پخش زنده
امروز: -
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید در حد توانمان قرآن کریم را درک و بیان کنیم تصریح کرد: حیف است که قرآن مجید در میان ما مهجور باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای روحانی در ادامه سخنانش در آئین تکریم خادمان قرآن کریم گفت: قرآن هم از قرائت میآید و هم از کتاب که آن هم به معنی قرائت است و با این که الواح نبوده خوانده شده است.
رئیس جمهور افزود: شاید وقتی قرآن کریم بر قلب مبارک پیامبر (ص) نازل میشد، بطن آن را با چشمشان هم میدیدند و این که در آغاز نزول وحی فرموده شده است که " اقرا " مثل این که متنش مقابل پیامبر (ص) بوده است.
آقای روحانی اضافه کرد: آیات وحی هم در قالب متن آمده و هم بیان جبرئیل و متن و صدا با هم بوده است چنان که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرموده اند که در نزول وحی گاهی صدای جبرئیل را میشنیدم و پیامبر (ص) میفرمودند " علی جان میشنوی آن چه من میشنوم، ولی نمیبینی، چون تو نبی نیستی و من نبی هستم"
رئیس جمهور با تاکید بر لزوم قرائت مستمر قرآن کریم توام با درک آیات نور گفت: البته خواندن قرآن کریم و حتی نگاه به آن هم ثواب دارد مثل امواج بیکران دریا که حتی نگاه به آن هم لذت بخش است.
آقای روحانی افزود: همان طور که اگر داخل دریا نرویم و صرفا به آن نگاه کنیم لذت بخش است دیدن قرآن کریم نیز همین ویژگی را دارد البته دریا فقط برای نگاه کردن نیست بلکه باید از آن استفاده کرد و استفاده از آن بستگی به این دارد که در چه عمقی میرویم.
رئیس جمهور اضافه کرد: اگر صرفا در سطح دریا باشیم استفاده متناسب با آن سطح خواهد بود، اما اگر به اعماق مختلف آن برویم استفادههای دیگر دارد.
آقای روحانی گفت: طبق روایتی از امام جعفر صادق (ع)، قرآن کریم ۷۰ بطن دارد و کتاب وحی صرفا به ظاهرش نیست گرچه ظاهر بسیار زیبایی هم دارد، اما باطنش عمیق است.
رئیس جمهور افزود: همان طور که دریا بسیار زیبا و چشم نواز است، اما اگر بخواهیم بدانیم دریا چیست باید به اعماقش برویم تا بدانیم چه خبر است، برای استفاده از قرآن کریم هم نباید به ظاهرش اکتفا کنیم و برای استفاده بیشتر باید به اعماق بیشتر آن برویم که بهره برداری بیشتر از آن البته بستگی به توفیق انسان دارد.
آقای روحانی گفت: خدا امام راحل را رحمت کند که در این ایام بیشتر باید به یاد ایشان باشیم و البته همیشه باید در یاد ما باشند در ایام مبارک دهه فجر وقتی در قم بودند جلسه تفسیر قرآن کریم را آغاز کردند و برخی جلساتش ضبط و پخش شد.
رئیس جمهور افزود: این موضوع گذشت تا اینکه امام (ره) به علت بیماری برای بستری شدن به تهران آمدند و ماندگار شدند تا آن که در سال ۵۹ من از طرف مجلس شورای اسلامی برای سرپرستی صدا و سیما انتخاب شدم که در آن زمان زیاد خدمت ایشان میرسیدم.
آقای روحانی اضافه کرد: یکی از مواردی که خدمت ایشان رسیدم مسئله صدا و سیما مطرح بود و سوالاتی که داشتیم یا نکاتی که ایشان داشتند یک بار از ایشان خواهش کردم و گفتم " آقا چرا تفسیر قرآن را قطع کردید؛ البته میدانستم با این حال گفتم آقا به هر علت اگر نمیخواهید جلسه تفسیر قرآن شما پخش شود، اما اجازه دهید بیائیم شما تفسیرتان را بیان کنید، ضبط شود و بماند برای آینده"
رئیس جمهور با نقل پاسخ حضرت امام (ره) به این درخواست گفت: ایشان تاملی کردند و گفتند " مصلحت نمیدانم " این سخن امام (ره) خیلی بر روح من اثر گذاشت و هرگاه یاد این کلام میافتم منقلب میشوم.
آقای روحانی افزود: واقعا ببینید در چه جامعهای قرار میگیریم که شخصیتی مثل امام (ره) که بنیان گذار این نظام است استبداد را سرنگون کردند و بهترین مفسر قرآن، فقیه، عالم و فیلسوف هستند با آن شخصیتی که دارند میگویند "مصلحت نمیدانم تفسیر بگویم".
رئیس جمهور تصریح کرد: این که چرا امام (ره) به مصلحت ندانستند، چون عدهای بودند که نمیتوانستند تحمل کنند و نمیفهمیدند، البته حالا من نمیخواهم وارد این مقوله شوم، اما میخواهم بگویم قرآن بسیار عمیق است و این نیست که فقط ما میبینیم و درک میکنیم.
آقای روحانی گفت: البته درکی که پیامبر (ص) از قرآن کریم دارند یعنی کسی که به تعبیر امام راحل قرآن بر قلب ایشان نازل شده متفاوت است و هیچ کس به اندازه ایشان نمیتواند بگوید که قرآن مجید چیست و پس از ایشان ائمه اطهار (ع) هستند که میدانند قرآن کریم چیست.
رئیس جمهور تاکید کرد: با این حال ما موظفیم در حد توان مان قرآن کریم را درک و بیان کنیم؛ حیف است قرآن مجید در میان ما مهجور باشد و به ظاهر آن را در همه خانهها داشته باشیم، ورق بزنیم و بخوانیم، اما از محتوا و عمقش فاصله داشته باشیم.
وی کار خادمان قرآن کریم را بسیار ارزشمند، مقدس و خطیر دانست و از آنان قدردانی کرد.