گزارش مکتوب؛
معمایی که از جادههای پرپیچ کردستان میگذرد
انسان، جاده، وسایل نقلیه و محیط چهار حلقه یک سانحه رانندگی هستند که نقص یکی یا ترکیبی از آنها باعث ایجاد تصادفات جادهای میشوند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمامرکز کردستان، هر سانحه رانندگی بر اثر ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط صورت میگیرد. بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی در مورد تصادفات جادهای، سالانه بیش از یک میلیون نفر در سوانح جادهای فوت میشوند.
مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای به عنوان یکی از عوامل شایع مرگ در کشورهای در حال توسعه است و این آمار در مورد کشور ما نیز صدق میکند.
سالانه تعداد زیادی از هم استانیهای ما در سوانح رانندگی جانشان را از دست میدهند یا دچار آسیبهای بدنی میشوند و بر اساس آمارها، در سه ماهه نخست امسال بیش از هزار نفر در این سوانح مصدوم یا فوت شده اند.
کردستان استانی مرزی است که مرز سیرانبند بانه، مرز رسمی باشماق مریوان و داشتن ۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشور عراق نقش مهمی در صادرات، واردات و تجارت کشور دارد و جادهها و توجه به ایمنی آنها در تسهیل این امرمؤثر هستند.
۸ تیرماه جاده جدید سنندج – مریوان با حضور وزیر راه و شهرسازی کشور افتتحاح شد و به گفته عرفان مرادی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان این مسیر ۳۰ کیلومتر کوتاهتر شده است و ایمنی جاده جدید در وضعیت مناسبی قرار دارد.
مسیر سنندج – مریوان یکی از جادههای حادثه خیز استان برای وسایل نقلیه است و با توجه به حجم بالای تردد کامیونها و تریلرها در این مسیر به دلیل وجود مرز باشماق و منطقه آزاد بانه - مریوان، بهره برداری از جاده جدید و تفکیک تردد خودروهای سواری سبک و سنگنین میتواند در کاهش حوادث رانندگی این مسیر نقش مؤثری داشته باشد.
ممنوعیت تردد کامیونها و تریلرها در جاده جدید سنندج – مریوان
یکی از مزیتهای بهره برداری از جاده جدید سنندج – مریوان این است که تردد وسایل نقلیه سنگین حمل سوخت و کامیونها از این مسیر جدید جدا شده و خطرات ناشی از واژگونی و سوانح رانندگی برای خودروهای سواری سبک کاهش یابد.
بنابر گفته سرهنگ گوهری برخی از خودروها بدون توجه به علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، در این جاده تردد میکنند که در صورت نادیده گرفتن قانون منع تردد، این خودروها موجب اعمال قانون و انتقال خودرو به پارکینگ میشود.
لازم است که قوانین و نظارتها بر تردد خودروها در این مسیر بیشتر شود؛ چراکه اختصاصی شدن این مسیر برای خودروهای سواری سبک یکی از عوامل مهم در کاهش سوانح رانندگی است.
فقط ۳۳۲ کیلومتر جاده بزرگراهی در کردستان وجود دارد
براساس استانداردهای راه سازی، جادهها انواع متفاوتی دارند و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، فقط ۳۳۲ کیلومتر جاده بزرگراهی در استان وجود دارد و با توجه عواملی، چون داشتن ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، ظرفیتهای گردشگری استان و پذیرش مسافران، این مقدار جاده بزرگراهی برای کاهش سوانح جادهای کافی نیست.
عرفان مرادی با اشاره به ادامه عملیات احداث چهارخطه بیجار – دیواندره افزود: این مسیر به طول ۵۵ کیلومتر ازجمله مسیرهای مهم استان در هدایت ترافیک استانهای شمال و مرکز کشور به سمت شهرهای مرزی بانه، مریوان و مرزهای باشماق و سیرانبند است و تکمیل آن ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد.
برای ایمنی جادهها استانداردهای گوناگونی وجود دارد و باید با ارتقای تکنولوژی ها، این استانداردها به سطح بالایی برسد تا بتوان شاهد کاهش تلفات و سوانح جادهای بود.
افزایش ۸ درصدی سوانح رانندگی در کردستان
براساس آمارها سوانح رانندگی شهری و جادهای کردستان در سه ماهه نخست ۱۴۰۰ افزایش ۸ درصدی داشته است و این افزایش تصادفات طبیعتاً موجب افزایش آمار خسارت مالی، مصدومیت و فوت میشود.
رئیس پلیس راه استان کردستان با اشاره به اینکه محور سنندج – کامیاران پرترددترین محور استان است افزود: بیشترین آمار حوادث رانندگی منجر به مرگ و جراحت نیز مربوط به همین محور است و رانندگان محترم باید دقت بیشتری در این مسیر داشته باشند.
سرهنگ عیسی گوهری مهمترین عوامل در ایجاد حوادث رانندگی در استان را عدم توجه به جلو توسط راننده و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه دانست و گفت: خستگی، استفاده از تلفن همراه، خواب آلودگی، خوردن و آشامیدن و صحبت با سرنشینان خودرو مهمترین نقش را در هواس پرتی و عدم توجه به جلو توسط راننده دارد.
۴۴ درصد سوانح ترافیکی استان ناشی از واژگونی وسیله نقلیه است
براساس آمارهای پلیس راه استان، ۴۴ درصد سوانح رانندگی ناشی از واژگونی وسیله نقلیه است که علاوه بر کوهستانی بودن منطقه و پرپیچ و خم بودن جاده ها، کم دقتی راننده نیز در بروز آن مؤثر است.
یکی از عوامل چهار گانه مؤثر در سوانح و تصادفات، راننده است که داشتن دقت و تمرکز در رانندگی و توجه به علایم هشدار و تابلوهای موجود در جادهها نقش مهمی در کاهش سوانح رانندگی خواهد داشت.
در نهایت میتوان گفت با توجه شرایط اقلیمی کردستان و کوهستانی بودن آن، بخش زیادی از جادههای استان پرپیچ و خم است و در بسیاری از ماههای سال درگیر بوران و برف و یخ زدگی است.
دقت و تمرکز در هنگام رانندگی، توجه به علایم و هشدارهای نصب شده در جاده ها، پرهیز از سرعت غیرمجاز، رعایت فاصله با خودروی جلویی و داشتن استراحت کافی در سفرهای طولانی از نکات مهمی است که رانندگان باید در نظر داشته باشند.
یکی از عوامل کاهش صدمات ترافیکی نزدیکی پایگاههای امداد جادهای به نقاط حادثه خیز است
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی کردستان با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۲۴۵ مأموریت مرتبط با حوادث ترافیکی داشته ایم گفت: ۲ هزار و ۱۲۶ نفر در سوانح ترافیکی مصدوم یا فوت شده اند.
رضا پیرا با اعلام اینکه ۶۰ آمبولانس فعال در پایگاههای اورژنس وجود دارد افزود: ۹۶۱ مأمویریت جادهای داشته ایم و در این سوانح، بیش از یک هزار نفر دچار آسیبهای بدنی، نقص عضو یا مرگ شده اند.
در حوادث ترافیکی بخش مهمی از آسیبهای بدنی یا منجر به مرگ، مربوط به حوادث بین شهری و جادهای است که دلایل آن شامل سرعت و سبقت غیرمجاز، کوهستانی بودن منطقه، ناهموار بودن جادهها و پرپیچ و خم بودن مسیرهای مواصلاتی استان است.
جدا از دقت رانندگان در هنگام رانندگی، سرعت حضور آمبولانسهای اورژانسی و نزدیک بودن پایگاههای امدادی به نقاط حادثه خیز در جادههای استان از عوامل مهم در کاهش صدمات و آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی است.
ارتقای کیفیت جادههای کردستان به مدیریت و نظارت صحیح نیاز دارد
بخش پیمانکاری و مشاورین راه سازی، بخش مهمی از مطالبات ریالی خود را از اداره راه و شهرسازی و راهداری استان کردستان دریافت نکرده اند و متأسفانه یکی از مهمترین مشکلاتی که سد راه تقویت جادهای استان شده است همین بدهیها است.
رفع محرومیت و توسعه جادههای بین شهری به برنامه ریزی بلندمدت و اختصاص اعتبار در سالهای متوالی نیاز دارد؛ البته فقط اختصاص بودجه کافی نیست و مدیریت و نظارت بر اجرای طرحهای راه سازی استان و مسئولیت پذیری پیمانکاران هم در این زمینه لازم است تا بتوانیم شاهد بهبود وضعیت جادههای استان باشیم.
کاهش هزینههای استهلاک، کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در زمان، افزایش ایمنی تردد، کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن و ارتقای شاخصهای برخورداری از راه مناسب و بزرگراهی از جمله مهمترین مزیتهای توسعه و تقویت جادههای استان است.
کاهش سوانح رانندگی و خسارات ناشی از آن رابطهای دوطرفه است میان دولت و مردم و جدای از دقت رانندگان در هنگام رانندگی و رعایت نکات ایمنی در جاده ها، نقش دولت در بهبود و تقویت جادههای استان میتواند بخش مهمی از آسیبهای ناشی از این سوانح را کاهش دهد.
گزارش از: مهرداد پشابادی