پخش زنده
امروز: -
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی، چهارشنبه 19 اردیبهشت بهمناسبت هفتهی گرامیداشت مقام معلم، با حضور در دانشگاه فرهنگیان، در دو دیدار جداگانه، در جمع مسئولان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و در اجتماع اساتید، کارکنان و دانشجو معلمان این دانشگاه سخنرانی کردند.
پژوهش خبری صدا وسیما: حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه 19 اردیبهشت به مناسبت هفتهی معلم در دانشگاه فرهنگیان حضور یافتند و در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و معلمان، منزلت و جایگاه والای معلمان را همچون معیشت آنان بسیار مهم و نیازمند توجه کامل خواندند و اجرای زمانبندیشدهی سند متقن و جامع تحول آموزشوپرورش را بسیار لازم و زمینهساز نوسازی این دستگاه عظیم و سرنوشتساز برشمردند. پژوهش خبری صدا وسیما مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب را در این دیدار تنظیم و منتشر کرده است .
منزلت معلم:
1- مقدس بودن معلّمی :
1-1- حقیقت قرآنیِ شغل انبیا بودن معلمی:
- یُعَـلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة
2- تأثیر بینظیر معلم در پیشرفت و سعادت کشور
3- مرجع بودن معلّم
4- ضرورت معرفی جایگاه معلم:
4-1- با نوشتن کتاب
4-2- با ساخت فیلم
4-3- با ساخت شعر
4-4- تلاش آموزش و پرورش و محیطهای فرهنگی نظیر صداوسیما
4-5- اشاره در کتاب های درسی
4-6- اشاره در داستان ها و رمان ها
5- ضرورت توجه به مسئله معیشت معلم
* تعلیم و تربیت:
1- لزوم جهتگیری تعلیم و تربیت کشور به سمت برخورداری از عدالت:
1-1- تربیت عدالتپرور
1-2- تربیت عدالتخواه
1-3- تربیت عدالتساز
2- هدف های تعلیم و تربیت عمومی کشور:
2-1- ساخت جهان و جامعه پیشرو
2-2- ساخت جهان و جامعه با ارزشهای متعالی
2-3- ساخت جهان و جامعه متدیّن، پایبند به شرایع الهی و با گستره بیانتهای افق دید
2-4- تربیت دانش آموز دارای حسّ مسئولیّت
2-5- تربیت دانش آموز دارای روحیّه آزاداندیشی
2-6- تربیت دانش آموز راستگو
2-7- تربیت دانش آموز بلندهمّت، شجاع، فداکار، پاکدامن و پرهیزکار
2-8- تربیت دانش آموز با احساس هویّت ملّی ( پرهیز از انحراف، خیانت و سستی و تنبلی)
2-9- لزوم الگو قرار دادن امثال شهید چمران، آوینی، حججی، شهریاری، علیمحمّدی و احمدیروشن
2-10- لزوم پیگیری کردن علم سودمند:
- مفید برای بهبود زندگی و جامعه
- نزدیک کننده به اهداف و پیش برنده
- ایجاد کننده روحیه حرکت
- به فعلیت رساننده ظرفیت ها
- آگاه کننده از تجربههای ملّی و افتخارات کشور و عبرت ها و درس های تاریخ
* دستگاه آموزش و پرورش:
1- دستگاه درجه یک در پیشرفت کشور:
1-1- دارنده فرصت بی نظیر برای انتقال ارزش ها
1-2- دارنده فرصت بی نظیر برای انتقال درست و جامع آرمان های انقلابی و ملّی
1-3- دارنده فرصت بی نظیر برای نهادینه کردن هویّت ملّی
2- دستگاه آموزش و پرورش نیازمند نوسازی و تحول:
2-1- تحقق جدی سند محکم و متقن تحول:
- سطح بالای سند تحول از نظر تخصّصی و حرفهای
- پیشرفت بسیار کند اجرای سند تحول (کمتر از ده درصد بر اساس گزارش ها)
- لزوم تعیین مهلت برای تحقق کامل سند تحول
- لزوم آشنا کردن بدنه آموزش و پرورش با سند تحوّل
2-2- جدی گرفتن موضوع معاونت پرورشی
2-3- پیگیری موضوع سمپادها و تیزهوشان به معنای واقعی کلمه و دور از دلال بازی
2-4- کنارگذاشتن کامل سند انحرافی ۲۰۳۰
2-5- توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان:
2-5-1- دانشگاه فرهنگیان، مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور
2-5-2- بحران کمتر بودن معلمان ورودی به آموزش و پرورش از خروجی ها
2-5-3- لزوم همکاری وزارت علوم، سازمان مدیریّت و سازمان امور استخدامی برای رفع کمبودها:
- کمبود نیروی انسانی
- کمبود بودجه
- کمبود فضای آموزشی
2-5-4-- لزوم افزایش سهمیه جذب هیئت علمی
2-5-5-- لزوم گزینش استادان شاخص، متدیّن، دارای روحیه انقلابی و منطبق با معیارهای سند تحوّل
پژوهش خبری // پژوهشگر: امید جلوداریان