پخش زنده
امروز: -
رییس مرکز نوآوری دانشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: پارکهای علم و فناوری مجموعهای متشکل از ساختارهای مختلف نظیر مراکز نوآوری و مراکز رشد هستند که مانند حلقههای یک زنجیر به هم پیوسته اند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، از سال ۱۹۶۰ که دنیا با بحران اقتصادی مواجه شد بسیاری از شرکتهای بزرگ، ورشکست شدند. این اتفاق موجب شد اقتصاد جهانی به ویژه در آمریکا و اروپا با مشکلات متعددی رو به رو شود. به این ترتیب تعداد زیادی از کارشناسان این شرکتها بیکار شدند و بر این اساس برای حل این مشکلات ایده راه اندازی پارکهای علم و فناوری مطرح شد.
عضو هیات علمی و رییس مرکز نوآوری دانشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به هدف اصلی ایجاد و راه اندازی پارکهای علم و فناوری در دنیا میگوید: شرکتهای بزرگ مانند درختهای تنومندی هستند که با وزش بادهای شدید ریشه آنها از خاک خارج میشود و برخلاف آنچه تصور میشود درختان تنومند در مقابل وزش بادهای شدید مقاومت کمتری دارند و درمقابل درختچههای کوچک اگرچه در مقابل وزش باد خم میشوند، اما از ریشه خارج نخواهند شد.
دکتر خسرو پیری اظهار کرد: با این تفکر ایده بهره گیری از توانمندیهای متخصصان با تجربه برای نجات از بحران اقتصادی مورد توجه قرار گرفت.
وی در ادامه افزود: قوانین و آیین نامهها نوشته و امکاناتی فراهم شد که این افراد بتوانند شرکتهای کوچکی راه اندازی کنند که در ساختار پارکهای علم و فناوری در کنارهم قرار بگیرند.
وی گفت: با فراهم شدن امکاناتی از سوی دولتها این شرکتها به تدریج تحولات اساسی را برای مقابله با بحرانهای اقتصادی به وجود آوردند.
رییس مرکز نوآوری دانشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی درباره نقش پارکهای علم و فناوری در پیشبرد اهداف اقتصاد دانش بنیان میگوید: پارکهای علم و فناوری در حقیقت مانند قلمستانهایی هستند که شرکتهای نوپا همچون قلمههایی در آنجا تحت حمایت قرار میگیرند تا در نهایت بتوانند به باغهای اصلی منتقل شوند.
رییس مرکز نوآوری دانشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی افزود: بر این اساس به تدریج در مناطقی که توسعه نیافته بودند راه اندازی پارکهای علم و فناوری مورد توجه قرار گرفت.
وی گفت: در کشور ما از سال ۱۳۷۵ موضوع راه اندازی پارکهای علم و فناوری مطرح شد. هدف این بود که ایدههای نو در پارکها رشد کرده و در نهایت در سطح جامعه به فعالیت اقتصادی تبدیل شوند. گروهی از پارکهای علم و فناوری دانشگاهی و گروهی نیز مستقل هستند.
پیری گفت: هدف این است که در این پارکها فناوریها بر مبنای دانش شکل گیرند و ایدههایی مورد توجه باشد که خروجی دانش هستند. در گذشته اقتصاد دنیا بر اساس بهره برداری از منابع طبیعی تعریف میشد، اما با کاهش منابع طبیعی بهره گیری از منابع انسانی و بر همین اساس اقتصاد دانش بنیان مطرح شد که مبنای آن دانش انسانی است.
وی افزود: در کشور ما درمسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان دانشگاهها به عنوان مبنای توسعه در نظر گرفته شدند. پارکهای علم و فناوری در سطح دنیا در شرایطی که از اهداف اصلی خود منحرف نشوند به توسعه اقتصادی منجر خواهند شد و میتوانند مشکلات ناشی از افزایش شمار دانش آموختگان دانشگاهی و بیکاری را برطرف کنند.
رییس مرکز نوآوری دانشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی درباره جایگاه مراکز نوآوری در پارکهای علم و فناوری توضیح میدهد: پارکهای علم و فناوری مجموعهای متشکل از ساختارهای مختلف نظیر مراکز نوآوری و مراکز رشد هستند که مانند حلقههای یک زنجیر به هم پیوسته اند.
وی اظهار کرد: مراکز نوآوری در دو گروه دانشگاهی و غیر دانشگاهی قرار میگیرند که اگر چه نقشهای متفاوتی را برعهده دارند، اما از نظر کارکرد مشابه هستند. در دانشگاهها مراکز نوآوری لشگر خط مقدم را تشکیل میدهند که به طور مستقیم در ارتباط با افراد تحصیل کرده دانشگاهی، اساتید، دانشجویان و کارشناسان هستند و نقش مراکز نوآوری حمایت از ایدههایی که از درون پایان نامه و تحقیقات دانشگاهی جوانه میزند. یکی از مهمترین اهداف مراکز نوآوری گسترش فرهنگ نوآوری و کارآفرینی بین مجموعه دانشگاهی یا به عبارتی اساتید و دانشجویان است. با گسترش فرهنگ نوآوری دانشجو باید در پایان نامهها و پروژههای تحقیقاتی به دنبال نوآوری باشد که بتواند مرزهای دانش را گسترش دهد
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره اهداف در نظر گرفته شده برای راه اندازی مرکز نواوری دانشکده علوم محیطی تصریح میکند: در حوزه علوم انسانی این دانش به شکل یک مسئولیت اجتماعی و در حوزه فنی به شکل فناوری نمود پیدا میکند که در نهایت به ارائه خدمات منتهی شده و به عبارت دیگر تجاری سازی میشود.
پیری گفت: در مراکز نوآوری هدف این است که ابتدا فرهنگ نوآوری ایجاد شود تا دانشجو بتواند فراتر از مرزهای دانش نگاه اقتصادی داشته باشد.
وی افزود: زمانی که فرهنگ نوآوری در محیط دانشگاهی مورد توجه قرار میگیرد به تدریج ایدههای نو مطرح میشود و در این مرحله ماموریت بعدی مراکز نوآوری آغاز میشود تا پس از بررسی ایدهها از نظر قابلیت تجاری سازی و ارائه خدمات به مردم این ایدهها در مسیر صحیح هدایت شود.