پخش زنده
امروز: -
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تهدید استقلال و هویت فرهنگی از تهدید استقلال و مرز سرزمینی خطرناکتر است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیتالله علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران یکشنبه ۹ اردیبهشت در درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه امام رضا(ع) با تایید حرکتهای صورت گرفته در اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب و حمایت از نیروی انتظامی افزود: رضا خان بی سواد که از بی سواد دیگری به نام آتاتورک الگو گرفته بود، میگفت علت عقب ماندگی ما این است که قبا و حجاب و دستار میپوشیم و این مطلب را به اسم ایرانی گرایی و ملی گرایی باستانی مطرح میکرد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: رضا خان نمیدانست اولا این لباس بلند قبا و دستار بر سر، لباس اصیل ایرانی است که از ایران باستان استمرار داشته و این شلوار و کت کوتاه، فرنگی است، و حتی دانشمندان غربی در زمان رضا شاه لباس بلند میپوشیدند.
رشاد افزود: در آغاز طرح متحدالشکل کردن لباس، علما فتوا به حرمت پوشیدن شلوار و کت فرنگی میدادند، زیرا تشابه به کفار حرام است و هدف این حکم عدم سلطه فرهنگی بیگانگان است و حفظ مرزهای فرهنگی و هویتی هدف بسیار بلندی در شریعت است و حتی اهمیت این هدف از حفظ مرزهای سرزمینی نیز مهمتر است، زیرا با کوچک شدن مرزهای سرزمینی ایرانیت و ایران میماند، اما با از بین رفتن هویت و فرهنگ ایرانی، ایرانیت از بین میرود.
وی با اشاره به اینکه تهدید استقلال و هویت فرهنگی از تهدید استقلال و مرز سرزمینی خطرناکتر است، گفت: در گذشته به دلیل بی کفایتی حکام بخشهای وسیعی از سرزمین ما از دست رفت، اما میبینیم که ما هنوز ایرانی هستیم و ایرانی ماندهایم، اما اگر هویت و استقلال فرهنگی ما از بین برود ما دیگر ایرانی نخواهیم ماند! ولو اینکه درون این جغرافیا باشیم؛ لذا در این زمینه فقیه حکم به حرمت تشبه به کفار میدهد و لباس فرنگی پوشیدن و بی حجابی را حرام میداند، زیرا بی حجابی و حرکت به سمت کم پوششی وارداتی در غرب مسیر اضمحلال هویت دینی ایرانی ما خواهد بود، و موجب تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به سبک زندگی غربی خواهد شد و هویت و استقلال فرهنگی و هویتی ما را از بین خواهد برد و این از مهمات مقاصد شریعت است، که مقام معظم رهبری فرمودند بی حجابی هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی و همینطور اهداف مربوط به احکام فردی رتبه کمتری نسبت به اهداف مربوط به احکام اجتماعی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: احکام دارای مقصد هستند و بسیاری از احکام و دستگاه شریعت برای تامین هدف شریعت تنظیم شده و تبدیلهای عناوین نمایان از این حقیقت است و سازوکار تبدیل عنوان و حکم موضوعات، میفهماند که دستگاه شریعت طراحی شده برای تحقق اهداف و مقاصدی، و ابزارهای این تبدیل و تغییر گاهی میتواند کاشف از هدف نیز باشد.