پمپ بنزینهای آینده چه شکلی خواهند بود؟
بعضی از صاحبان پمپ بنزینها شارژرهای خودروی برقی را اضافه کرده اند تا سهم بازار را در آینده تحت نفوذ خودروهای برقی تضمین کنند.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در حالی که به نظر میرسد اوضاع برای خودروهای برقی و بازارشان خوب باشد، اما صاحبان پمپ بنزینها برای متقاعد شدن در خصوص هزینههای نصب شارژرهای خودروهای برقی مشکل دارند، زیرا اقتصاد چنین کاری منطقی نیست.
دو سوم آمریکاییها به خودروهای برقی علاقمندند و فروش خودروهای برقی در نیمه اول امسال به بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه رسید.
طبق مقالهای که اخیرا در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده است، بعضی از صاحبان پمپ بنزینها شارژرهای خودروی برقی را اضافه کرده اند تا سهم بازار را در آینده تحت نفوذ خودروهای برقی تضمین کنند، اما بسیاری دیگر به سختی میتوانند بیش از ۱۰۰ هزار دلار هزینه برای خرید و نصب یک دستگاه شارژ را توجیه کنند.
با وجود وعده دولت بایدن برای نصب ۵۰۰ هزار جایگاه شارژ خودروی برقی در سراسر ایالات متحده، این یکی از نمونههای فراوان دور باطلی است که صنعت خودروی برقی در آن گرفتار شده است.
طبق آمار، حدود ۱۵۰ هزار جایگاه سوخت در آمریکا وجود دارد؛ بنابراین برنامههای دولت فوق العاده به نظر میرسند. اما این برنامه برای پمپ بنزینها چالش برانگیز خواهند بود. صاحبان پمپ بنزینها هنوز تمایلی به صرف هزینه برای افزودن شارژر خودروی برقی ندارند.
دلیل این بی رغبتی ممکن است سهم بسیار اندک خودروهای برقی از مجموع فروش خودروها باشد؛ بنابراین هر گونه سرمایه گذاری که برای نصب جایگاه شارژ انجام میگیرد زمان میبرد تا به سوددهی برسد. خودروسازان و دولت آمریکا اهداف بلندپروازانهای دارند و برای رساندن فروش خودروهای برقی به ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل فروش خودرو در آمریکا تا سال ۲۰۳۰ هدف گذاری کرده اند. خودروسازان برای رسیدن به این هدف ۳۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهند کرد. با این حال مصرف کنندگان همچنان نگران استفاده از خودروهای برقی خواهند بود.
دلیل معمول این نگرانی هم دسترس پذیر بودن جایگاههای شارژ است. حتی اگر بیشتر مردم رفت و آمد روزانه کمتر از میزان برد یک خودروی برقی داشته باشند، همچنان میخواهند مطمئن شوند که خودروی برقی آنها را وسط راه بدون باطری نمیگذارد.
طبق یک بررسی اخیر، دسترسی سریع به جایگاه شارژ خودروی برقی در آمریکا کمیاب است. حدود یک دهم از جمعیت ۵۰ شهر بزرگ آمریکا با فاصله پنج دقیقه پیاده روی، به یک شارژر خودروی برقی عمومی دسترسی دارند. هنگامی که نیویورک و لس آنجلس از این معادله کنار گذاشته شوند، درصد افرادی که دسترسی سریع به جایگاه شارژ خودروی برقی دارند از ۹.۷ درصد به ۶.۲ درصد کاهش پیدا میکند.
این امر ممکن است صاحبان پمپ بنزینها را که به دنبال تضمین سهم آینده خود هستند، تشویق کند، اما مایه یاس رانندگانی است که به دنبال خرید خودروی برقی هستند و همچنین پمپ بنزینهای کوچکتری که نقدینگی محدودی دارند.
البته سوپرمارکتهای بزرگ هم هستند که جایگاههای شارژ خودروی برقی میسازند و بسیاری از صاحبان خودروهای برقی میتوانند شارژر خانگی داشته باشند.
این موضوع برای بکارگیری خودروی برقی خوب است، اما تصمیم گیری را برای صاحبان پمپ بنزینها برای سرمایه گذاری شش رقمی در جایگاههای شارژ خودروی برقی دشوارتر میکند. آنچه که این وضعیت را از این هم دشوارتر میکند این حقیقت است که با شمار اندک خودروهای برقی که در حال حاضر در جادههای آمریکا وجود دارند، جایگاههای شارژ فعلی غیرسودآور هستند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، مدیرعامل شرکت پایلوت کو میگوید یک جایگاه شارژ باید ۳۰ درصد زمان مورد استفاده باشد تا به سوددهی برسد. در حال حاضر جایگاههای شارژ خودروی برقی تنها پنج درصد زمان کار میکنند.