مدیر عامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک با بیان اینکه تایرهای ایرانی استاندارد است ، از احداث 4 کارخانه تایرسازی در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حسن شعبانی با اشاره به اینکه کیفیت تایرهای تولید داخلی کیفیت قابل قبول و حتی قابل رقابت با تایرهای وارداتی است، افزود: شرکت کیان تایر قدیمی ترین صنعت تولید تایر در ایران است. این شرکت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار می گیرد.
وی اظهار داشت : در حال حاضر فرسودگی ماشین آلات و قدیمی بودن تجهیزات خطوط تولید از عمده مشکلات شرکت کیان تایراست.
شعبانی تصریح کرد : بی ثباتی مدیریتی و موارد دیگردر طول دوران موجب شد این شرکت از قافله توسعه یافتگی عقب بماند.
وی در ادامه با بیان اینکه مراکز دانشگاهی ایران فاقد رشته صنعت تایر هستند، افزود: هم اکنون در هیچ دانشگاهی رشته صنعت لاستیک تدریس نمی شود.
شعبانی گفت: شعبه ای از دانشگاه علمی کاربردی در شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایجاد شده است و به پذیرش دانشجو در دوره های کاردانی و کارشناسی صنعت لاستیک اهتمام جدی دارد.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت صنعت تایر تاکنون پژوهشکده ای مختص تایر در سازمان ها و دانشگاههای کشور ایجاد نشده است.
شعبانی همچنین با اشاره به این جمله که سال گذشته 250 هزار تن تایر در کشور تولید شد، اذعان داشت : در حال حاضر سه شرکت تایرسازی ایران از فناوری روز اروپا بهره مند است.
وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظردارد 4 کارخانه جدید تولید تایر در سطح کشور احداث شود. فناوری این 4 کارخانه از شرکت های معتبر جهانی تامین خواهد شد.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران نیز با اعلام اینکه تایر یک قطعه ایمنی در خودرو و بسیار حساس است، گفت: تایرهای ایرانی 100 درصد ایمن و از آخرین استانداردهای ایمنی روز جهان بهره مند است.
مصطفی تنها همچنین با اشاره به اینکه در جنوب غربی آسیا ایران و ترکیه دو تولید کننده عمده تایر هستند، افزود: ترکیه با ظرفیت سازی و جذب سرمایه های بین المللی هم اکنون به عنوان یک قطب صادراتی تایر علاوه بر غرب آسیا، جنوب شرقی اروپا را نیز پوشش می دهد اما ایران از این ظرفیت بالقوه خوب استفاده نکرده است.
وی ادامه داد: با توجه به مزیت های فراوان صنعت تایر در کشور از قبیل وجود مواد اولیه ، فناوری بالای 50 سال، اشتغال زیاد، توسعه شبکه ایمنی حمل و نقل و سایر موارد متاسفانه این صنعت به شدت از قافله توسعه یافتگی عقب مانده است.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران مشکلات صنعت تایر ایران را خرد و پراکنده بودن، نبود ارتباط فعال با صاحبان فناوری پیشرفته ، فقر سرمایه های خارجی، نبود ایجاد مراکز دانشگاهی و تحقیق و توسعه صنعت تایر، فقدان استراتژی ملی در صنعت تایر و ... برشمرد و افزود: خرد و پراکنده بودن از مشکلات اساسی صنایع تایرسازی کشور است بنابراین پیشنهاد می شود کارخانه های تایر سازی کشور در قالب مقیاس تولید بالا تجمیع شوند.
وی تصریح کرد : مناسبات بی رمق سیاسی ایران با جهان در دهه گذشته مانع ارتباط سیال و فعال ایران با صاحبان فناوری پیشرفته تایر در دنیا شد و به سخن دیگر ایران نتوانست در این دوران از ظرفیت های روز صنعت تایر جهان در راستای توسعه صنعت داخلی بهره برداری کند.
تنها در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اعلام اینکه ایران فاقد راهبرد مدون ملی برای صنعت تایر بوده است، گفت : در سال های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش دارد سند چشم اندازی برای صنعت تایر تدوین کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : صنعت خودرو با صنعت تایر همسو نیست به عبارتی صنعت تایر از برنامه های صنعت خودرو به طور مطلق بی اطلاع است.
تنها همچنین با اشاره به اینکه صنعت تایر و صنعت خودرو لازم و ملزوم همدیگر هستند، اظهارداشت: توسعه صنعت خودرو مستلزم رشد زنجیره تامین است.
وی با اذعان اینکه خدمات لجستیکی صحیحی در صنعت تایر کشور وجود ندارد، افزود: جریان کالا، سرمایه و اطلاعات به درستی در این حوزه مدیریت نمی شود و بخش عمده ای از این مشکلات ضعف مدیریت در سطح کلان است.
تنها در ادامه با یادآوری اینکه شبکه توزیع در کشور سنتی است بر لزوم تبدیل شبکه توزیع سنتی به مدرن و تخصصی در جامعه تاکید کرد.
وی با بیان اینکه مواد اولیه لاستیک سازی که در کشور تولید می شود شامل کربن، کائوچو مصنوعی، گوگرد و ... است، یادآور شد : به لحاظ ارزشی 60 درصد مواد اولیه صنعت تایر از مشتقات نفتی است.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اذعان اینکه صنعت تایر در کشور باید رقابتی شود، گفت: میزان مصرف لاستیک کشور بیش از 350 هزار تن در سال است و تولید سالانه هم اکنون افزون بر 270 هزار تن است.
وی همچنین با بیان اینکه تولید داخلی در حال حاضر توان پاسخگویی به نیاز بازار را دارد، اظهار داشت: تمام تولیدات داخلی مطابق استانداردهای ملی و بین المللی است و از نظر کیفیت بطور صد درصد توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد.
تنها همچنین مبدا بیشتر تایرهای وارداتی را کشور چین عنوان کرد و افزود: واردات تایر به کشور در حالی صورت می گیرد که کارخانه های تولید تایر داخل از تجهیزات و فناوری روز دنیا استفاده می کنند و در صورت برنامه ریزی مناسب امکان صادرات مازاد بر نیاز را نیز دارند.
وی در ادامه از وجود 10 شرکت فعال صنعت تایر در ایران خبرداد و اظهارداشت: از این تعداد 4 شرکت قبل از انقلاب و بقیه بعد از انقلاب در کشور تاسیس شده اند.
مصطفی تنها تاکید کرد: صنعت تایر نقش مهمی در اشتغال، رونق تولید، رشد اقتصادی و ... دارد و می طلبد دولتمردان به این صنعت کلیدی کشور توجهی جدی داشته باشند.
بررسی ها نشان می دهد واردات بی رویه انواع لاستیک، نوسانات قیمت تولیدات داخلی و عدم بهره گیری از شبکه مناسب توزیع در داخل صنعت لاستیک کشور را با وضع بسیار نگران کننده ای روبرو کرده است.