پخش زنده
امروز: -
جاده های استان مرکزی هنوز هم حادثه سازند و اجرای طرح های ایمن سازی آنها سال هاست در پیچِ وعده های مسئولان سرگردان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اراک؛ محورهای حادثه ساز استان مرکزی از جمله شازند - ازنا یکی از این جاده هاست که همچنان با گذشت سال ها از آغاز اجرای طرح ایمن سازی آن با پیشرفت بسیار کند جان انسان های بی گناه را میگیرد.
جاده مرگ؛ دهها کشته و مصدوم نتیجه روند کند اجرای طرح...
هر سال بیش از دهها نفر در جاده شازند - ازنا در تصادفات مرگبار رانندگی جان عزیزشان را از دست می دهند و خانواده های بسیاری هم داغدار می شوند، اما به راستی چرا...؟ و این جان باختگان تاوان اشتباهات چه کسانی را می دهند.
به علت بروز سوانح رانندگی دلخراش در این محور مردم و رانندگان به آن لقب جاده مرگ داده اند، جاده ای که ایمن سازی آن چندین سال است در دست اقدام مسئولان دو استان مرکزی و لرستان است، اما به نقل از مردم ساکن در مسیر، اقدامات انجام شده ناکافی و بسیار کند است و تا کنون نتوانسته میزان مرگ و میر را کاهش دهد.
ایمن نبودن مسیر به علت حجم تردد بالا...
کارشناسان معتقدند وضعیت این محور با کاربری کنونی آن سازگار نیست و به دلیل حجم تردد بالای وسایل نقلیه سنگین که حدود 30 درصد بار ترافیکی این محور را به خود اختصاص داده برای خودروهای سواری ایمن نیست.
باورش کمی سخت است که بگویم روزانه حدود شش هزار خودروی سبک و سنگین در جاده شازند - ازنا و برعکس تردد می کنند که این حجم ترافیک، با جاده دو بانده و کم عرض همخوانی ندراد و به همین دلیل هم نیاز به تعریض و ایمن سازی این جاده سال ها پیش در دستور کار مسئولان دو استان همسایه قرار گرفت.
پروژه پیر راهسازی کشور، قتلگاهی مخوف...
من از آن به عنوان پروژه پیر کشور نام می برم چرا که اجرای بی اندازه زمانبر آن، هم شکیبایی مردم را تحت تاثیر منفی خود قرار داده و هم بخشی از آن به علت کندی اجرا نیاز به دوباره کاری، تعمیر و صرف هزینه های مضاعف برای نگهداری بخش های نیمه کار دارد.
آمار جان باختگان این محور از خبرهای خوبی حکایت ندارد و به نقل از مردم منطقه به علت تعدد تصادفات دلخراش و گاها وحشتناک حتی فراتر از جاده مرگ، به قتلگاه خودروها و سرنشینان آنها شبیه است.
به راستی تا چند سال دیگر قرار است این پروژه پیر به پایان برسد تا دیگر شاهد جان باختن هموطنانمان در آن نباشیم؟
وعده های جدید...
اهمیت موضوع پای استاندار مرکزی را هم به این محور پر خطر باز کرد.
سید علی آقازاده در بازدید و بررسی نحوه اجرای این طرح پیش بینی کرد: تعریض و آسفالت 11 هزار و 700 متر از جاده ارتباطی شازند - ازنا تا پایان تابستان امسال افتتاح و زیربار ترافیک برود.
طرح تعریض جاده شازند به ازنا از بزرگ ترین طرح های مشترک استان مرکزی و لرستان است که با جدیت در حال انجام است.
او افزود: با توجه به محدودیت اعتبارات، پیمانکار آن فعال است و نماینده وزارت راه و شهرسازی هم بر روند این پروژه نظارت دارد.
خبری در راه است..!
استاندار مرکزی ابراز امیدواری کرد: امسال در هفته دولت شاهد دو بانده شدن و تعریض این جاده ارتباطی باشیم.
حال باید منتظر ماند و دید گوش شیطون کر، سرانجام این پروژه پس از سال ها به بهره برداری خواهد رسید یا باز هم مردم باید همچنان در انتظار بمانند.
با توجه به اینکه این پروژه، طرح ملی است در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی در سه سال گذشته مقرر شد این جاده ارتباطی که 140 کیلومتر است از اعتبارات ملی، چهاربانده شود که اکنون 12 کیلومتر از باند دوم در حال آسفالت شدن است.
آقازاده می گوید: محور شازند - ازنا، الیگودرز را به خمین و دلیجان هم متصل میکند و در صورت اختصاص به موقع اعتبارات ملی، این طرح در اسرع وقت تکمیل و جاده های ارتباطی استان مرکزی ایمن سازی می شوند.
گلایه پلیس از ایمنی پایین سه محور پرخطر...
رئیس پلیس راه استان مرکزی با گلایه از ایمنی پایین سه محور پرخطر اراک – زالیان، کنارگذر اراک و به ویژه محور اراک - ازنا می گوید: ایمنی این محورها بسیار پایین و در حد و اندازه استاندارد محورهای روستایی است.
سرهنگ پورشمس با بیان اینکه طول این سه محور در مجموع 90 کیلومتر است می افزاید: تنها در سوانح رانندگی پارسال در این سه محور پر خطر 52 نفر جان خود را از دست دادند.
او معتقد است دو طرفه بودن این جادهها، وجود نقاط حادثه خیز و تردد بالا از دلایل سوانح دلخراش رانندگی در این سه محور است به گونهای که تردد در این محورها با تردد در محور بزرگراهی اراک - قم برابری میکند.
کندی اجرای طرح؛ تکرار داستان غم انگیز مرگ...
52 کشته و 174 مجروح در سال گذشته و 24 کشته و 74 مجروح در سوانح رانندگی پنج ماه امسال در این سه محور حاثه خیز که پلیس راه اعلام کرده نشان از عمق فاجعه ای تاسف بار دارد.
رئیس پلیس راه استان مرکزی با انتقاد از کندی عملیات اجرایی باند دوم در این محورها، کم عرض بودن جاده و عبور مستمر خودروها از مقابل هم در کنار پیچ و فراز و نشیب های متعدد جاده را علت آمار بالای حوادث دلخراش عنوان می کند.
سرناظر احداث باند دوم محور اراک - ازنا درباره روند اجرای طرح با بیان اینکه طول این مسیر در حریم استان مرکزی 39 کیلومتر است می گوید: اجرای این طرح از سال 1398 آغاز شده و قطعه نخست آن به طول 10 کیلومتر اکنون در مرحله پایان عملیات زیرسازی است.
رحیمی می افزاید: قطعه دوم هم به طول 10 کیلومتر به علت وجود معارض زمین تحویل پیمانکار نشده و قطعه سوم نیز که از کیلومتر 21 تا 39 است عملیات خاکی آن به زودی آغاز خواهد شد.
ضرورت تسریع در اجرای پروژه...
به نظر می رسد دولت باید به پروژه بزرگ راهسازی شهرستان شازند از توابع استان مرکزی که در 33 کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده و بیش از 120 هزار نفر در آن و مسیر این محور زندگی میکنند نگاه ویژه ای داشته باشد تا هرچه زودتر با انجام این طرح مردم منطقه نفس راحتی بکشند و هر روز منتظر خبر مرگ عزیزانشان نباشند.
فقط یادآوری این نکته که تنها در یکسال آمار فوتیهای این جاده 22 نفر گزارش شده و همین آمارها سبب شد مرداد 96 اهالی منطقه مسیر را به نشانه اعتراض ببندند، کافی است تا به عمق فاجعه انسانی پی ببریم.
نبود اعتبارات کافی و ملی برای تعریض و ساماندهی این جاده، مهمترین دلیلی است که موجب بروز سوانح رانندگی می شود.
اگرچه نمایندگان مردم و مسئولان استانهای مرکزی و لرستان هم در این سال تلاش های گسترده ای در این زمینه کرده اند، اما با توجه به حجم پروژه کافی به نظر نمی رسد.
آقایان مسئول؛ در اگر نتوان نشست، فعل خواستن را صرف کنید...
البته آقای سرناظر هم خیلی اگر اگر می کرد و مدام می گفت اگر پول برسد فلان می کنیم؛ اگر فلان شود بهمان می کنیم و... ظاهرا کمال هم نشین در ایشان هم اثر کرده بود.
سال هاست که به همه ثابت شده دیگر با اما و اگر کار درست نمی شود!
جالب است که بعد از دو سال و نیم از آغاز اجری طرح بنا به گفته سرناظر هنوز زیرسازی یک چهارم مسیر هم تمام نشده و معلوم نیست مردم این منطقه برای ایمن ماندن از حوادث، باید چند سال دیگر برای اجرای سه چهارم باقیمانده مسیر کشته و مصدوم بدهند.
البته همیشه علت اصلی بخش عمده ای از کندی روند اجرای طرح های مختلف در کشور به کمبود و تاخیر در روند اختصاص اعتبارات باز می گردد و اگر این اگرهای مسئولان به زبانشان جاری نمی شد و به جای آن وعده ها به عمل تبدیل می شد طرح ها به سرعت اجرا و همه چیز گل و بلبل بود.
تکمیل محور شازند - ازنا همچنان در پیچِ وعده ها...
محور شازند - ازنا با اتصال این دو شهر به هم در اصل ارتباط بین و استان مرکزی و لرستان که به نوعی شاهراه ارتباطی پایتخت به جنوب کشور است را برقرار میکند که با وجود همه تلاش ها و اقدامات انجام شده مسئولانِ هر دو استان، طی این سال ها هنوز به پایان نرسیده و وعده های آنان در پیچ و خم گردنه ها گیر کرده است.
این جاده در ابتدا با هدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستانهای ازنا و شازند ایجاد شد، اما بعدها به دلایل مختلف ازجمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر به یک جاده ترانزیتی تبدیل شد به گونهای که بیشتر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین بوده و به همین دلیل همیشه شاهد وقوع تصادفات ناگوار در این محور هستیم.
پاسخگویی به مردم شرط نخست مسئولیت پذیری...
به نظرم یک مسئول باید در هر شرایطی شجاعت و آمادگی لازم برای پاسخگویی به ولی نعمتان خود را داشته باشد.
بر همین اساس متوجه این موضوع شدم که گزارشم با هدف بررسی دقیق تر موضوع نیاز به پاسخگویی دو مدیرکل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی دارد تا این دو عزیز به عنوان متولیان اصلی اجرای این پروژه چندین ساله برخی زوایای تاریک و پنهان مشکلات موجود را روشن کنند، اما تماس های تلفنی چندین باره من با مدیرکل راه و شهرسازی که کلا بی جواب ماند و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز که در ابتدا دعوتم را پذیرفت هم خلف وعده کرد و از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کرد.
خلاصه اینکه ظاهرا هر کس به طریقی نسبت به پاسخگویی به مردم و مشکلات موجود شانه خالی می کند!
10 سال انتظار طاقت فرسا...
با وجودی که در سالهای اخیر شاهد بهبود وضعیت راهها و انجام طرحهای چهار خطه به ویژه در استان مرکزی بودیم، اما چهار خطه شدن محور شازند - ازنا که از حدود 10 سال قبل کلید خورده به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات با سرعتی لاکپشتی در حال انجام است و همواره شاهد تصادفات زیادی در این محور هستیم.
آیا واقعا وقت آن نرسیده که فکر چاره باشیم، به واقع 10 سال شاهد کشته شدن روزانه عزیزان هموطن در این قتلگاه بس نیست...؟
حرف آخر...
همانطور که پیشتر هم اشاره کردم این طرح از جنبههای مختلفی حائز اهمیت است که از آن جمله کوتاه کردن مسیر ترانزیتی شمال - جنوب و نداشتن گردنههای سخت گذر است ضمن اینکه این محور تنها مسیر دسترسی مردم شهرستان ازنا در استان مرکزی به مرکز کشور هم است.
همین دلایل سبب شده تا شاهد تردد فراوان وسایل نقلیه سنگین از این محور باشیم، اما در از سوی دیگر عرض کم جاده نیز سبب بروز تصادفات فراوان و فاجعه بار منجر به جرح و فوت در این جاده شده که همین موضوع لزوم تسریع در تکمیل این طرح نیمهکاره را دو چندان کرده است.
ضرورت تسریع در انجام این پروژه عظیم آن است که محورهای اراک - توره بروجرد و شازند - ازنا استان مرکزی را به استان لرستان و استان های غربی کشور متصل می کند و یکی از مسیرهای پرتردد و پرترافیک کشور است که در صورت دوبانده شدن این دو محور منجر به کاهش سوانح دلخراش، ترافیک روان تر و کاهش مصرف انرژی خواهد شد/.
نویسنده: سید احمد طباطبایی