به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،
رئیس جمهور کشورمان و رئیس جمهور فدراسیون روسیه امروز در مراسمی، توافق نامه احداث خط ریلی رشت - آستارا را امضا کردند. در میز اقتصاد امروز صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ازمزایای تکمیل شدن این راهگذر و قدرت اقتصادی آن در منطقه صحبت کرد.
سوال: تکمیل این راهگذر شمال - جنوب چقدر به لحاظ درآمدی کمک خواهد کرد؟
این مساله علاوه بر سرمایه گذاری که میشود ایجاد شغل میکند بعد از شکل گرفتن این کار اغلب کالاهایی که از شمال اروپا، روسیه، بلاروس، آذربایجان به سمت هند و حتی به چین و کشورهای خلیج فارس میتواند به راحتی از این مسیر شکل بگیرد. میتوانم بگویم درآمد ارزی بسیار بالایی برای کشور ایجاد خواهد کرد.
سوال: نحوه تامین هزینهها به چه صورت است؟
این قرارداد یکی فاکتورهایش تامین مالی شده که روسیه تامین مالی کرده این بسیار پراهمیت است. کار به وسیله پیمانکارهای ایرانی انجام خواهد شد و مهندسین ماندر داخل کشورخواهد بود.
عددش را دقیق فکر کنم یک و هشت دهم میلیارد دلار. مراحل بعدیش باید کار قرارداد فنی اش امضا شود که به زودی این کار خواهد شد. الان شروع کردند در مسیر تملک املاک، طراحیها شروع شده، با دستوری که آقای رئیس جمهور دادند حالا میگویند طرح طرح سه ساله است، ولی به نظرم با این سرعتی که دارند دو سال هم میتواند باشد.
فکر کنم تایک ماه دیگر امضا خواهد شد.
فکر میکنم ۶۰ کیلومتر کار شروع شده به وسیله پیمانکاران ایرانی، اما بعد از این کشور قوانینی دارد باید مناقصه اعلام کنند و این زمان میبرد، ولی با سرعت آقای وزیر جلسات مشترکی که داشتیم دستور دادند که این هرچه زودتر باید کارش اجرایی شود.
منجمی، مدیر کل ساخت و توسعه منطقه دو راه آهن هم از مزایای تکمیل شدن این راهگذر و قدرت اقتصادی آن در منطقه صحبت کرد.
سوال: آقای صفری اشاره کردند بخشی از کار شروع شده شما به هر حال فنی ترید و اصل کار اجرا با شماست بگویید چقدر تا الان کار انجام شده و مشخصا چقدر باید مسیر طی شود تا این که الان این حلقه مفقوده که گفته میشود به سرانجام برسد؟
راه آهن رشت - آستارا همان طور که اعلام شد ۱۶۲ کیلومتر طول دارد حدود ۱۰ کیلومتر ابتدای مسیر در قالب راه آهن رشت - کاسپین اجرا شده و امکان شروع ریل گذاریش فراهم است و بقیه مسیر هم قرارداد ساختش با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از کیلومتر ۱۴۹ مسیر تا ۱۶۰ مسیر عملیاتهای اجرایی را از پارسال شروع کرده و بقیه مسیر هم در قالب ۱۶۰ کیلومتر عملیات روسازی و ۱۴۰ کیلومتر باقی مانده عملیات زیرسازی به اضافه عملیات ایستگاهها و الان ارتباطات توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا شده و در منطقه صومعه سرا هم دومین کارگاه عملیات ساخت این پروژه توسط قرارگاه در حال تشخیص است.
سوال: به طور کلی چه بازه زمانی برای تکمیل کل خط رشت - آستارا مشخص شده است.
همان جور که اعلام کردند پروژه قرار است در مدت سه سال به حول و قوه الهی به بهره برداری بشود البته قراردادی که با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء توسط وزارت راه مدت قرارداد ۴۸ ماه است که با فشردگی زمان قرارداد امکان انجامش در سه سال کاملا محقق است.
سوال:تکمیل این خط برای کشورهای طرف و تجارتمان چقدر مزیت اقتصادی ایجاد میکند؟
راه آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده کریدور ریلی بین المللی شمال - جنوب است که از خلیج فنلاند شروع میشود و بندر شهید رجایی ایران ختم میشود. این کریدور حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر طول دارد حلقه مفقوده ۱۶۲ کیلومتری این مسیر اگر به حول و قوه الهی به بهره برداری برسد هر تن کیلومتر بار حدود یک و نیم سنت برای کشور ارمغان ارزی دارد و به همان عددی که اعلام شد حدود ۲۰ میلیارد دلار با صنایع جنبی کارهای جنبی و خدماتی که میتواند کشور جمهوری اسلامی ایران ارایه کند به کشورهای همجوار درآمد غیرنفتی قابل توجهی را به همراه دارد.
سوال: یعنی ظرفیت حمل بار چقدر است؟
بیشتر این محوری که روی این محور قرار میگیرد بار ترانزیت است و پیش بینی که اعلام شده توسط کشور روسیه این بیش از ۱۵ میلیون تن بار از همین خط قابل عبور است و تقاضای این بار توسط کشور روسیه اعلام شده.
سوال: یعنی همین الان متقاضی برای ترانزیت و حمل و نقل ۱۵ میلیون بار داریم چقدر الان داریم؟
الان راه آهن رشت - کاسپین که افتتاح بشود تا چند ماه آینده این میتواند کمک کند حدود مثلا فرض کنید بار ترانزیتش حدود ۵ میلیون تن بار است که به صورت حمل و نقل ترکیبی است یعنی دریایی ریلی است و سرریز این بار توسط راه آهن رشت - آستارا انجام میشود.
سوال: از چالشها و ویژگیهای فنی که این تکمیل خط ریلی دارد در مجاورت خطوط انتقال برق قرار است صورت بگیرد درست است؟
مقدمهای در مورد مشخصات فنی طرح خدمت تان بگویم سرعت طرح این مسیر ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است حداکثر فراز طرح ۹ و سه دهم در هزار است و حداقل قوس افقیش هزار و ۲۰۰ متر است عرض نهایی سایب گریپ ۷ متر است تعداد پل که در این مسیر احداث میشود حدود ۶۳ دستگاه است با طول کل ۴۱ کیلومتر.
سوال: به طور کلی برای چه تعداد مسافر برنامه ریزی کردید؟
این مسیر حدود یک میلیون نفر مسافر را میتواند ظرفیت جا به جایی دارد، ولی بیشتر ظرفیتش برای بار قرار میگیرد که ظرفیت انتقال بارش هم حدود ۱۵ میلیون تن بار در سال امکان جا به جایی دارد.
سوال:مشخصا در سال اول یعنی تا پایان سال جاری که در سال ۱۴۰۲ چقدر از این پروژه تکمیل خواهد شد؟
برنامه زمان بندی مان این است که ۲۵ درصد پروژه در سال اول ساخت باید تکمیل بشود ۵۰ درصدش در سال دوم باشد و ۲۵ درصد بقیه در سال سوم یعنی حالت منحنی سهمی دارد که معمولا ابتدای پروژه به خاطر مسایل تملک اراضی سرعت کار کمتر است، ولی در سال دوم روند صعودی پیدا میکند.
سوال: اگر این مسیر نباشد چطور خواهد بود حمل و نقل و زمان و هزینه اش و اگر این اضافه شود به جای مسیری که از دریاست چقدر میتواند زمان را کاهش بدهد و چقدر میتواند هزینه را کاهش بدهد؟
مسیر دریایی که از خلیج فنلاند تا بندرعباس ایران حدود ۳۳ روز حمل و نقل دریاییش است باز با همین تناظر از خلیج فنلاند تا بندر کراچی پاکستان ۴۱ روز، از خلیج فنلاند تا بندر دهلی هند ۳۵ روز و از خلیج فنلاند تا بندر بانکوک ۴۵ روز متناظرا این مسافت وقتی که مسیر ریلی راه آهن رشت - آستارا تحقق پیدا کند ۳۳ روز فاصله خلیج فنلاند تا بندرشهیدرجایی ایران به ۱۲ روز کاهش پیدا میکند از خلیج فنلاند تا بندر کراچی ۱۸ روز کاهش پیدا میکند و تا دهلی هند و بانکوک تایلند به ترتیب ۲۰ و ۲۱. این خیلی اثر قابل توجهی دارد در مبادلات منطقهای و بحث راهبردی عبور این راه آهن از کشور جمهوری اسلامی ایران.
سوال: درخصوص جایگاه مسیر و ایستگاهها بگویید.
ابتدای مسیر از ایستگاه رشت شروع میشود ۱۰ کیلومتر ابتدای مسیر با راه آهن رشت - کاسپین مشترک است، ایستگاه دوم مسیر ایستگاه صومعه سرا که درجه دو مسافری است. ۲۳ به علاوه ۴۰۰ ایستگاه صومعه سرات کیلومتر ایستگاه است، ایستگاه بعدی مان ایستگاه ماسال است که کیلومتر ۴۲ مسیر است ایستگاه رضوانشهر کیلومتر ۵۴ مسیر است پره سر کیلومتر ۶۳ مسیر، ایستگاه تالش که ایستگاه درجه دو مسافری است کیلومتر ۸۵، لیسار کیلومتر ۱۰۴، حبیق کیلومتر ۱۲۷، ایستگاه بعدی لونده بیل ایستگاه درجه دو مسافری کیلومتر ۱۴۶ و ایستگاه آستارا محدوده کیلومتر ۱۶۲ مسیر قرار دارد.