پخش زنده
امروز: -
نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس گفت: نظر ما این است که قانون حق بیمههای ما کامل است، ولی اگر مردم شریف و بیمه گزاران با تاخیر مواجه میشوند دفاع میکنیم و مکاتبه میکنیم با بیمه گر که چرا پاسخ مردم را نمیدهند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما آقای حسن نوروزی نایب رئیس حقوقی و قضایی مجلس در مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص مشکلات مردم وشرکتهای بیمه در بحث خسارتها توضیحاتی ارائه کرد.
مشروح مصاحبه:
مجری: راجع به بیمههای اتومبیل صحبت میکنیم و بیمههایی که مربوط به حوادث است و خسارتهای شخص ثالث و نظایر آن. دوستان صحبت کردند که صندوق حمایتهای بدنی وجود دارد در مواردی که مربوط به آن است و قانون خوبی از نظر کارشناسان داریم، ولی نکتهای که میخواهم از شما بپرسم این که آیا در روند بهبود و توسعه این قانون مجلس کاری میکند یا نه یا اگر این قانون قانون مناسبی است در حوزه نظارتی مجلس چه میکند؟ آنجاهایی که تاخیر هست آنجاهایی که استنکاف هست و پرداخت هست و موارد مانند آن؟
نوروزی: نظر ما این است که ما هیچ مشکلی نداریم و قانون ما کامل است و بعضی جاها هم شاید تورم قانونی داریم، ولی اگر مردم شریف و بیمه گزاران گاهی با تاخیر مواجه میشوند به هر حال ما در کمیسیون قضایی مدافع ملت شریف ایران هستیم. ما دفاع میکنیم و مکاتبه میکنیم با همان سازمان بیمه، بیمه گر که چرا پاسخ مردم را نمیدهند و اگر بخواهند خلافی انجام دهند بر اساس ماده ۲۰۴ ما با شرایط و روندی که خودمان داریم آنها را به قوه قضاییه معرفی میکنیم؛ بنابراین فکر میکنیم از نظر قانونی مشکلی نداریم از نظر اجرایی اگر مشکل هست حتما مکاتبه کنند، چون نامهها هم در کمیسیون به دست من میرسد.
مجری: شما درگاه ارتباطی تان با مردم چه هست؟
نوروزی: هر نامهای به عنوان شکایت بیاید مجلس قسمت اداری مجلس در خدمت ملت ایران است هر زمان تشریف بیاورند میتوانند مراجعه کنند همه نمایندهها به اندازه سه تا مسئول دفتر دارند. میتوانند مجلس بیایند و با ما رو در رو مذاکره کنند و شفاهیه شان را تحویل بدهند و احیانا اگر مکاتبه پست پیشتاز و ... باش میآید به روابط عمومی و روابط عمومی ارجاع به کمیسیون قضایی میدهد.
مجری: اشاره کردید در اقصی نقاط کشور شاید ارتباط حضوری مشکل باشد آیا سامانه پیامکی یا تلفنی و یا دریافت ایمیل و پست الکترونیکی هست؟
نوروزی: این شماره مسئول دفتر ما در مجلس است: ۰۹۱۵۳۱۶۴۸۷۵ آقای تدین. برای ایشان واتساپ کنند، دست ما میرسد و ایشان دائما کامپیوترشان باز است و نامههای شکایتی را ایشان میگیرد و ما همانجا نامه را پیگیری میکنیم.
مجری: کسی که در خصوص پرداخت حق بیمه مشکلی داشته باشد فکر میکند نکته قانونی باید اصلاح شود و یا نظارت شود این از شأن پیگیری شما و بحث قانونی را هم که گفتید. حوزه نظارتی چطور؟ آیا دوستان ما در مجلس برای عمل به وظیفه نظارتی خودشان، خودشان هم ورود میکنند یا باید منتظر شکایت باشند؟
نوروزی: کمیسیون قضایی مسائل بیمهای را طبیعتا از بحث نظارتی خودش استفاده میکند، چون خود ما آنقدر گرفتاریم در حوزه قضایی و زندانها و پزشکی قانونی و سازمان ثبت اسناد و دادسراها و دادگاهها و دیوان عالی و ... در همه گرفتاریم.
مجری: پس یعنی این که خود عزیزان در قوه قضاییه یا جاهایی که این اطلاعات و آمار تجمیع میشود به مشکلی بر میخورند خودشان اگر پیگیری کنند زودتر به نتیجه میرسند؟
مکرمی، قاضی دادگاه تجدیدنظر تهران: در خصوص قانون همانطور که گفتند ما هم به نظرمان میآید که مصوب ۹۵ مشکلی زیاد ندارد بیشتر مراجعاتی که پیش ما هست و دادخواستهایی که میدهند و گله دارند از شرکتهای بیمه بابت بحث پرداخت دیه مثلا بحث یوم الاداست. بیشتر شرکتهای بیمه نظرشان این است که خسارتهایی که به مسبب حادثه و مقصر وارد شده این را به عنوان بیمه حوادث تلقی کنند و بگویند که این فرای بحث یوم الاداست و غرامت تلقی کنند مثل بحث رضایت که دغدغه مردم در آن قانون حل شد، چون همه میآمدند میگفتند از ما رضایت گرفتند علیرغم میل باطنی و بعد به مشکل بر میخوردند. اینجا قانون پیش بینی کرده که حتی رضایتهایی که بعد از سال ۹۵ اخذ شده آنچنان اعتباری ندارد یعنی باید کامل پرداخت شود و اگر کمتر پرداخت کرده باشند این رضایت خیلی معتبر نیست. در خصوص این قضیه حوادث هم میشود این شکلی موضوع را حل کرد که تصریح کنم که هر چند که ما زیر بار نمیرویم دادگاهها حالت اختلاف نظر هم بعضا هست بین همکاران، ولی این را هم میتوانند شفافتر حل کنند. بحث دیگر که من ایراد دارم و منتظریم حل شود، بحث تبصره ذیل ماده ۸ بیمه اجباری است بحث قانون خودروهای غیرمتعارف است که این همیشه مشکل است و مردم شاکی هستند و میگویند این خلاف بحث قاعده لاضرر و تسبیب و این هاست و چه معنا دارد که نمیدانم این برایتان حل است یا اطلاع دارید یا نه؟ این هم باید حل شود.اگر که مکاتبه بفرمایید ما پاسخگو هستیم.