پخش زنده
امروز: -
در این پژوهش مهمترین شاخصهای دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان در سال های 93 تا 96 و محورهای مرتبط به آنها گردآوری و مؤلفههای کانونی، شاخصهای محوری، پرسشها و شبههها و مصادیق مربوط، استخراج و به استناد عین عبارات آورده شده است.
نکته بسیار مهمی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند ایجاد تحول اساسی در قالب و محتوای نظام آموزش پرورش بر اساس "سند تحول بنیادین" است. "لزوم اقدام جدی مسئولان درخصوص این سند"، "دفعی الوجود نبودن سند تحول"، " نیاز داشتن سند تحول به نقشه راه و برنامه عملیاتی"، "متقن و متین بودن سند تحول"، "لزوم حفظ کردن انسجام سند تحول"، "لزوم کار گسترده صدا و سیما و دیگر دستگاه های تبلیغی درباره سند تحول"، "فراهم بودن شرایط برای اجرای سند تحول" و "نپذیرفتن سند 2030 سازمان ملل و یونسکو"، از جمله محورهایی است که رهبر انقلاب در این باره بر آنها تاکید می کند.
"معیشت معلمان و تکریم آنها" موضوع دیگری است که رهبر معظم انقلاب به مسئولان درباره توجه به آن تذکر می دهند و بر لزوم سرمایه گذاری در این زمینه تاکید می کنند و درخصوص سوء استفاده برخی ها از مشکلات معیشتی جامعه معلمان هشدار می دهند.
"لزوم تزریق روحیه شادابی و جوانی در معلّم" ، " لزوم طراحی نظام آموزش نو و غیرتقلیدی" ، "لزوم توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان" ، " لزوم تکیه بر فنی و حرفه ای ها" و " لزوم جلوگیری از گسترش غیرمنطقی مدارس غیرانتفاعی" نیز از محورهای دیگری است که در بیانات رهبر معظم انقلاب وجود داشت.
از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره" نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده" نیز محورهایی استخراج شد که برخی از آنها عبارت اند از : " به وجود آوردن هویت مستقل ملی و دینی در دانش آموزان"، "فعال کردن فطرت خداداد دانش آموزان"، "زنده کردن مفاهیم جریانساز و عملساز میان دانش آموزان"، "دوری از انزواهای اجتماعی نامطلوب و تکافل اجتماعی"، "اصلاح الگوی مصرف دانش آموزان"، "آموزش تحمل مخالف"، "آموزش ادب به ویژه در فضای مجازی" و "آموزش تدین و نداشتن زندگی اشرافی".
رهبر معظم انقلاب درباره "دستگاه های موثر آموزشی و پرورشی" هم به "معاونت پرورشی آموزش و پرورش"، "صداوسیما" و "وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی" اشاره می کنند.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
ضمیمه:
پژوهش خبری صدا وسیما// پژوهشگر: امید جلوداریان