وی به فاصله زیاد میان اهواز و سایر کلانشهر کشور از لحاظ ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: سایر کلانشهرها در ۱۰ سال قبل، چرخه نوسازی را متوقف نکرده اند، ولی در اهواز اینگونه نبوده و اتفاق جدی در این رابطه نیفتاده است، باوجود اینکه فرصت مناسبی برای تامین اتوبوسهای داخلی و خارجی وجود داشت.
سلیمانی قیمت یک دستگاه اتوبوس را حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر خریداری و فعال کنیم، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، البته همه تلاش خود را برای تامین این وسیله نقلیه عمومی بکار گفته ایم و با کارخانههای مختلف مذاکره کرده و حتی با مجاری مانند منطقه آزاد اروند که میتوانند اتوبوس مورد نیاز را از خارج از کشور وارد کنیم، انجام داده ایم.
وی با بیان اینکه همه مسئولان استان خوزستان از جمله؛ استاندار، نمایندگان مردم در مجلس، نماینده، ولی فقیه در استان و... پیگیر تامین اتوبوس و رفع کمبودهای ناوگان حمل و نقل عمومی کرده ایم، گفت: درحال حاضر سهم اتوبوسرانی اهواز در جابجایی مسافر ۴ درصد و معادل حدود ۵۰ هزار نفر است و باید این سهم به ۲۰ درصد برسد، البته درحال حاضر هیچکدام از کلانشهرها بیش از ۲۰ درصد سهم در جابجایی مسافران درون شهری ندارند.
این مقام مسئول به سهم ۱۴ درصدی اتوبوسرانی مشهد از سفرهای روزانه درون شهری اشاره و اضافه کرد: پس از کرونا سهم جابجایی مسافر به وسیله اتوبوس در سایر کلانشهرها نیز کاهش یافته است، البته در اوایل دهه ۹۰ با حدود ۴۰۰ درستکاه اتوبوس فعال، ۱۸ درصد از مسافران شهری در اهواز با اتوبوس جابجا میشدند و تعداد اتوبوسها در یک دوره ۱۰ ساله و در اوایل ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ۸۰ دستگاه رسید.
حجت الله سلیمانی میگوید: باتلاشها و پیگیریهای مستمر و باتوجه به اینکه در پرداخت هزینه ها، جزو اولین کلانشهرها بودیم، امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال ۷۰ درصد اتوبوسهای باقیمانده را تحویل بگیریم، اما بضاعت تولید کشور مشخص است و سعی کردیم بیشترین سهم را در سبد تولید کشور داشته باشیم.
وی بازه زمانی ۲ ساله را برای رفع مشکلات حمل و نقل عمومی باتوجه به وضعیت عقب ماندگی در این ناوگان پیش بینی کرد و گفت: متوسط فاصله زمانی حرکت اتوبوسها حدود ۱۰ دقیقه است، ولی هم اکنون به دلیل کمبودهای موجود، این فاضله به حدود ۳۵ دقیقه افزایش یافته است که همه تلاش خود را برای رفع آن با تامین منابع مالی و برنامه ریزی منظم برای خطوط به کار گرفته ایم، ولی توان تولید کارخانههای داخلی از اراده شهرداری اهواز خارج است.
سلیمانی به پیگیری جدی موضوع واردات اتوبوس از سوی شهرداری اهواز اشاره کرد و افزود: فرایندهای قانونی باید سپری شوند تا بتوان اتوبوسهای مورد نیاز را تامین کرد و وعده راه اندازی آنها در خطوط مختلف را به شهروندان وعده داد.
سامانه ۱۳۷ شهرداری اهواز، شنونده مشکلات و انتقادات شهروندان
معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اهواز درخصوص سیستم خنک کننده اتوبوسهای شهری گفت: در مجموع کمتر از ۵ دستگاه اتوبوس مشکل جدی تهویه هوا دارند و شاید به صورت موردی و هنگام فعالیت روزانه مشکلی به وجود بیاید و دچار خرابی شوند که در این شرایط فوری به تعمیرگاه انتقال داده خواهد شد تا نسبت به رفع مشکل اقدام شود.
وی سامانه ۱۳۷ شهرداری اهواز را بهترین مرجع برای بیان مشکلات و انتقادات اعلام کرد و ادامه داد: سازمان اتوبوسرانی نیز مشکلات را پیگیری میکند، زیرا موضوع سیستم خنک کننده بسیار مهم است و فوری بررسی و رفع مشکل میشود.
سهم مردم از هزینههای جابجایی، یک دهم است
سلیمانی با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۴ دستگاه اتوبوس در اختیار بخش خصوصی و بقیه آنها در مالکیت سازمان اتوبوسرانی است، اضافه کرد: یک سوم از هزینههای جابجایی باید از طریق شهرداری، یک سوم از طریق کرایه توسط مردم و یک سوم نیز از یارانه دولتی پرداخت شود، این در حالی است که درحال حاضر یک دهم از مردم دریافت میشود و همین مسئله سبب شده جذابیت خوبی همانند قبل برای بخش خصوصی نداشته باشد.
وی با بیان اینکه محاسبه در بیشتر کلانشهرها همانند اهواز است، گفت: کلانشهری همانند شیراز در سالهای قبل موفق عمل کرده، همچنان بخش خصوصی با جدیت فعال است، ولی فعالیت بخش خصوصی در اهواز اندک است، البته در حوزه بهره برداری از اتوبوس و تعمیرگاه برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گام خوبی برداشته شده و امیدواریم با ابلاغ شیوه نامه واگذاری اتوبوسهای جدید که تحویل گرفته ایم، با کمکهای شهرداری، این بخش نیز بهره برداری از ناوگان را بر عهده بگیرد.
آگاهی از حرکت اتوبوسها با بهره گیری از سیستم هوشمند ردیابی
وی به فعالسازی مجدد سیستم هوشمند پرداخت کرایه در اتوبوسها اشاره کرد و افزود: ردیابی ناوگان نیز به صورت همزمان در حال انجام است و در گام بعدی به دنبال فراهم سازی زیرساختها برای آگاهی مسافر از برنامه حرکت اتوبوسها با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه به منظور کاهش زمان معطلی در ایستگاه اتوبوس هستیم.
به گفته سلیمانی؛ همه اتوبوسها به سیستم هوشمند مجهز هستند و انجام کارهای زیرساختی و نرم افزاری برنامه حرکت اتوبوسها حدود ۴ ماه به طول میانجامد و با فراهم شدن شرایط، فعال خواهد شد.
وی درخصوص کمبود اتوبوس در برخی مسیرها و مناطق گفت: باتوجه به پرداخت کرایه از طریق سیستم هوشمند، سیستمها هر ۲۴ ساعت یکبار پایش میشوند و اطلاعات حرکت اتوبوسها به طور کامل در دسترس است و درصورتیکه مسیری تقاضای کمتری داشته باشند، اتوبوس به خطوط با متقاضیان و مسافران بیشتر جابجا میشود.
فعالسازی میدل باس در نقاط با تعداد مسافر کمتر
سلیمانی میگوید: با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی اهواز، وسیله نقلیه عمومی باید حتما دارای ۲ درب برای ورود و خروج مسافران باشد و درحال حاضر براساس مذاکرههای انجام شده با برخی کارخانهها، تصمیم داریم میدل باس فعال کنیم، زیرا در برخی مناطق نیازی به ورود اتوبوس با طول و ابعاد زیاد نیست و باید میدل باس با ۲۶ نفر ظرفیت و ابعاد کوچکتر و همچنین قدرت مانور بیشتر جایگزین خواهد شد.
وی درخصوص ایستگاههای اتوبوس در اهواز گفت: درحال حاضر حدود یکهزار محل توقف اتوبوس در این کلانشهر وجود دارد که در سالهای قبل برای حدود ۴۰۰ ایستگاه سایبان نصب شده است، ضمن اینکه در روزهای قبل مناقصه خرید ۱۰۰ ایستگاه اتوبوس جدید منعقد شد.
سلیمانی افزود: ایستگاههای مکانیزهای که سالهای قبل غیرفعال شده بودند، بتدریج درحال فعالسازی هستند براساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است تا پایان فصل تابستان همه ایستگاهها با راه اندازی کولرها و تعویض شیشه ها، وارد چرخه خدمات دهی شوند، البته درحال حاضر حدود ۱۰ ایستگاه از جمله؛ محدود میدان دانشگاه، میدان چهارشیر و سایر نقاط پرتردد باقیمانده است و به زودی کارهای لازم اجرایی خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اهواز در تشریح اتفاقهای خوب در حوزه حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۲ میگوید: باوجود اینکه بودجه عمرانی شهر اهواز کمتر از ۵۰ درصد امسال رشد داشته، با همکاری شورای شهر، بودجه حوزه حمل و نقل بیش از ۲۰۰ درصد رشد نشان میدهد و همین امر فرصت مناسبی برای کار و رفع مشکلات فراهم کرده است.
کاهش ۴۰ درصد تلفات جادهای شهری از ابتدای امسال
وی افزود: همچنین با ایمن سازیهای انجام شده با همکاری پلیس راهور، بیش از ۴۰ درصد کاهش تلفات از ابتدای امسال نسبت به پارسال شاهد بودیم، ضمن اینکه یک تفاهم نامه بزرگ همانند تفاهم نامه محرومیت زدایی با قرارگاه خاتم الانبیاء که در سالهای قبل منعقد شد، با بنیاد مسکن در دست انعقاد است و به زودی عملیاتی خواهد شد و در حوزه آسفالت، تعریض و ایمن سازی پلها از جمله؛ پل دغاغله، شهدای نورد و سایر پلهای حادثه خیز طرحهایی اجرا میشود.
حجت الله سلیمانی به تعیین تکلیف ورودیهای اهواز از جمله جاده خرمشهر، ملاشیه یا بلوار سردار علی هاشمی اشاره و اضافه کرد: این طرح نیز در قالب تفاهم نامه یاد شده نهایی شده است و به زودی عملیاتی خواهد شد.
وی ادامه داد: در محدوده ریل و منطقه ۵ شهرداری، امسال برنامههای توسعهای جدی در دستور کار است و درحال حاضر محور جدید گذر عرضی روی ریل از حوالی دانشگاه پیام نور درحال ایجاد است و آسفالت آن رو به اتمام بوده و در روزهای آینده اجرایی خواهد شد، همچنین امتداد خیابان ۱۳ رشد به طول ۲ کیلومتر در حاشیه ریل نیز طرحی درحال اجرا داریم.
سلیمانی انعقاد قرارداد جدید به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل و تجهیز همه تقاطعهای غیرهمسطح به دوربینهای نظارت سرعت و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را از دیگر کارهای انجام شده و در حال اجرا از سوی شهرداری اهواز در حوزه حمل و نقل و ترافیک برشمرد.