به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مجتبی استادرحیمی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر در پاسخ به اینکه چقدر از کیفیت محصولاتی که به مردم می دهید راضی هستید؟ گفت: ما خودمان از گلایه های مردم به شدت ناراحتیم زیرا نتوانستیم آن خدماتی را که باید در شأن مردم باشد، عرضه کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ما و مدیران ارشد خودروسازی از کیفیت خودروهای تولیدی رضایت نداریم افزود: هدف تعریف شده ما این است که خودرویی بی عیب مانند خودروسازهای بزرگ دنیا تولید کنیم که حداقل تا 20 هزار کیلومتر مراجعه به خدمات پس از فروش نداشته باشد.
استادرحیمی درباره سرمایه گذاری های انجام شده بر روی تحقیق و توسعه گفت: این موضوع بسیار مهم است اما حمایت های لازم از سوی بانک ها و یا صنایع مادر برای این منظور وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه کارهایی هم انجام شده است افزود: بیش از 160 تا 170 میلیارد تومان برای خرید سخت افزار و انجام آزمایش های مختلف در این زمینه هزینه شده است.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: برخی از محصولات اخیر حاصل همین تحقیقات بوده است مانند دنا، آریسون که اولین وانتی است که در ایران خودرو طراحی، تولید و به بازار عرضه شد.
استادرحیمی درباره میزان رضایت مشتری گفت: یک شرکت ثالث که زیر نظر وزارت صنایع است با مشتری ها درباره محصولاتی که به بازار عرضه می کنیم تماس می گیرد و بر اساس این نظرسنجی میزان رضایت مردم از محصولات ما اندازه گیری می شود.
وی گفت: 65 درصد مشتریان ما از کیفیت محصولاتی که استفاده می کنند راضی هستند و 31 درصد در سطح متوسط قرار دارند و 4 درصد آنها ناراضی هستند.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو افزود: برای همه این موارد که در سطح متوسط رضایت و یا ناراضی هستند طرح هایی را در دست اجرا داریم تا این نارضایتی ها را از بین ببریم.
استادرحیمی درباره طراحی پلتفرم مشترک میان خودروساز و قطعه ساز گفت: در صنعت قطعه سازی هنوز آن بلوغی را که در صنعت قطعه سازی جهان ایجاد شده ایجاد نشده است.
وی افزود: اکثر قطعه سازان توانایی سرمایه گذاری بر روی پلتفرم و ارائه دانش فنی و ایده را به جز تعداد محدودی از آنها ندارند.
استادرحیمی گفت: برای پلتفرم های طراحی شده داخلی خودمان بیش از 200 میلیارد تومان در طول دو سال گذشته سرمایه گذاری شده است.
وی درباره سیستم های نظارتی گفت: ایران خودرو با شرکت هایی مانند پژو و رنو چند سال کار کرده است و برخی دانش فنی را از آنها گرفته و برای مدتی آنها را در خود نهادینه کرد که برخی از آنها کمرنگ شد.
استادرحیمی با بیان اینکه 1200 نفر نیروی بازرسی در فرایندهای داخل سایت مرکزی داریم ادامه داد: از این تعداد 300 نفر در ورود کالا هستند و 900 نفر در دیگر فرایندها مشغول به کار هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که جرا با وجود این نظارت ها هنوز برخی از خودروهایی که به بازار عرضه می شوند مشکل دارند؟ گفت: این مشکلات عمدتاً از جنس دوام هستند.
استادرحیمی افزود: این مسئله ناشی از این است که 60 صنعت دیگر مشغول تغذیه صنعت خودروسازی هستند و این صنایع هم باید کنترل های لازم را بر روی قطعات تولیدی خود انجام دهند و اگر این کار را نکنند خودرو دچار مشکلاتی می شود و این مشکلات از روی ظاهر قابل تشخیص نیست بلکه در فرایند استفاده ظاهر می شود.
وی ادامه داد: این ایرادات بیشتر از طرف سازنده ها می آید و به علت ماهیت عیب در سیستم ما شناسایی نمی شود و به دست مشتری می رسد که برای رفع این مشکل هم برنامه جامعی داریم.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو درباره خدمات پس از فروش و میزان رضایت از آن گفت: دو مشکل در گروه خودروسازی ایران خودرو داریم یکی کیفیت محصول و کیفیت خدمات که به هیچ کدام نمی توانیم نمره قبولی بدهیم و قبول داریم که یکسری مشکلات دارد.
استادرحیمی افزود: در خدمات پس از فروش هم مشکلاتی داریم که در شأن یک خودروساز نیست که مشتری دچار آن شود و از آن شکایت و گله کند.
وی گفت: بر اساس این نظرسنجی، 72 درصد مشتریان از محصولات ایران خودرو راضی هستند و 19.4 درصد سطح متوسطی از نظارت دارند و 8.5 درصد مشتری ناراضی داریم.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: در بررسی های انجام شده میدانی و نظارتی، برخی از مسائل موجب نارضایتی مشتریان شد ازجمله نبود پذیرش خودروهای گارانتی در نمایندگی ها که تا سه ماه پیش جزو نخستین یا دومین علت نارضایتی مشتریان بود.
استادرحیمی با بیان اینکه علت کمبود قطعات یکی دیگر از علل نارضایتی مشتریان است گفت: این کمبود شاید تا 6 ماه پیش 30 هزار خودرو داشتیم که مراجعه کرده بودند و ما قطعه مورد نظر را نداشتیم که اکنون این تعداد به 3 هزار خودرو رسید.
وی افزود: دستور اکید مدیر ارشد این بود که هر قطعه ای را که در قسمت فروش دچار کمبود آن می شدیم از خط تولید برداریم و با این کار امیدواریم این 3 هزار خودرو هم به صفر برسد.
استادرحیمی، کیفیت نامطلوب قطعات را از دیگر عوامل نارضایتی مشتریان دانست و گفت: که از دو ماه پیش مقرر شد که خدمات پس از فروش تنها از قطعاتی می تواند استفاده کند که تأییدیه خودروساز را اخذ کرده باشد و خودش حق ندارد از بازار مستقیم تهیه کند.
وی گفت: تشخیص و دانش فنی نمایندگی ها از دیگر عوامل نارضایتی مشتریان بوده است که با رعایت اخلاق حرفه ای نمایندگی ها این مشکلات برطرف می شود.
اشتغال مستقیم بیش از 850 هزار نفر در صنایع مرتبط با خودروسازی
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو گفت: بیش از 850 هزار نفر به طور مستقیم در این صنایع اشتغال دارند.
استادرحیمی درباره اوضاع کنونی تولید خودرو در کشور به 4 مؤلفه اصلی کیفیت، تولید و انجام تعهدات ، هزینه ها و توسعه در ارزیابی این مسئله اشاره و اضافه کرد: صنایع فولاد، آلیاژها، ورق، آلومینیوم، رنگ و مواد وابسته، پلیمرها، بنزین، انواع روغن، الکترونیک، شیشه، تایر و لاستیک، پلاستیک، نساجی، صندلی، ریخته گری، چراغ ها و 60 صنعت دیگر از صنایعی مرتبط با صنعت خودرو هستند.
وی گفت: این صنایع باید همگن باشند و رشد آنها با صنایع خودروسازی به صورت همگن انجام شود و صنعت خودرو را تغذیه کنند.
استادرحیمی با اشاره به اینکه این رشد وابسته به فضای صنعتی کشور است افزود: عواملی مانند فناوری ازجمله دانش فنی و سخت افزار روی این فضا تأثیر می گذارد و این فناوری باید مدام به روز شود.
وی با بیان اینکه سیاست های بانکی و حمایت بانک ها از این صنایع و میزان نقدینگی خودروساز بر صنعت خودرو تأثیر می گذارد، ادامه داد: منابع انسانی و مهارت های او و قوانین و مقررات حاکم بر صنایع خودروسازی از دیگر عوامل مؤثر بر صنعت خودرو است.
استادرحیمی افزود: استانداردها و سختگیری در این زمینه هم بر روی صنعت خودرو تأثیر می گذارد اما نکته مهم این است که آیا همه عوامل با این استانداردها رشد می کند و همچنین اینکه صنایع پتروشیمی، فولاد و آلیاژ تا چه اندازه می توانند هم گام با توسعه صنعت خودرو پیش بروند؟
وی گفت: اخلاق حرفه ای و فرهنگ کیفی حاکم بر جامعه هم بر روی صنعت خودرو تأثیر می گذارد، اینکه در کارشان اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند یا نه؟
استادرحیمی افزود: محصول تولیدی صنایع خودروسازی حاصل فعالیت های همه عوامل فوق است.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه پارسال به رغم تحریم ها تولید بسیار خوبی داشتیم و بیش از 600 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم افزود: امسال تا کنون حدود 283 هزار خودرو تولید کردیم که نسبت به برنامه تدوین شده حدود 14 درصد انحراف منفی داریم.
استادرحیمی با اشاره به علت های این موضوع گفت: نخستین علت این بود که به علت مشکلات کیفی که در شبکه خدمات پس از فروش داشتیم و مشکلات مشتریان و مسائل فرایندهای تولید، سخت گیری هایی را بر روی کیفیت قطعات انجام دادیم و این سخت گیری ها موجب شد که صلاحیت تعدادی از سازنده ها باطل شود و اجازه ندهیم قطعات تولیدی آنها وارد شرکت شود.
وی با اشاره به اینکه عامل دوم، تطبیق عرضه و تقاضا بود ادامه داد: در 2 تا 3 ماه اخیر به علت کاهش تقاضا برای اینکه به خودروهای کف پارکینگ اضافه نشود و خواب سرمایه نداشته باشیم بر اساس تقاضا تولید را کاهش دادیم که امیدواریم تا ماه های آخر سال این کاهش را جبران کنیم.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو گفت: عامل مهم دیگر که بسیار مهم بود و از سال 93 برای نخستین بار به طور قاطع در ایران خودرو پیاده شد موضوع جلوگیری از تولید خودروی با کسری بود.
استادرحیمی افزود: در انتهای سال 92 حدود 35 هزار دستگاه خودرو با کسری داشتیم که به علل مختلف ازجمله کسری سپر، چراغ، کسری ای سی یو نمی توانستیم این خودروها را تحویل مشتری دهیم.
وی اضافه کرد: دستور اکید صادر شد که حق تولید خودرو با کسری را نداریم و از سال 93 اجرا شد و اکنون علت برخی از افت تولیدات ما ناشی از همین مسئله است.
تحریم ها فرصت بود
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو گفت: تحریم ها فرصتی بود برای برخی از قطعه سازان و خودروسازها تا بتوانند توانایی های خود را ثابت کنند.
استادرحیمی افزود: تحریم ها موجب شد تا آنها به آن باور برسند که در شرایط تحریم هم می توانند سالی 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنند بدون اینکه حتی یک قطعه از پژو یا شرکت های خارجی مادر وارد کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون اوضاع خودروسازی از نظر تحریم بهتر شده است یا خیر گفت: اکنون اوضاع فرقی نکرده ، امیدواری ها و دلگرمی ها زیاد شده است اما از نظر انعقاد قرارداد و یا وارد کردن قطعات تفاوت چندانی با گذشته نکرده است.
استادرحیمی افزود: قبلا با خودروسازهایی مانند پژو، رنو، سوزوکی کار می کردیم و اکنون مذاکرات ادامه دارد و مذاکرات جدید از زمان آغاز بحث برجام شروع شد و هیئت هایی مرتب در حال تردد هستند و پروتکل هایی تنظیم می شود و تفاهمنامه هم نوشته شده اما اطلاعی نداریم که قطعی شده است یا خیر.
وی در پاسخ به این پرسش که ماجرای شرکت پژوی فرانسه که حتی تهدید به افشاگری کرده بود چه بود؟ گفت: این افشاگری را مدیر منطقه ای این شرکت در خاورمیانه تکذیب کرد.
استادرحیمی افزود: خودمان هم نمی دانیم موضوع افشاگری چیست؟
وی ادامه داد: شرکت پژو در سال 91 به صورت یک طرفه همه صادرات قطعه به ایران را قطع کرد یعنی شوک بسیار بزرگ و سنگینی به ایران خودرو وارد شد و اگرچه این موضوع تبعاتی داشت و ما توانستیم روی پای خود بایستیم و تولیدات را پیش ببریم اما شوک بزرگی به صنعت ما وارد شده است که باید پاسخ این خسارت را بدهد.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: از آن طرف هم این شرکت ادعاهایی دارد که باید در محافل حقوقی درباره آن بحث و تصمیم گیری شود.
استادرحیمی درباره تولید محصولات جدید گفت: کار تولید برخی از این محصولات را از پارسال آغاز کردیم که امسال به تولید رسید از جمله وانت اریسان که در سایت تبریز در حال تولید است.
وی افزود: موتور توربوشارژ هم امیدواریم تا چند ماه آینده به مرحله تولید انبوه برسد و الآن در مرحله طرح است که روی سمند نصب و به عنوان خودروی جدید وارد بازار می شود.
استادرحیمی اضافه کرد: خودروهایی مانند 409، x502، x301، 208 و 2008 به احتمال زیاد در سال 95 وارد بازار می شوند.
وی گفت: زمانی کیفیت ، مطلوب است که مشتری مراجعه به شبکه برای رفع مشکلات کیفی نداشته باشد.
استادرحیمی ادامه داد: برای این منظور در نخستین گام بر روی محصولات رانا طرح هایی را تعریف کردیم که تا 10 هزار کیلومتر نخست، رانا مراجعه به تعمیرات و شبکه خدمات پس از فروش نداشته باشد که امیدواریم این طرح را در اسفند نهایی کنیم و خودروهایی که از اسفند دست مشتری می دهیم تا 10 هزار کیلومتر مراجعه به شبکه نداشته باشند.
وی افزود: برنامه ای داریم که میزان گارانتی خودروی رانا و دیگر خودروها را افزایش دهیم و به زمان و کیلومتر بالاتر برسانیم.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: با همه وجود تلاش می کنیم به کیفیتی که شایسته مشتریان ماست برسیم و خودروی با کیفیت عرضه کنیم.