ساخت نخستین چرخه انرژی پاک خودروهای برقی کشور در البرز
طراحی و ساخت نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی با توان ۴ کیلووات در شرکت مهندسی، ساخت، برق و کنترل مپنا (مکو) برای نخسین بار در کشور صورت گرفت.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ مدیر مرکز توسعه خودروی برقی و زیرساختهای شرکت مهندسی و ساخت برق کنترل
مپنا گفت: این ایستگاه با هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی و در طول ۸ ماه طراحی و تولید شده است.
عادل دمشقی ادامه داد: جنبه منحصر به فرد ترکیب شارژ خورشیدی و تکنولوژی V۲G این است که باتری خودرو الکتریکی اکنون میتواند به عنوان منبع برق انرژی تجدید پذیر به کار گرفته شود.
او افزود: گروه مپنا در حالی از نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی کشور در استان البرز رونمایی کرد که این مهم پس از ارائه نمونه خودروهای برقی، توسعه و تولید زیرسامانههای برقیسازی، توسعه و تولید زیرساختهای شارژ، احداث و بهرهبرداری از ایستگاههای شارژ در استانهای مختلف و مشارکت در ارائه اولین اتوبوس تمام برقی کشور صورت گرفته است.
دمشقی گفت: گروه مپنا به عنوان پیشگام توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر بر اساس باد و خورشید در کشور، به دنبال هدف بزرگ "چرخه انرژی پاک برای وسایل حمل نقل الکتریکی" است، به گونهای که از محل تولید انرژی تا مصرف آن کمترین میزان گسترش آلودگی و CO۲ وجود داشته باشد.
گزارش خبرنگار ادهم، از ساخت نخستین چرخه انرژی پاک خودروهای برقی کشور در البرز
آلایندگی صفر در خوردوهای برقی
مدیر مرکز توسعه خودروی برقی و زیرساختهای شرکت مهندسی و ساخت برق کنترل مپنا گفت: انرژی تجدیدپذیر در مزارع بادی و خورشیدی تولید میشود و از طریق خطوط انتقال به ایستگاههای شارژ در ایستگاههای شارژ خیابانی سریع و کند میرسد، خودروهای برقی با استفاده از این انرژی پاک از محل تولید انرژی (یعنی مزارع) تا چرخ، تقریبا داری CO۲ تولیدی صفر خواهند بود، در حالی که بازده عملکردی آنها نیز دو برابر خودروهای فسیلی است.
دمشقی ادامه داد: برخی از پژوهشگران در دنیا متعقدند توسعه حمل و نقل برقی صرفا موجب کاهش آلایندگی نخواهد بود. آنها میگویند با توجه به آنکه منابع انرژی خودروهای برقی در نیروگاههای فسیلی است، صرفا منابع آلودگی را از شهرها میتوان حذف کرد، اما نیروگاهها همچنان موجب آلودگی جهان خواهند بود، هر چند گروهی دیگر از پژوهشگران پاسخ این مطلب را بازده بیشتر خودروهای برقی میدانند، به گونهای که بازده یک خودرو برقی از چاه تا چرخ تقریبا دو برابر یک خودرو فسیلی است.
خودروهای برقی نیازمند تامین انرژی پایدار
او افزود: علت اصلی حرکت به سمت خودروهای الکتریکی، نداشتن آلایندگی و بازدهی بالاتر آنها از خودروهای موتور احتراق داخلی است. اگرچه خودروهای الکتریکی تنها در صورتی پایدار خواهند بود که برقی که برای شارژ آنها استفاده میشود از منابع انرژی تجدیدپذیر و نه از سوختهای فسیلی تأمین شود. میزان انتشار کربن دی اکسید از یک ارزیابی چرخه جریان شامل انتشار ناشی از خودروها، انتشار ناشی از سوختن، تعمیر و نگه داری وسیله نقلیه و بازیافت پس از پایان عمر وسیله نقلیه است.
مدیر مرکز توسعه خودروی برقی و زیرساختهای شرکت مهندسی و ساخت برق کنترل مپنا گفت: به طور واضح خودروهای الکتریکی از دیدگاه عمر کاری حتی زمانی که از شبکه برق تحت سوختهای فسیلی شارژ شوند، انتشار آلودگی بسیار پایینتری دارند، اما اگر برق از منابعی که انتشار کربن دی اکسید ندارند مثل انرژی باد یا انرژی هستهای تامین شود انتشار خالص خودرو الکتریکی حتی به مقادیر پایین تری کاهش مییابد و انتشار گازهای گلخانهای میتواند به صفر برسد. پس شارژ خودروهای الکتریکی از منابع انرژی تجدیدپذیر امری ضروری است تا این خودروها در آینده به معنای واقعی پایدار شوند.
انرژی خورشدی روشی در دسترس برای تامین انرژی پاک
دشمقی افزود: بر خلاف انرژِی بادی که توان توربینهای آن بزرگتر از نیاز خودروهای برقی است و انتقال مستقیم آن ممکن نیست، زمانی که از انرژی خورشیدی برای شارژ خودرو الکتریکی استفاده میکنیم موضوع اندکی متفاوت خواهد بود.
او گفت: پنلهای خورشیدی این قابلیت را دارند که علاوه بر مزارع خورشیدی روی سقف ساختمانها نصب شوند، بنابراین انرژی خورشیدی میتواند نزدیک به جایی که خودرو الکتریکی شارژ میشود تولید شود که اتلاف ناشی از انتقال انرژی را کاهش میدهد.
دشمقی ادامه داد: انرژی تولیدی پنلهای خورشیدی روی سقف خانهها در محدوده کیلووات قرار دارد که در محدوده شارژرهای خودروهای الکتریکی است. در نهایت بر عکس انرژی بادی، انرژی خوردشیدی هنگام روز و در تابستان ماکزیمم است، بنابراین انرژی خورشیدی برای شارژ خودروهای الکتریکی روزها و در محل کار بسیار مناسب است.
مدیر مرکز توسعه خودروی برقی و زیرساختهای شرکت مهندسی و ساخت برق کنترل مپنا گفت: در همین راستا گروه مپنا در استان البرز و در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) اقدام به طراحی و ساخت اولین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی کرده است. این ایستگاه دارای توان حدود ۴ کیلووات بر اساس انرژی خورشیدی است که به یک شارژر خودرو برقی با توان ۳.۷ کیلووات متصل است، همچنین شارژر متصل شده در این ایستگاه شارژ خورشیدی دارای قابلیت انتقال توان به شبکه برق یا خانهها است!
دنیا داره از هوای آلوده نابود میشه.
هرچه سریعتر باید از ماشین هایی با سوخت پاک استفاده بشه.