دانش آموزانی که در مدارس نمونه دولتی تحصیل میکنند، شانس کمی برای ورود به مدارس تیزهوشان خواهند داشت.
این در حالی است که مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران؛ جناب آقای اسفندیار چهاربند در گفتگویی که در اسفند 94 داشتند؛ اظهار داشتند؛ در تهران ۲۴۰۰ دانشآموز در پایه نهم در مدارس استعداد درخشان مشغول به تحصیل هستند که این تعداد دانشآموز شرایط ورود (معدل ۱۷ به بالا) را دارند. همچنین در پایه دهم ۲۱۰۰ دانشآموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند که ۳۰۰ دانشآموز هم کمتر از افراد واجد شرایط است که این ظرفیت پایه دهم، به دانشآموزان پایه نهم در مدارس تیزهوشان اختصاص یافته است.
این در حالی است که مدیرکل آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه اساسا آزمونی که هر سال برای ورود به پایه دهم (پایه اول متوسطه قدیم) برگزار میشد، آزمون تکمیل ظرفیت بوده است نه آزمون عمومی؟!. بنابر اظهارات ایشان آزمون عمومی برای ورود دانشآموزان به مدارس تیزهوشان مربوط به پایه هفتم است که همه حق شرکت دارند؛ اما آزمون پایه دهم به شرطی است که ظرفیتی بعد از ورود دانشآموزان پایه نهم به دهم باقی بماند که در حال حاضر چنین ظرفیتی در تهران وجود ندارد و آزمونی هم برگزار نخواهد شد.
آن چه مسلم است؛ تاریخچه شکلگیری؛ توسعه و نحوه ورود دانش آموزان به مدارس سمپاد و نمونه دولتی نشان می دهد؛ دانش آموزان مستعد و علاقمند به تحصیل در مدارس استعداد های درخشان، برای ورود به پایه های اول راهنمایی و اول دبیرستان و هنرستان به صورت یکپارچه در سراسر کشور و در زمان تعیین شده، مهلت داشتند جهت شرکت در آزمون های ورودی این مدارس ثبت نام کنند. شاهد مثال آن هم؛ شرکت 800هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی و سوم راهنمایی در آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در روزهای 19و20 اردیبهشت ماه سال 92 بود.
همچنین حداقل معدل 19 شرط شرکت در آزمون مدارس استعدادهای درخشان بود، اما برای ورود به مدارس نمونه دولتی به میزان 20 درصد معدل پایه های پنجم ابتدایی و دوم راهنمایی در نمره آزمون موثر بود؛ که این امر بدیهی بودن برگزاری آزمون عمومی برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان در دو مقطع اول راهنمایی و اول دبیرستان (دوره قدیم)را تائید می کند. اگر چه با مروری ساده بر آزمون سال های قبل می توان شواهد زیادی از این دست یافت.
در هر حال به نظر می رسد نامگذاری «مدارس استعدادهای درخشان» با این نام؛ و با این عملکرد؛ با هدف اولیه تاسیس این مدارس مغایرت داشته باشد. چرا که این نحوه پذیرش و اختصاصی کردن آن برای عدهای خاص؛ فلسفه وجودی این مدارس را به چالش کشیده و همواره این معما را در ذهن ایجاد می کند که؛
- به راستی اعمال محدودیت برای استعدادهای درخشانی که خارج از این مدارس هستند و از بد اقبال دوره اول متوسطه خود را در این مدارس طی نکرده اند؛ با کدامیک از بندهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همخوانی دارد؟!
-آیا مدارس ترسیم شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1404 همین مدارس هستند یا از این پس قرار است مدارس مورد انتظار در سند جشم انداز راه اندازی شود؟!
-به راستی شرط ورود به مدارس سمپاد که نمودی از درخشان ترین استعدادهای جامعه باید باشند با این سطح از معدل (17 به بالا ) از شرایط ایده آل یک تیز هوش برای ورود به این مدارس است؟!
-بر اساس اظهارات مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در اسفند 94 که؛ برگزاری آزمون برای شناسایی تیزهوشان را معتبر ندانسته بودند؛ این سوال قابل طرح است که اگر آزمون جهت شناسایی دانش آموزان تیز هوش معتبر نیست؛ پس چرا و به چه علت برای ورود دانش آموزان از پایه ششم به پایه هفتم آزمون برگزارکردند؟!
-همچنین بنا بر اظهارات ایشان؛ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت، داشتن مدارسی برای گروهی از دانش آموزان که از استعداد ویژهای برخوردار هستند، تجویز شده است؛ اما سوال اساسی توجه به این نکته است که آیا این دانش آموزان با استعداد ویژه؛ همانهایی هستند که در آزمونی فرمالیته با یکدیگر رقابت کردند یا اینکه می بایست با سایر دانش آموزان رقابت می کردند تا آی کیوی ۱۳۰ به بالای خود را اثبات کنند؟!
-شنیده های حاکی از آن است که دلایل مختلفی برای حذف آزمون ورودی استعدادهای درخشان وجود دارد که مهم ترین آن ناتوانی دانش آموزان شاغل به تحصیل در این مدارس در رقابت با سایر دانش آموزان عادی و دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس نمونه دولتی است. نکته دیگر؛ توجه به این نکته است که این تصمیم مسئولان در حذف آزمون؛ به دلیل سوق دادن تفکر اولیاء دانش آموزان به سوی مدارس غیر انتفاعی و کاهش درخواست ورود به مدارس تیزهوشان است که قضاوت در این مورد را خواننده واگذار می کنیم. !!!در هر حال اما و اگرهای زیادی در این بین وجود دارد که پاسخگویی مسئولان ذیربط را می طلبد. اما و اگرهایی که سکوت رسانه ها نیز برآن دامن زد.
نه تنهاازدرس خوندن بلکه اززندگی مأیوس شدن
کی گفته نفراتی که داخل تیزهوشان هستن زرنگ تر از اونایی که در نمونه هستند
خیلی ها الکی در مدارس تیزهوشان قبول می شوند که اصلا حق اونا نبوده .
توی مدارس نمونه ما دانش اموزان خیلی زرنگی داریم.
پس لطفا بیشتر فکر کنید.
شما دارید با آینده ما ها بازی میکنید .
عجب...