پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت بر لزوم نهادینه سازی دانش فنی در صنعت خودروسازی تاکید کرد و گفت: الگوی حاکم بر صنعت خودرو تحول آفرین نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای ابوالفضل خلخالی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به الگوهای توسعهای صنعت خودرو در دنیا افزود: در ۲۰ سال گذشته، الگوی توسعهای که بر صنعت خودرو در کشورمان حاکم بوده است و جریانی از مدیران و سیاستگذاران که در این مدت بر صنعت خودرو حاکم بودند تناسبی با دستور ۸ بندی رئیس جمهور ندارند و اعتقادی هم به آن ندارند.
او با بیان اینکه اگر این اعتقاد وجود داشت در چند سال گذشته باید شاهد این تغییرات میبودیم، ادامه داد: حدود ۳ ماه است که با روی کار آمدن دولت جدید، این موضوع، مطرح شده است.
آقای خلخالی افزود: در دولت جدید هم جریانی که تاکنون صنعت خودرو را هدایت کرده است همچنان کنترل این صنعت را به دست دارد و بعید میدانم با این جریان و این الگوی توسعه و این طرز فکر حاکم، شاهد تحول جدی باشیم.
عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: در صنعت خودرو در ۲۰ سال گذشته برنامه دقیقی نداشتیم تا صنعت خودرو به وضع بد امروز بیفتد.
آقای خلخالی افزود: در پایان دهه ۷۰، محصول سمند را تولید کردیم و در پایان همین دهه محصولات کره جنوبی نیز خیلی بالاتر از سمند نبود؛ اگر همان مسیر را پیش میرفتیم شاید اکنون از کره جنوبی جلوتر بودیم، اما در ابتدای دهه ۸۰ با روی کار آمدن جریان خاصی در وزارتخانه و دولت، برنامه صنعت خودرو؛ قرار گیری در زنجیره ارزش جهانی و تقسیم کار بین الملل شد.
او ادامه داد: متأسفانه در برنامهای که چند ماه گذشته هم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد در ۲ صفحه، واژههای «حضور در زنجیره ارزش جهانی» و «تقسیم کار بین الملل» دقیقاً بیان شده است.
عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: این موضوع به این معنی است که همه زنجیره ارزش صنعت خودرو را در داخل کشور ایجاد نمیکنیم بلکه در زنجیره ارزش دیگران قرار میگیریم.
آقای خلخالی افزود: تندر ۹۰ را در ایران تولید انبوه کردیم و این کار بازار محصولات بومی ما را بلعید و در سالهای گذشته نیز به صورت جدی این موضوع در برنامه صنعت خودرو قرار گرفت.
او اضافه کرد: این برنامه در مقابل برنامهای قرار میگیرد که همه زنجیره ارزش را در داخل کشور میبیند و این مدل توسعهای در صنعت خودرو در کشورهای تراز اول جهان تجربه شده است مانند کره جنوبی که همه زنجیره ارزش در داخل شرکتهای خودروساز کره قرار دارد.
آقای خلخالی افزود: اگر این مسیر را در نظر میگرفتیم و تکمیل محصولات را در اولویت قرار میدادیم، اکنون محصولات با کیفیتی بر اساس دانش فنی ایرانی میداشتیم.
عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: باید ریل را به این سمت تغییر دهیم که تکوین محصولات داخلی را بر اساس دانش داخلی در دستور کار خودروسازان قرار دهیم.
آقای خلخالی با اشاره به اینکه در زمینه خصوصی سازی خودروسازی، باید دقت نظر خیلی جدی داشته باشیم، گفت: باید ابتدا مشکلات صنعت خودرو را حل کنیم و به صنعت سودآور تبدیل شود و بخش دارای اهلیت در بخش خصوصی وجود داشته باشد تا این صنعت واگذار شود.
او درباره قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل نیز گفت: همه مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل ناراضی هستند.
عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت افزود: در صنعت خودرو، ارزش فناوری و دانش داخلی را نادیده گرفتیم در نتیجه محصولات ما قدیمی و کیفیت آنها پایین است.
آقای خلخالی ادامه داد: باید به این سمت برویم که دانش فنی را در خودروسازی نهادینه کنیم.
او با بیان اینکه تأکید مقام معظم رهبری بر این است که صنایع، دانش بنیان شوند، افزود: صنعت خودروسازی ما صنعت بزرگی است، اما متأسفانه دانش بنیان نیست.