پخش زنده
امروز: -
همایش بین المللی اخلاق و عرفان در اندیشه علامه طباطبایی با حضور گسترده دانشجویان دانشگاه ملی اسلامی دهلی نو برگزار شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، از دهلي نو، همایش بین المللی اخلاق وعرفان در اندیشه علامه طباطبایی با حضور گسترده دانشجویان دانشگاه ملی اسلامی دهلی نو برگزار شد.
در این نشست علمی، دانشجویان رشتههای مختلف علوم انسانی دانشگاه با علامه سیدمحمد حسین طباطبایی، مفسر، فیلسوف، فقیه، عارف و اسلام شناس معاصر ایرانی بیشتر آشنا شدند.
محققان و اساتید دانشگاههای هند و ایران در این مراسم با بررسی جنبههای مختلف زندگی آیت الله طباطبایی، سبک زندگی و عرفان عملی علامه را نیاز روز جوامع برای رسیدن به آرامش مطرح کردند.
در بخشي از همایش، از کتابهایی که محققان دو کشور درباره علامه طباطبایی به زبانهای انگلیسی، هندی و اردو به چاپ رسانده بودند رونمایی شد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در این مراسم، علامه طباطبایی را شخصیتی جامع و دارای ابعاد شریعت، طریقت و حقیقت توصیف کرد و گفت: او انسانی بزرگ و صاحب طریقت بود که با شریعت به مرحله حقیقت راه یافت. شخصیتی عقل گرا که نفس را پرورش داد تا به مرحله شهود برسد.
آیت الله رضا رمضانی در بخشی از سخنانش به تشریح ویژگیها و جنبههای مختلف سه مکتب اخلاقی مادی، اخروی و توحیدی تاکید کرد: مکتب اخلاقی مادی که فیسلوفان یونانی آن را دنبال میکردند منفعت دنیوی دارد، مکتب اخروی برای رسیدن به بهشت و سود اخروی و بنای مکتب اخلاق توحیدی در نائل شدن به حق مطلق و کمال نهایی است.
وی مبنای اخلاق توحیدی علامه را هستی شناسی عرفانی برگرفته از قران نامید و افزود: اخلاق توحیدی بر اساس حب الهی است. در این معرفت باید از خدا کمک گرفت و در همه چیز فقط خدا را دید.
آیت الله رمضانی اظهارداشت: در مکتب اول عقل معاش توسعه پیدا میکند یعنی انسانها زندگی خوبی خواهند داشت، در مکتب دوم عقل معاد توسعه مییابد که پیامبران نقش محوری دارند؛ و در مکتب سوم عشق وحب الهی محوراست که آدمی به اختیار خودش غیر ازخدا چیزی نمیبیند و اراده همه چیز را در اراده خدا میداند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام با بیان اینکه تمام تلاش علامه رسیدن به هدف اشرف مخلوقات شدن و آراستگی به صفات الهی است تاکید کرد: انسان در اخلاق توحیدی به یک آرامش و طمانینه عمیق در همه امور دست مییابد، همان چیزی که امروز نیاز جوامع بشری است.