ماه ذی القعده، ماه اجابت دعا
فردا اول ماه ذی القعده یا ذوالقَعدة الحرام یازدهمین ماه از ماههای قمری است، این ماه را ماه دعا و اجابت دعا نامیدهاند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل؛
ذیالقعدة یا ذوالقَعدة الحرام یازدهمین ماه از ماههای قمری است. این ماه جزو ماههای حرام و ماههای حج است. ذوالقعده از قعود و نشستن گرفته شده و از آنجا که اعراب در این ماه از جنگ فرو مینشستند، به این نام نامیدهاند.
ماههای حرام (محرم، رجب، ذی القعدة و ذی الحجة) است که جنگ در آن حرام است. ذیالقعده جزو ماههای حج (شوال، ذیالقعده و ذیالحجه) نیز به شمار میرود. ماههاى حج، ماههای بجا آوردن اعمال حج هستند.
اوّل ذی القعده:
اوّل ذی القعده سال ۱۷۳ هجری، روز میلاد حضرت فاطمه معصومه علیها سلام است.
یازدهم ذی القعده:
روز یازدهم ماه سال ۱۴۸ هجری قمری روز میلاد مسعود امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است.
روز بیست و پنجم (دحو الارض)
طبق روایتی از امام رضا علیه السلام روز دحوالأرض است، روزی است که نخستین خشکیها از زیر آب - که تمام روی زمین را فرا گرفته بود - سر برآورد و مطابق بعضی از روایات، نخستین جایی که از زیر آب بیرون آمد و خشک شد و سپس گسترش یافت، سرزمین «مکّه» و به خصوص محلّ «خانه کعبه» بود و لذا مکّه «ام القری» مادر همه آبادیها نام گرفت.
آخر ماه ذی القعده
(سال ۲۲۰ هجری قمری) روز شهادت امام نهم، امام محمد تقی (علیه السلام) است که به زهر «معتصم عبّاسی» در بغداد مسموم و شهید شد در حالی که بیش از ۲۵ سال از عمر مبارکش نمیگذشت؛ بدن مطهّر آن حضرت را به کاظمین که نزدیک بغداد است آوردند و در کنار جدّ بزرگوارش امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) به خاک سپردند و انتخاب نام کاظمین بر آن شهر به همین مناسبت است.
فضیلت ماه ذی القعده
سید بن طاووس در فضیلت این ماه میگوید: «ماه ذی القعده ماهی است که به هنگام شدّت و گرفتاری، زمان خوبی برای دعاست، و برای رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم مؤثّر است». به گفته وی این ماه «ماه اجابت دعا» نامیده شده است. ازاینرو، باید اوقاتش را غنیمت شمرد و در آن روزه حاجت گرفت».
اعمال ماه ذی القعده
سیّد ابن طاووس روایتى نقل کرده که ذو القعده به هنگام سختى شدیدگاه استجابت دعاست، و براى روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت کرده: مختصر آن فضیلت این است که، هرکه آن را بجا آورد، توبهاش پذیرفته حق و گناهش آمرزیده می شود، و طلبکاران او در قیامت از وى راضى گردند، و با ایمان از دنیا برود، و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد، و روزى او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند، و جانش را به آسانى بستاند، و کیفیت آن نماز چنین است:
روز یکشنبه غسل بجا آورد و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه و سوره «توحید» را سه مرتبه و سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره «ناس» را یک مرتبه بخواند و پس از نماز هفتاد مرتبه اسغفار کند، و استغفار را با:لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِجنبش و نیرویى جز به خداى والاى بزرگ نیست
ختم نماید، سپس بگوید:
یَا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا أَنْتَ.
اى توانا، اى آمرزنده، گناهان من و همه مردان و زنان مؤمن را بیامرز، که گناهان را جز تو کسى نمىآمرزد
روایت شده هرکه در یکى از ماههاى حرام سه روزى پى درپى که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه بگیرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود. شیخ بزرگوار على بن ابراهیم قمى فرموده در ماههاى حرام گناهها و حسنات دوچندان میشود.
شب پانزدهم: شب مبارکى است، خدا بر بندگان مؤمن خود نظر رحمت می فرماید، و چنانکه در روایت نبوى آمده، کسى که در این شب به طاعت حق مشغول باشد، براى او اجر صد نفر روزه دارى است که ملازم مسجد بوده اند، آن هم روزه دارى که خدا را به اندازه چشم برهم زدنى معصیت نکرده باشد، پس این شب را غنیمت بشمار، و خود را به طاعت و عبادت و نماز و درخواست حاجات از خدا مشغول کن، روایت شده هرکه در این شب حاجتى از خدا بخواهد حتما به او عطا خواهد شد.