پخش زنده
امروز: -
ساخت این خط آهن ایران را تبدیل به پل ارتباطی بین کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی، روسیه و کشورهای همسایه روسیه از طریق حمل تراتزیتی به خلیج فارس و آبهای آزاد خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما رادیو گفتگو در برنامه صبح و گفتگو به گفتگو با آقای مهندس مرتضی جعفری معاونت محترم بازرگانی و بهره برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخته، جزئیات این گفتگو به شرح ذیل است:
سوال: کسانی که مسیر تهران رشت را مثل بنده هفتگی مجبورند طی کنند با صحنههای زیبا، با معماری زیبا با پایههای زیبا از پلهای ریل راه آهن مواجه هستند و به هر حال همیشه این سوال پیش میآمد که این به کجا وصل میشود از کجا به کجا وصل خواهد شد و حالا هم بحث رشت آستارا بحث جدید و جذاب تری است اینکه به هر حال بودجههای اختصاص داده شده اینکه پیمان نامههای متعدد بین کشورهای مختلف منعقد میشود برای اینکه یک مسیر بین المللی راه آهن و ریلی راه بیفتد حتماً دلایل اقتصادی، سیاسی و یا اجتماعی و امنیتی خاصی پشتش است درباره رشت آستارا میخواهیم از شما جویا شویم که توجیهاتی پشتش است و اصلاً و اصالتاً چرا مهم است؟
جعفری: عرضم به حضورتان ساخت راه آهن، رشت آستارا به جهت اینکه در حقیقت حلقه مفقودی کریدور غربی شمال جنوب بود و این بخش اگر کامل شود به امید خدا که اخیراً اقدامات خوبی انجام شده باعث میشود که کریدور شمالی جنوبی ما کامل شود و از نظر اهمیت هم همانطور که مستحضر هستید در بند ۲۵ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم برنامه توسعه هم تاکید شده مبنی بر اینکه کریدور شمال به جنوب فعال شود اگر بخواهم مزایایش را عنوان کنم یکی اینکه به هر صورت اینکه در حوزه حمل و نقل بین الملل ایجاد یک کریدور جدید کریدور شمال به جنوب که اهمیت خاصی دارد تقویت جایگاه کشورمان از جهت اینکه میتواند بارهای کشورهای روسیه و کشورهای همسایه تا کشورهای جنوبی ایران حمل بکند در این کریدور یکی از موضوعاتی که خیلی اهمیت دارد موقعیت ژئوپلوتیک ایران است که با ایجاد این کریدور پل ارتباطی بین کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی، روسیه و کشورهای همسایه روسیه از طریق حمل تراتزیتی به خلیج فارس و آبهای آزاد خوب در کنارش هم کسب منابع مالی و ... که با جابه جایی حداقل ۱۰ میلیون تن بار که در این کریدور قرار خواهد گرفت موضوعات پر اهمیت است حمل کالای شمال به جنوب البته از طریق کانال سوئز دارد انجام میشود که با ایجاد این کریدور تقریباً در زمان حمل حدود ۵۰ درصد کاهش خواهیم داشت که خوب یکی از مزایای همین کریدور میشود، چون الان از طریق کانال سوئز دارد حمل کالا انجام میشود این کریدور که بیشتر حمل بارهای غرب روسیه را انجام میدهد و کشورهای همسایه باعث میشود که ۵۰ درصد زمان حمل کاهش پیدا کند و زمانش هم از نظر هزینههای حمل هم کاهش خوبی دارد کارشناسان پیش بینی میکنند حدود ۳۰ درصد هم کاهش هزینه داشته باشیم علاوه بر این هم ما جدای از اینکه میتوانیم به خلیج فارس وصل بشویم و آبهای آزاد حمل کالایی که بین روسیه و پاکستان هم هست میتواند از طریق اتصال این کریدور و از طریق مرز میرجاوه به پاکستان حمل شود یکی از موضوعاتی که اگر به امید خدا اقداماتی انجام شود ایجاد یک لجستیکی غلات در کشور است که میدانید روسیه یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده گندم است که ما با ایجاد این کریدور ما میتوانیم در منطقه این کالا را هم جابه جا کنیم و نکته آخر اینکه به هر صورت با ایجاد این کریدور و احداث کامل مسیر چابهار، زاهدان که تا بخش زاهدان خاش انجام شده ما از طریق این کریدور میتوانیم به بندر چابهار و سواحل مکران هم متصل بشویم و بارهایی که به هر صورت بیشتر نیاز به اتصال به آبهای آزاد دارند استفاده کنیم این کریدور هم از کریدورهایی است که مورد تائید سازمان بین المللی اکو و سایر سازمانها است.
سوال: چقدر قرار است در قالب همکاریهای بین کشورها این مدیریت انجام شود این خط آهن، این کریدور قرار است با همکاری کدام یکی از کشورها به سرانجام برسد؟
جعفری: توافقاتی که شده خود کریدور از سالهای قبل که بحث تصویبش بود با کشورهای آذربایجان، هند، روسیه، بلاروس انجام شد، ولی خوب احداثش با کشورهای روسیه توافقاتی کرده ایم.
سوال: آیا وقتی به مرز میرسیم ما تغییر خواهیم داشت یا اینکه نه این ریلها به نحوی هستند که در کشورهای همسایه هم امکان این وجود دارد که این قطار یا واگنها به مسیر خودشان ادامه بدهند، چون زمانی بود که ما اختلاف ابعاد و اختلاف سایز بود؟
جعفری: ما همچنان اختلاف ابعاد را در این نقطه مرزی هم داریم در سرخس و اینچه برون با دو روش استفاده میکنیم یکی اینکه تجهیزات زیر واگن تغییر پیدا میکند از خط عریض به خط نرمال و یا بالعکس تغییر پیدا میکند الان در سرخس داریم این کار را انجام میدهیم و در اینچه برون یا اینکه به هر صورت بار ترانزیت شود و جا به جایی بار کانتینرها را در مرز انجام میدهیم، ولی ما همچنان تفاوت خط را در نقطه آستارا داریم.
سوال: در مورد زمان افتتاح، آیا پیش بینی برای این موضوع صورت گرفته یا خیر؟
جعفری: من خیلی در خصوص اینکه کی تمام میشود نیستم، ولی امیدواریم که هر چه زودتر این پروژه با توجه توافقات خوبی که شده ایشالا زودتر بتوانیم بهره برداری کنیم.