پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، انتقال سهمیه بنزین به حساب بانکی را سبب شفافیت دانست و گفت: این اقدام سبب رضایتمندی مردم و شفافیت در سهمیهبندی بنزین میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز سهشنبه (۱۴ اسفندماه) و در مراسمی که در مجلس شورای اسلامی انجام شد، قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو به امضا رسید.
حجت الاسلام موسی احمدی در این مراسم در سخنانی گفت: قانون برنامه هفتم پیشرفت میثاق مجلس و دولت است که طبق آن قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تدوین و تصویب شده است. برهمین اساس تمام احکام برنامه هفتم پیشرفت و قانون بودجه ۱۴۰۴ مرتبط با حوزههای نفت و نیرو که مرتبط با کمیسیون انرژی است را استخراج شدند و به دنبال عملیاتی کردن آنها هستیم.
این اقدام سبب رضایتمندی مردم و شفافیت در سهمیهبندی بنزین میشود
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع انتقال سهمیه بنزین از کارت هوشمند سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو در قانون بودجه ۱۴۰۴ آمده است که وزارت نفت ظرف چهار ماه تکلیف دارد که با همکاری با بانک مرکزی امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی را انجام دهد. البته موضوع برای نخستین بار در حال انجام است و باید مطالعات دقیقی انجام شود.
وی درباره اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت از سال ۱۳۸۶ در کشور گفت: اقدامی که از امروز آغاز و در آینده محقق میشود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود و قطعاً باعث رضایتمندی مردم خواهد شد و موضوع سهمیهبندی بنزین را شفاف میکند.
سامانه کارتهای هوشمند سوخت نیاز به بهروزرسانی و ارتقاء دارد
محمد صادق عظیمیفر در این مراسم گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به عنوان متولی تامین و توزیع فرآوردههای نفتی کشور برای رفع ناترازیهای موجود و مدیریت مصرف مجموعهای از اقدامات را در دست اجرا دارد که عمده این اقدامات تکلیف صریح قانونی است و قانونگذار با اشراف کامل نسبت به موضوع تکالیفی را برعهده شرکت نفت گذاشته است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی افزود: یکی از اقدامات اساسی و کلیدی که مورد غفلت واقع شده، بحث به روز رسانی زیر ساخت سوختگیری در کشور است. سامانه کارتهای هوشمند سوخت در سال ۸۶ در کشور پیادهسازی شد و سوختگیری بخش حمل و نقل بر پایه کارتهای هوشمند سوخت و زیرساختهای مربوطه تا امروز در حال انجام بوده است.
وی با بیان اینکه این سامانه از منظر سختافزاری و نرمافزاری مسائل و چالشهای عدیدهای دارد، تصریح کرد: به رغم اینکه این سامانه در سالهای اخیر سرویسدهی مناسبی به مردم انجام داده است، اما نیاز به بهروزرسانی و ارتقاء نظارت و مدیریت مصرف دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: ۴۰ درصد سوختگیری جایگاهها از طریق کارت جایگاهها انجام میشود و مشخص نیست که چه میزان سوخت توسط چه کسی دریافت میشود که میتواند بستری برای قاچاق سوخت باشد.
عظیمی فر اضافه کرد: در مقوله سهولت استفاده از زیرساخت سوخت توسط مردم نیز کارتهای هوشمند سوخت سبب رضایتمندی مردم را فراهم نمیکنند چراکه صدور آنها به جهت فرایندهای موجود طولانی بوده و ممکن است افراد به کارتهای خود دسترسی نداشته باشند بر همین اساس نیاز به زمینه برای کنترل و مدیریت مصرف و همچنین سهولت کاربری و دسترسی برای مردم وجود دارد.
وی با بیان اینکه تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۴ فرصت خوبی برای بهروزرسانی را فراهم کرده است، یادآور شد: برای پیادهسازی این تکلیف قانونی نیاز به اجرای آزمایشی الگوهای مختلف داریم تا بتوانیم الگوی بهینه را انتخاب نماییم.
جزییات اجرای طرح چگونه است؟
مرتضی فتحاللهزاده در این مراسم گفت: براساس این طرح آزمایشی قرار است پلتفرمی توسعه پیدا کند و همه شهروندان در آن ثبتنام و احراز هویت شوند و پیش از اقدام به سوختگیری، از طریق سامانه جایگاه خود را انتخاب کنند و کدی که برای آنها ارسال میشود را وارد دستگاه مستقر در جایگاه سوخت کنند؛ به محض وارد کردن کد مربوطه، از طریق ارتباطاتی که با سرورهای مرکزی برقرار میشود تا امکان سوختگیری برای خودرو محقق شود.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان کوثر و مجری این طرح آزمایشی افزود: هزینه سوخت نیز بعد از سوختگیری، بدون استفاده از کارت بانکی از حساب بانکی افراد کاسته میشود.
وی با بیان اینکه پیششرط این فرآیند اتصال یک یا چند حساب بانکی شهروندان به پلتفرم است، گفت: همچنین باید به دولت و پلتفرم اجازه دهند که هزینه سوختگیری انجام شده را از حساب آنها برداشت نماید. افرادی که نمیتوانند از پلتفرم استفاده کنند میتوانند از طریق کد ussd و ارسال پیامک یکبار مصرف سوختگیری خود را انجام دهند.
فتحاللهزاده تاکید کرد: تجربیات کشور طی چند سال اخیر و مسائل مربوط به پدافند غیرعامل در این طرح دیده شده است و سعی کردیم سیستم را بهگونهای طراحی کنیم که از اتفاقاتی که در سالهای قبل درگیر آن بودیم، مصونیت داشته باشد.
مدیرعامل مرکز نوآوری و تعالی کوثر دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این طرح آزمایشی قرار است در پنج جایگاه سوخت متعلق به شهرداری تهران به صورت کاملا تدریجی اجرایی شود.