پخش زنده
امروز: -
رئیس انجمن صنعت تایر گفت: بیش از۶۰ درصد از مواد اولیه صنعت تایر با ارز آزاد وارد می شود اما همه تایرهای وارداتی از چین، هند و کره جنوبی، ارز مبادله ای دریافت می کنند!
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، عباس عباسی ابیانه درنشست خبری افزود: درخواست ما از مسئولان وزارت صنعت این است برای تایرهای ارزان قیمت و کیفیت پایین، تعرفه و استانداردهای خاص وضع شود.
رئیس انجمن صنعت تایر گفت: تعرفه تایرهای باری در کشور به طور میانگین 12 درصد در سالهای اخیر بود اما این تعرفه در آمریکا 35 درصد، ترکیه 60 درصد و در برزیل 30 درصد برای واردات تایرهای چینی است.
وی با بیان اینکه بخشی از درخواست ما ازسوی وزارت صنعت مورد پذیرش قرار گرفت که سال آینده اجرایی شود ، گفت: قرار است میانگین تعرفه واردات تایرهای باری که هم اکنون 12 درصد است به 20 درصد برسد درحالی که تقاضای ما وضع تعرفه 35 درصدی بود.
عباسی افزود: در واردات تایرها چند مشکل داریم که تعرفه کم، کنترل کم واردات از نظر کیفیت و استانداردها و نیز اختصاص ارز مبادله ای به واردات تایر است.
رئیس انجمن صنعت تایر افزود: بیش از60 درصد از مواد اولیه صنعت تایر با ارز آزاد وارد می شود اما همه تایرهای وارداتی از چین، هند و کره جنوبی، ارز مبادله ای دریافت می کنند که موجب فقر حمایت از تولید داخل شده و با بالارفتن قیمت تمام شده، تولید ما را غیررقابتی کرده است.
بی نام و نشانها وارد کننده تایرهای بی نام و نشان
عباسی گفت: واردکننده های تایر با نام شوند زیرا هم اکنون 150 وارد کننده بی نام و نشان تایر را وارد می کنند واز دولت خواستیم واردکننده های تایر را شناسنامه دار کند و کسانی که به تعهدات خود درقبال خدمات واردات عمل می کنند گزینش و در وزارت صنایع ثبت شوند.
وی افزود: باید برندهایی از تایرها وارد شود که در سازمان استاندارد تأیید شده باشد زیرا تایرها با ایمنی مردم در ارتباط است.
عباسی گفت: هم اکنون 70 درصد از تایرهای باری و 50 درصد از تایرهای سواری از چین وارد می شود که اعتقاد داریم قیمت های عرضه شده این تایرها طبیعی نیست بلکه ناشی از تولید اضافه چین و سرریز به بازارهای منطقه ازجمله ایران است که باید با کنترل های تعرفه ای و استاندارد ، این موضوع مدیریت شود.
وی افزود: در سه ماه گذشته با افت فروش تایر تولید داخل مواجه بودیم و هم اکنون تا دو ماه از تولید داخل را موجودی انبار داریم که علت آن هم واردات با قیمت ارزان از چین است.
رئیس انجمن صنعت تایر گفت: 18 میلیون حلقه تایر برای مصرف داخل نیاز است که 15 میلیون حلقه از آن تایر سواری و سه میلیون حلقه نیاز تایر سنگین برای مصارف باری و اتوبوسی است که البته تولید داخل برای تایرهای سواری 12 میلیون حلقه یعنی 80 درصد نیاز داخل و در بخش باری تولید داخل 65 درصد از نیاز کشور را تأمین می کند.
عباسی افزود: تایرهای تولید داخل دو تا شش ماه پس از تولید به دست مصرف کننده می رسد اما تایرهای وارداتی ممکن است، دیرتر به دست مصرف کننده برسد. همچنین کیفیت محصولات تایر تولید داخل از نظر استاندارد و تاریخ تولید بهتر از نمونه های وارداتی است و عمر مصرف تایرهای سواری رادیال داخلی حدود 80 هزار کیلومتر و تایرهای رادیال باری سیمی حدود 200 هزار کیلومتر است.
وی گفت: واردات برندهای تایر کاهش یافته اما واردات از برندهای تازه افزایش یافته است.
عباسی افزود: هم اکنون 10 هزار تن از مجموع 240 هزار تن تولید تایر داخل کشور یعنی معادل سه تا چهار درصد تولید داخل صادر می شود.