تفاوتهای مذهبی میتوانند زمینه را برای اتحاد فراهم کنند
نماینده مردم زاهدان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر ما معنی و مفهوم اخوت و انسجام را درک کنیم تفاوتهای مذهبی نه تنها مانع انسجام نمیشوند بلکه زمینه را برای اتحاد و برای انسجام بیشتر فراهم میکنند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده مردم زاهدان در مجلس خبرگان رهبری، عصر سه شنبه ۲۷ مهر، در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در سخنانی با موضوع "اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم" خاطرنشان کرد: راههای رسیدن به اخوت اسلامی، برادری و وحدت و انسجام است. درست است که اخوت اسلامی یکی از ارکان اجتماعی نظام اسلامی است و رسول اکرم (ص) قبل از هجرت از مکه به مدینه، زمینه اخوت اسلامی را در قالب دو کنفرانس که در منا برگزار شد فراهم کرد و پیامبر (ص) با تعدادی از مردم مدینه و سران طوایف مدینه که برای زیارت آمده بودند، دیدار داشت و در ضمن این دیدار موضوع هجرت و اخوت اسلامی را مطرح فرمود.
از آنجایی که بیشترمردم مدینه از قبایل اوس و خزرج بودند و جنگهای صد ساله و اختلافاتی در میان آنها وجود داشت، پیامبر (ص) میخواست این اختلافات را کم رنگ کند و بعد از اینکه زمینه فراهم شد به مدینه منوره هجرت کردد.
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم؛ پیامبر اکرم (ص) را الگوی کاملی برای همه مردم جهان معرفی کرده است، اظهار کرد: در ارتباط با اخوت اسلامی، آیات و روایات بسیاری داریم که همیشه تکرار شده و بر کسی از مسلمانان بخصوص برای مردم ایران که هر ساله این کنفرانس وحدت را برگزار میکنند، این آیات و روایات مبهم و نا آشنا نیستند.
سلامی افزود: امروزه ما مسلمانان با تمام گرایشهایی که داریم در حد تئوری میپذیریم که اخوت اسلامی و برادری از آموزههای مهم دینی است و عمدهترین رکن پیروزی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در برابر دشمنان، همان حفظ اخوت و انسجام و برادری است و در حد تئوری همه میپذیرند، اما عملا این کار یک مقداری مشکل است، لذا انسان باید مجاهدت کند.
وی ادامه داد: دلیل این مشکل این است که ما امروز به جای اینکه فرقههای اسلامی را مبنا قرار دهیم، باید اسلام و دین را مبنا قرار دهیم و مذاهب که فرعی از اسلام است و نتیجه اجتهاد مجتهدین را اصل و مبنا قرار ندهیم. بلکه مبنا باید اسلام باشد و مذاهب به منزله شاخه درخت و اسلام تنه درخت است.
مولوی سلامی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم این انسجام و اخوت و برادری به نحو مطلوب شکل بگیرد و مثمر ثمر بشود، باید مذهب را در جایگاهی که اسلام به آن داده قرار دهیم، و اسلام را در جایگاهی که قرآن داده و به آن معتقدیم، قرار دهیم.
وی افزود: ما باید توجهات، توانمندی و نیروی فکری و جسمی خود را بر رشد دین و بر ارتقاء اسلام متمرکز کنیم. اختلافات در مسائل موجب رشد و ارتقاء فکر و عقل انسان میشود؛ لذا از دانشمندان و از فرهیختگان و از علما تقاضا میشود که به این نکته عنایت داشته باشند و اسلام و دین را مبنا قرار دهند و توجه مان، ظرفیتهای مان، و استعداد فکری و جسمی خودمان را متمرکز بر دین و اسلام بکنیم و در عین حال تفاوتهای مذهبی را هم حفظ بکنیم.
سلامی تاکید کرد: اگر ما معنی و مفهوم اخوت و انسجام را درک کنیم این تفاوتهای مذهبی نه تنها مانع انسجام نمیشوند بلکه زمینه را برای اتحاد و برای انسجام بیشتر فراهم میکنند.
وی در خصوص "اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم" خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که تروریسم چه تروریسم دولتی یا حکومتی یا حزبی و فردی، همه آنها معضلی هستند که امروز دشمنان و نمایندگان استکبار جهانی برای اینکه اسلام و مسلمانان را تضعیف کنند و جلوی رشد اسلام را بگیرند، در طول تاریخ مسیرهای متعددی را انتخاب کرده اند و در یک حربه اگر به هدف نرسند، حربه دیگری را برای خود بر میگزینند. یکی از آن حربههای این تروریسم، ترور نخبگان، دانشمندان و علمای برجسته و شخصیتهای دینی و مذهبی و سیاسی دنیای اسلام است که میخواهند از این طریق جلوی پیشرفت علمی مسلمانان را بگیرند.
وی در زمینه نقش اخوت اسلامی در تضعیف و از بین بردن تروریسم گفت: اخوت اسلامی و انسجام و وحدت اسلامی موثرترین وعمدهترین نقش را میتواند در از بین بردن و خنثی کردن تروریسم ایفا کند. مسلمانان اگر همه متحد باشند و ریشههای فکری و سیاسی و اقتصادی و مالی تروریسم را از طریق اتحاد و انسجام بشکافند، طبیعی است که تروریسم تضعیف میشود و توان اینکه نخبگان، دانشمندان و علما و رجال مذهبی ما را ترور کنند نخواهند داشت. آنها نمیتوانند به این هدف برسند به شرطی که ما مسلمانان اخوت اسلامی و انسجام را حفظ کنیم و با حفظ اخوت اسلامی و انسجام اسلامی برای از بین بردن ریشه تروریسم در یک مسیر و با اتحاد و انسجام گام برداریم.
وی در پایان نتیجه گیری کرد: اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم دو مقوله مکمل یکدیگرند. اگر ما اخوت اسلامی نداشته باشیم نمیتوانیم با تروریسم به نحو مطلوب مقابله کنیم. اگر با تروریسم مقابله نکنیم و ظرفیت مقابله با آن را نداشته باشیم و این توان را در خود برای مقابله ایجاد نکنیم، باز هم نمیتوانیم اخوت اسلامی را در میان امت اسلامی حاکم کنیم. این دو مقوله مکمل یکدیگر هستند. اخوت اسلامی زمینه را برای مقابله با تروریسم آماده میکند و مقابله با تروریسم هم موجب میشود که امت اسلامی با انگیزه مقابله با تروریسم، تمامی اختلافات جزئی و فرعی و تفاوتهای مذهبی خود را فراموش کند؛ آنچه که اصل مطلب است حفظ خود اسلام و دین است و اگر مسلمانان توجهات خود را به این نکته متمرکز کنند، در آن صورت میتوانیم هر چه زودتر به اهداف خود در هر دو مقوله یعنی ایجاد اخوت اسلامی و از بین بردن جریان تروریسم دست یابیم.
بازگشت به اسلام تنها راه ایجاد وحدت است
نایب رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم بازگشت به اسلام را تنها راه ایجاد وحدت و تنها راه برون رفت از تفرقه و اختلاف توصیف کرد.
«مولوی محمد اسحاق مدنی» در سیو پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با بیان این که راهکار دستیابی به وحدت امت اسلامی فقط برگشت کامل به اسلام است، توضیح داد: اگر برداشت ما از اسلام همانند پیشینیان مان باشد و همانند بزرگان اسلام عمل کنیم، در آن صورت این امت یقیناً به وحدت خواهد رسید.
نایب رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم ما را به تقوا دعوت میکند، تصریح کرد: تقوا همان عمل به اسلام، دین، قرآن و عمل به آن آیینی است که آخرین پیام رسان خداوند به این امت رسانده است.
وی با بیان این که اسلام بزرگترین سرمایه است، این دین را حلال تمامی مشکلات و مصیبتها و راه حل برون رفت از تفرقه و اختلاف توصیف کرد.
مدنی در ادامه به داستان دو قبیله اوس و خزرج اشاره و تصریح کرد: زمانی که رسول گرامی اسلام به مدینه رفتند، دو طایفه اوس و خزرج مسلمان شدند و اخوت، برادری و وحدتی که در دنیا نظیر آن نه قبل از پیامبر و نه بعد از ایشان وجود نداشت، در میان این دو طایفه بوجود آمد. به گونهای که قرآن میفرماید: "شما با هم دشمن بودید، ولی بنا به نعمت اسلام که خداوند نصیب شما کرد، پیامبر اسلام آمد و شما برادر شدید. "
نایب رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله جانشینی پیامبر (ص) اشاره و تصریح کرد:زمانی که رسول اکرم (ص) رحلت فرمودند، بین یاران و صحابه پیامبر (ص) در مورد مسئله جانشینی آن حضرت اختلافی پیدا شد و هر کدام در خصوص جانشینی خواستهایی داشتند. بالاخره اکثریت نظری دادند و پیروز شدند.
وی با بیان اینکه این اختلاف در خصوص خلافت یک مسئله معمولی نبود، اظهارداشت: همین امروز هم ما شاهد هستیم هر جایی که یک چنین اختلافی بوجود میآید، درست کردن آن خیلی دشوار یا تقریبا محال است، اما بعد از مدتی صحابه پیامبر و یارانش باهم برادر شدند و با کمک یکدیگر اسلام را در دنیا ترویج دادند.
این عالم اهل سنت اسلام را عامل ایجاد این وحدت میان صحابه و یاران پیامبر (ص) عنوان کرد، افزود: هر دو طرف دقیقا میدانستند که اگر اختلافی داشته باشند و آن اختلاف را ادامه دهند، اسلام از بین خواهد رفت لذا به خاطر اسلام گرد هم آمدند و همان اخوت، برادری و وحدتی را که قبلا داشتند ادامه دادند و از یکدیگر کمک گرفتند تا زمانی که اسلام گسترش یافت و فاتح اکثر دنیای آن روز شد.
وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر ما امروز فقط در سخن بگوییم مسلمان هستیم، این کار ما را اصلاح نمیکند. بلکه ما باید قلبا آمادگی داشته باشیم که به تمام فرامین و دستورات اسلام عمل کنیم و در آن صورت تمامی مشکلات ما حل خواهد شد، همانگونه که بزرگان ما مشکلاتشان را حل کردند.