همه چیز درباره کد رهگیری
دریافت کد رهگیری به طرفین قرارداد اطمینان میدهد که معاملهشان معتبر است و مشکلی ندارد.
به گزارش
گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، تا سالها پیش فرایند معاملات ملک به این صورت بود که بعد از توافق طرفین برای خرید و فروش یک ملک، خریدار و فروشنده به بنگاه میرفتند و قولنامهای نوشته و امضا میشد و هیچ پایگاهی برای ثبت و نگهداری از این معاملات، به صورت یکپارچه وجود نداشت. همین موضوع یعنی نداشتن اطلاعات کافی از تعداد و حجم معاملات، به مرور مشکلات مهمی مانند کلاهبرداری در زمینه معاملات املاک به وجود آورد.
با توجه به اینکه قولنامهها اعتبار و تضمین لازم را نداشتند و تنها به عنوان یک پیشنویس در معاملات میتوان از آن استفاده کرد، دریافت کد رهگیری برای معاملات خرید و فروش و همچنین قراردادهای اجاره در بازار مسکن، اجباری شد. در این نوشته قصد داریم به شرایط و چگونگی دریافت کد رهگیری و مزیتهای آن بپردازیم. با ما همراه باشید.
کد رهگیری چیست؟سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور که TMIS نامیده میشود، در آذر ۱۳۸۷ به منظور شفافسازی اطلاعات معاملات املاک ایران و ساماندهی امور مسکن و اتصال معاملات با سایر سامانهها، راهاندازی شد. در این سامانه، استعلام کد رهگیری معاملات مسکن، اطلاعات مشاورین مجاز در ۳۱ استان کشور، تعرفه خدمات املاکیها، دستورالعملها، فرمهای ثبت نام و درخواست صدور گواهی الکترونیکی در دسترس عموم قرار دارد.
از سال ۸۷، تمامی خریداران و فروشندگان موظف شدند تا با ارائه مدارک به یک مشاور املاک، از طریق سامانهی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مشخصات ملک خود را ثبت کنند. پس از تایید و پرینت گرفتن اطلاعات، یک بارکد دوبعدی در سمت راست قرارداد (که در سه نسخه تنظیم میشود) حک میشود. این بارکد شامل مشخصات معامله (نام خریدار، آدرس خریدار، فروشنده، مستاجر، آدرس کامل ملک) میباشد. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است و از طریق پیام کوتاه به فروشنده و خریدار فرستاده میشود. از نظر اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، معاملاتی معتبر هستند که حتما در متن مبایعهنامه کد رهگیری ذکر شده باشد.
چرا باید کد رهگیری بگیریم؟
در معاملات همیشه یکی از نگرانیهای طرفین قرارداد این است که مبادا کلاه سرشان برود و رایجترین نوع کلاهبرداری این است که شخصی ملکی را به چند نفر میفروشد. دریافت کد رهگیری به طرفین قرارداد اطمینان میدهد که معاملهشان معتبر است و مشکلی ندارد. اگر قولنامهای کد رهگیری داشته باشد، فروشنده ملک نمیتواند ملک را به چند نفر بفروشد. زیرا بلافاصله پس از صادر شدن کد رهگیری برای اولین معامله، کد پستی ملک معامله شده در سامانه سراسری معاملات مسکن، ملک قفل میشود و در فهرست املاک فروش رفته قرار میگیرد.
کد رهگیری میتواند شما را از میزان بدهی ملک به بانکها آگاه سازد. حتی میزان بدهی مالیاتی صاحب ملک نیز از طریق سامانه ثبت معاملات ملکی قابل تشخیص است.
ویژگی کد رهگیری، بارکد دو بعدی حک شده در بالای قرارداد است که تمامی مشخصات را ذخیره میکند و امکان جعل و مخدوش شدن مبایعهنامه را به طور کامل از بین میبرد.
همچنین با داشتن کد رهگیری میتوان از قرار گرفتن آن در طرحهای شهرداری مانند فضای سبز یا مترو و … مطلع شد.
با دریافت کد رهگیری فروشنده نمیتواند به تعهدات خود عمل نکند یا قیمت ملک را بالا ببرد. در معاملات این مشکل بسیار پیش میآید که با بالا رفتن قیمت ملک، فروشندگان درخواست مبلغ بیشتری میکنند و یا تصمیم به فسخ معامله میگیرند.
قراردادهایی که دارای کد رهگیری هستند در مراجع قضایی اعتبار زیادی دارند و به راحتی میتوان نسبت به حقوق از دست رفته هریک از طرفین قرارداد اقدام کرد. مثلا مالک با در دست داشتن قرارداد دارای کد رهگیری میتواند مستاجر را وادار به تخلیه به موقع ملک کند و به راحتی میتواند به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت کند. فروشنده ملک نیز میتواند در صورت عدم دریافت مبلغ معامله و با در دست داشتن قرارداد، موضوع را پیگیری کند.
در صورتی که معاملات انجام شده دارای کد رهگیری نباشند، وزارت اقتصاد برای آنها حساب مالیاتی صادر نمیکند. همچنین با استفاده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات، رسیدگی به شکایات نیاز به نامهنگاری ندارد. به این صورت که اگر بنگاهداری شاکی داشته باشد، توسط اتحادیه مشاوران املاک حق انتفاع از او گرفته میشود.
دو طرف معامله برای اطمینان از صحت کد رهگیری دریافت شده میتوانند با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، کد ملی و کد رهگیری دریافت شده را وارد کنند و از صحت قرارداد اطمینان حاصل کنند.
مزیت دیگر اینکه اگر شما در شهرهایی که طرح ترافیک در آنها برقرار است زندگی میکنید و خانهای که اجاره کردهاید در محدوده طرح ترافیک قرار دارد، برای استفاده از امتیازاتی که برای ساکنان در طرح ترافیک برای عبورومرور درنظر گرفته شده است حتما باید قراردادی داشته باشید که دارای کد رهگیری باشد و در غیر این صورت نمیتوانید برای دریافت این امتیازات اقدام کنید.
چگونه کد رهگیری بگیریم؟
۱-اولین قدم برای گرفتن کد رهگیری، باید توسط مشاوران املاک برداشته شود. آنها باید بعد از اینکه در قسمت ثبتنام مشاوران املاک سایت “ایران املاک” ثبتنام کردند، امضای دیجیتال تهیه کنند. برای انجام این کار شما به سختافزار امضای دیجیتال احتیاج دارید. پس از تهیه سختافزار مذکور، صاحب جواز باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند:
اصل و کپی شاسنامه
اصل و کپی کارت ملی
اصل و کپی پروانه کسب
مهر مشاور املاک
۲-بعد از انجام مرحله قبل، تمامی مفاد قرارداد مانند تاریخ قرارداد، مبلغ فروش، رهن و اجاره، تاریخ تحویل ملک، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و … در سامانه معاملات املاک کشور ثبت و کد رهگیری ملک معامله شده توسط مشاورین املاک گرفته میشود.
۳-پس از آن که قرارداد در سامانه تایید شد، کد رهگیری برای شما پیامک میشود که نشاندهنده تایید قرارداد است. قرارداد تایید شده در سه نسخه چاپی در دسترس است. یک نسخه آن نزد مشاور املاک باقی میماند و دو نسخه دیگر به طرفین معامله داده میشود. دقت کنید که در هر سه نسخه و در بالای هرکدام از آنها باید کد QR چاپ شده و برچسب هولوگرام نیز موجود باشد تا بتوان از اصالت آن اطمینان حاصل کرد.
۴-بعد از این که قرارداد شما ثبت و برای آن کد رهگیری صادر شد، میتوانید با استعلام کد رهگیری، از صحت قرارداد خود مطمئن شده یا به جزئیات آن دسترسی پیدا کنید. شما با در دست داشتن کد رهگیری قرارداد که از طریق پیامک نیز برای شما ارسال شده است و کد ملیتان، به دو روش میتوانید استعلام کد رهگیری خود را دریافت کنید:
به سایت ایران املاک مراجعه کرده و از بخش خدمات منوی بالای صفحه، گزینه “استعلام کد رهگیری” را انتخاب کنید. پس از وارد کردن کد ملی، کد رهگیری قرارداد خود و کد امنیتی تصویر، دکمه جستجو را زده و از کد رهگیری خود استعلام بگیرید.
شما میتوانید با ارسال کد ملی و کد رهگیری به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰۱ به صورت کدملی#کد رهگیری قرارداد، از جزئیات قرارداد مطلع شوید. فقط دقت داشته باشید که عدد اول باید کد ملی و عدد دوم کد رهگیری باشد.
هزینه دریافت کد رهگیری املاک چقدر است؟
طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین معامله هزینه ندارد و مشاور املاک موظف است با درخواست طرفین، کد رهگیری را از سامانه دریافت کند. با این وجود ممکن است بسیاری از مشاورین املاک برای فرار از مالیات طرفین را مجاب کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد. اما به هیچ وجه اشتباه نکنید و حتما برای ملک معامله شده کد رهگیری دریافت کنید.
هزینه دریافت کد رهگیری برای مشاوران املاک بسیار ناچیز است و در صورتی که مشاور املاک برای دریافت کد رهگیری از طرفین معامله مبلغی را درخواست کند که خارج از حق کمیسیون املاک است، میتوان موضوع را با اتحادیه مشاورین املاک در میان گذاشت و شکایت را پیگیری کرد.
برای دریافت کد رهگیری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
ملاک صحت معاملات پیش از اخذ کد رهگیری، دریافت تاییدیه کد پستی توسط خریدار است. به گونهای که افراد پیش از انجام هر معامله باید به شرکت پست مراجعه کنند و تاییدیهای برای واحد مسکونی و کد پستی خود دریافت کنند. حتما کد پستی ملک خود را از اداره پست دریافت کنید و تاییدیه لازم را بگیرید و به هیچ وجه به کدپستیهای درج شده در پشت کارت ملی اکتفا نکنید.
تنها بنگاهها و مشاورین دارای مجوز اتحادیه میتوانند قرارداد رسمی به همراه کد رهگیری و هولوگرام تنظیم کنند. برای صحت معامله، حتما قرارداد خود را در آژانسها و بنگاههای املاک معتبر و رسمی تنظیم کنید.
پس از تحویل قرارداد، مشخصات دو طرف قرارداد را به دقت بررسی کنید تا مشخصات فردی به اشتباه ذکر نشده باشد. همچنین از داشتن کد QR قرارداد و برچسب هولوگرام در بالای قرارداد اطمینان حاصل کنید.
سوالات متداول:
کد رهگیری چیست؟
کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است و از طریق پیام کوتاه فروشنده فروشنده و خریدار فرستاده میشود. از نظر اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، معاملاتی معتبر هستند که حتما در متن مبایعهنامه کد رهگیری ذکر شده باشد.
گرفتن کد رهگیری بر عهده چه کسی است؟
مشاوران املاک موظف به اخذ کد رهگیری برای معاملات هستند.
چگونه کد رهگیری بگیریم؟
تمامی خریداران و فروشندگان موظفاند تا با ارائه مدارک به یک مشاور املاک، از طریق سامانهی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مشخصات ملک خود را ثبت کنند. پس از پرینت گرفتن اطلاعات، یک بارکد دوبعدی در سمت راست قرارداد (که در سه نسخه تنظیم میشود) حک میشود. این بارکد شامل مشخصات معامله (نام خریدار، آدرس خریدار، فروشنده، مستاجر، آدرس کامل ملک) میباشد.
استعلام کد رهگیری به چه صورت است؟
در روش اول به سایت ایران املاک مراجعه کرده و از بخش خدمات منوی بالای صفحه، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید. پس از وارد کردن کد ملی، کد رهگیری قرارداد خود و کد امنیتی تصویر، دکمه جستجو را زده و از کد رهگیری خود استعلام بگیرید. در روش دوم شما میتوانید با ارسال کد ملی و کد رهگیری به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰۱ به صورت کدملی#کد رهگیری قرارداد، از جزئیات قرارداد مطلع شوید. فقط دقت داشته باشید که عدد اول باید کد ملی و عدد دوم کد رهگیری باشد.
مشاوران املاک برای اینکه بتوانند کد رهگیری بگیرند، چه مراحلی را باید طی کنند؟
باید بعد از اینکه در قسمت ثبتنام مشاوران املاک سایت “ایران املاک” ثبتنام کردند، امضای دیجیتال تهیه کنند. برای انجام این کار شما به سختافزار امضای دیجیتال احتیاج دارید. پس از تهیه سخت افزار مذکور، صاحب جواز باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند:
اصل و کپی شاسنامه، اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی پروانه کسب، مهر مشاور املاک
کد رهگیری چگونه از فروش ملک به چندین نفر جلوگیری میکند؟
اگر قولنامهای کد رهگیری داشته باشد، فروشنده ملک نمیتواند ملک را به چند نفر بفروشد. زیرا بلافاصله پس از صادر شدن کد رهگیری برای اولین معامله، کد پستی ملک معامله شده در سامانه سراسری معاملات مسکن، ملک قفل میشود و در فهرست املاک فروش رفته قرار میگیرد.
با استفاده از کد رهگیری، به چه اطلاعاتی از ملک میتوان دست پیدا کرد؟
میتوان به اطلاعات بدهیهای ملک، در طرح بودن یا نبودن ملک و… دسترسی پیدا کرد.
آیا با داشتن کد رهگیری پیگیریهای حقوقی و قضایی ملک راحت است؟
بله. قراردادهایی که دارای کد رهگیری هستند در مراجع قضایی اعتبار زیادی دارند و به راحتی میتوان نسبت به حقوق از دست رفته هریک از طرفین قرارداد اقدام کرد. مثلا مالک با در دست داشتن قرارداد دارای کد رهگیری میتواند مستاجر را وادار به تخلیه به موقع ملک کند و با در دست داشتن این قرارداد به راحتی میتواند به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت کند. فروشنده ملک نیز میتواند در صورت عدم دریافت مبلغ معامله و با در دست داشتن قرارداد، موضوع را پیگیری کند.
داشتن کد رهگیری چه مزیتی برای املاک در طرح ترافیک دارد؟
اینکه اگر شما در شهرهایی که طرح ترافیک در آنها برقرار است زندگی میکنید و خانهای که اجاره کردهاید در محدوده طرح ترافیک قرار دارد، برای استفاده از امتیازاتی که برای ساکنان در طرح ترافیک برای عبورومرور درنظر گرفته شده است حتما باید قراردادی داشته باشید که دارای کد رهگیری باشد و در غیر این صورت نمیتوانید برای دریافت این امتیازات اقدام کنید.
آیا برای اخذ کد رهگیری، طرفین معامله باید هزینهای به بنگاه پرداخت کنند؟
خیر. هزینه اخذ کد رهگیری با مشاور املاک است.
دریافت کد رهگیری املاک الزامی است؟
طبق بخشنامه صادره وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیماه ۹۷، گرفتن کد رهگیری برای تمام قراردادها (اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره) توسط مشاوران املاک الزامی است. طبق ماده ۲۸ قانون نظام امور صنفی، در صورتی که بنگاههای املاک قراردادی را بدون کد رهگیری صادر کنند، متخلف محسوب شده و با آنها برخورد میشود.
حتما تا حالا به اهمیت اخذ کد رهگیری در معاملات مسکن پی بردید. به خریداران و حتی مستاجران توصیه میشود که در اولین اقدام برای اجاره یا خرید واحد مورد نظرشان، کد رهگیری دریافت کنند و اگر به مانع برخورد کردند، به راحتی از کنار این مساله عبور نکنند، بلکه پیگیری کنند تا هرچه سریعتر کد رهگیری را دریافت کنند.
متاسفانه طبق بررسی بنده امروز جدید ترین و بزرگ ترین مشکل مردم عزیز کشور در زمینه قرار دادهای کدرهگیری و سیستمی است از اجاره تا مبایعه نامه با کدرهگیری مربوط به قرار دادهای است که افراد سو استفاده گر از بعضی کافی نت ها و در پوشش دفاتر بی نام و دفاتر که به علت سود خود دست به هرکاری میزنند و با تبلیغات وسیع و پیشنهاد کمیسیون کمتر از عرفه و حتی نرخنامه چنین قرار داهای با کدرهگیری رو تنظیم میکند و حتی بدون حضور طرفین با پیک موتوری مثل پیتزا میفرستند در خونه!!!!آن هم بدون رعایت هیچ کدام از اصول و قواعد( حضور طرفین قرار داد در دفتر املاک جهت امضاء و اثر انگشت ( نه از روی هوا و پیک موتوری)و ارائه اصل مدارک مالکیتی و مدارک هویتی الزام در تنظیم هر قرار داد است از ملک تا ماشین و...) که باعث گرفتاری و حتی مشکلاتی بعدی نیز برای چنین قرار دادهای شده مثل نمونه از این موارد فردی برای دریافت کدرهگیری جهت قرار دادی به کافی نت مراجعه و قرار داد بدون حضور مالک تنظیم میکند وحتی بدون مهم و امضاء آیا در زمان بروز مشکل می توان به چنین قرار داهای اعتماد کرد و از نظر قانونی و کاشناسان اعتبار دارد !!!! و یا دفتر املاک در یزد از طریق سایت های مجازی در حال صدور کدرهگیری و قرار فروش برای مشهد و شهرهای دیگر است انهم بدون رعایت موارد بنده 5 نرخنامه و اینکه فیزیک ملک ( اصلا چنین ملکی وجو دارد)و فیزیک سند ( اصلا قابلیت انتقال دارد و چنین موردی صحت دارد)و فزیک طرفین قرار داد ( اصلا زنده و سالم هستند) مشاهد نکرده که در نهایت باعث بسیاری کلاهبرداری و سو استفاده مالی میشود و در زمان بروز مشکل برای افرادی که به چنین مکانهای مراجعه میکند جز پشیمانی کسی پاسخگو نیست!!! باید به شهر یزد مراجعه کند مثل برای فسخ و یا متم و حتی اثبات در نهایت یا کد رهگیری فاقد ارزش است و یا از نظر اصولی نتظیم نشده و باعث دردسر میباشد( در نهایت باید خود مردم در تنظیم چنین قرار دادهای دقت کنند و گول و فریب هزینه اولیه رو نخرند مثل فردی فوت کرده و یا حتی دفاتری که فاقداطلاع کافی در مورد ارزش هولوگرام میباشند و با هولوگرام قرار داد ثبت میشود
نکات مهم در تنظیم انواع قرار داد های ملکی از خرید و فروش تا رهن و اجاره ( قولنامه/مبایعه نامه ، اجاره نامه، صلح نامه، سرقفلی، هبه و...)
1- قدم اول مراجعه و انتخاب مشاوراملاک دارای اعتبار و تخصص و امین و عادل است و چنین املاکی براحتی قابل شناخت هستند در هر شهر ، محله و خیابان ( معمولا تمام مشکلات از زمانی آغاز میشود که شما به افردی و املاکی که فاقد صلاحیت مراجعه و به این افراد اعتماد بی جا و بی حد و حدود می کند ،معیار چنین سنجشی جواز کسب و سن فرد، پیر یا جوان و سواد فرد ،مدارک ها و تابلو نصبی ، نام ها ، برند ها و شکل مغازه ، شیک بودن یا زشت بودن و انداره مغازه کوچک و بزرگ و محل مغازه بالای شهر و پایین شهر، حاشیه اصلی، داخل کوچه، تعداد مشاوران و حتی قیمت کمیسیون 50 هزار تومان و یا 1 میلیارد نیست بلکه معیار اصلی نحوه تنظیم قرار داد ها قبلی همین دفتر املاک است، که در آن 3 وظیفه اصلی یک مشاور املاک( احزار هویت ،احزار مالکیت، تنظیم قرار داد قانونی) را درزمان نگارش انجام داده اند و اطلاع کامل از مسئولیت مشاور املاک و قوانین صنفی شغل خود که مسئولیت قرار داد را تایید و قبول کند یعنی ابتدا قرار باید حتما با کدرهگیری و سیستمی و با شماره صنفی خود مشاور املاک تنظیم شود و خود ایشان( نه فردی دیگری) مهر خاص املاک وامضاء مشابه در تابلو نرخنامه شون را در متن قرار داد در حضور شما بزند.
2- چرا باید قرار داد مبایعه نامه و اجاره نامه با کد رهگیری و سیستمی تنظیم کرد ؟؟؟ الف – بیشتر کلاهبرداری ملکی و سوء استفاده های مالی ازنوع قراردادهای دستی با دفاتر املاک قلابی است ،چرا که قابلیت دستکاری دارد و انکار از تنظیم قرارداد و در نتیجه وقتی رد و اثری از کلاهبردار نباشد ، پیگیری سخت میباشد ، بیشتر چنین قرارداهای رو املاک بدون جواز و شبهه املاک و گاهی هم املاک مجوزدار برای فرار از مسئولیت حقوق املاک ، این روش انتخاب میکند ( مثلا در تنظیم قرار داد مشکل دار مهر و امضا نمی زنند و یا در صورت دریافت مبلغ بیانه رسید نمی دهند ومنکر میشوند)و ریسک قرار داد قبول نمی کنند وحتی گاهی مهرو امضاء الکی میزنند تا اثبات نشود و همه چیز منکر شوند تاهیچ مسئولیتی رو قبول نکنند ،بیشتر دلالان مسکن با چنین قرار دادهای ملک رو از مالک اصلی خرید کرده و با چند دست خرید و فروش باعث افزایش قیمت و به فروشنده واقعی بیشتر میفروشند،ج- تعداد امضاء و اثر انگشت طرفین قرار داد با قولنامه دستی 3 است و در قولنامه با کدرهگیری 12 برگ خود دوتا مدارک هویتی و مالکیتی در مجموعه 14 امضاء و اثر انگشت میباشد که در زمان بروز مشکل راحت تر و سریع تر کارشناسی خط و اصالت تشخیص می دهد ،د- استعلام هویت مدارک کارت ملی و شناسنامه و.. درسیستم انجام میشود با کدملی تاریخ تولد و سریال حتی برای اتباع هم با کارت اقامت وپاسپورت (که مدارک و مشخصات واقعی است) ، قابلیت استعلام انلاین متن قرار داد ثبت شده با کد رهگیری از تمام جهان دارد بامراجعه به سامانه و کد ملی و کد رهگیری ، مهم ترین نکته بعد از تنظیم قرار داد اس ام اس کدرهگیری قرار داد به شماره هماه طرفین قرار داد ارسال میشود همان زمان و شماره صنفی مشاور املاک در قرار داد وجود دارد و نمی تواند منکر تنظیم قرار داد شود پس دقت بیشتری میکند و در زمان نیاز می توان به راحتی با ایشان تماس گرفت از طریق شماره صنفی حتی تاریخ اعتبار جوازکسب ادرس و عکس مشاور قابل مشاهد است ، و نکته پایان امروز برای تنظیم چنین قراردادهای متاسفانه مردم به کافی نت ها و بعضی افرادی و( حتی گاهی تعداد از همکاران که از قوانین خبر ندارند و بدون حضور طرفین قرار داد تنظیم میکنند در اصلاح صوری و... که کاملا تخلف پنهان است و کاری اشتباه است) بدون رعایت موارد الزامی( احزار هویت و احزار مالکیت و حتی حضور طرفین قرارداد و اثر انگشت انها و گاهی هم از شهرهایی دیگر برای شهر دیگری بدون اطلاع دقیق از مالکیت و سند و وضعیت موجود ملک که بسیار جای تعجب دارد و تخلف آشکار است مثلا بعضی سایت عجیب غریب و...) در حال تنظیم چنین قرار دادهای هستند با قیمت های کمتر به هیچ عنوان چنین قرار دادهای رو تنظیم نکنید چرا که در آیند و زمان مشکل نمی تواند کاری بکند، چون از موضوع و وضعیت موجود ملک و نحوه تنظیم آن دروحله اول خبر نداشته و دقت کافی هم در تنظیم قرارداد نداشته است و اصول اولیه جهت اعتبار قرارداد رو رعایت نکرده و شرایط و توافقات خاص رو هم برای دریافت خسارات احتمالی پیش بینی نکرده ، در نتیجه اثبات سخت است و نهایت باعث بر باد رفتن سرمایه یک عمر تلاش و زحمت خود ،زن و آینده فرزندانتان میشوید (پس اصلا چنین ریسگی نکنید).
بستری فراهم شده جهت چاپیدن مردم توسط بعضی بنگاه های املاک که مثل قارچ سبز شدن و همشون دروغگو و حروم خور هستند
باید بنگاه های املاک حذف بشن و خریدار و فروشنده و موجر و مستاجر خودشون همو پیدا کنند و در دفاتر اسناد رسمی قرارداد منعقد کنند تا وجاهت قانونی داشته باشد
چرا که کد رهگیری و مهر بنگاه های املاک هیچ وجاهت قانونی در دعاوی حقوقی مربوطه ندارد و شورای حل اختلاف همانطور که از اسمش پیداس محلی است برای کاهش پرونده های قضایی و دادگاه که از نظر قانونی وجاهت دارد قولنامه تنظیم شده در بنگاه های املاک را غیر رسمی می داند.
تا مردم آگایی خود را ارتقا ندهند باید هزینه بدهند و کلاه یرشان برود چه از طریق کلاهبردار چه بنگاه های املاک.
من سمت استاد معین تهران به ملکی را معامله کردم
و مشاور املاک تمام هزینه لازم از بنده گرفت
حدود بیست روز هست که سند قطعی هم زدیم
و مبالغ کل خونه را به فروشنده پرداخت کردم
چند بار به مشاور املاک
گفتم که کد رهگیری میخوام
ولی نداد تو این مدت
سوال م اینه بعد از سند قطعی که انجام شده
لازمه مجددا کد رهگیری را پیگیری کنم .....؟
قرارداد اجاره من رو به پایان است و فقط 2 ماه باقیمانده . آیا می توانم الان کد رهگیری دریافت کنم و آیا هر زمان امکان ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری هست ؟
كد رهگيري اجاره مدت داره و در اتمام سال به صورت خودكار باطل ميشه دوست عزيز
باید چکار کرد... حتما باید خونه و... باشه ولی زمین (سند دار) نه!!!!!!