کار کروز کنترل تطبیقی چگونه است؟
کروز کنترل تطبیقی در نسل جدید خودروها مورد استفاده قرار میگیرد.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، یکی از موارد مهم در افزایش ایمنی خودروها و کاهش تصادف، حفظ فاصله مناسب از خودروهای جلویی در هنگام رانندگی است. این اصل مهم اگرچه میتواند از سوی راننده نیز رعایت شود، اما آمارها نشان میدهد که تعداد اندکی از رانندگان همیشه آن را رعایت میکنند.
از این رو، شرکتهای خودروسازی، سیستمی به نام کروز کنترل تطبیقی به خودروهای خود اضافه کردند که بهطور هوشمند میتواند هنگام نزدیک شدن به خودروی جلویی، سرعت را کاهش دهد.
کروز کنترل تطبیقی (adaptive cruise control) که با نام اختصاری ACC نیز شناخته میشود، نسل جدیدی از کروز کنترلهای سرعتی است. در کروز کنترلهای سرعتی، راننده میتوانست سرعت خودرو را در مقدار معینی تنظیم کند.
این سیستم اگرچه سهولت زیادی در رانندگی طولانی مدت برای رانندگان فراهم میکرد، اما به دلیل توانایی نداشتن در شناسایی موانع روبرو قادر به کاهش و افزایش سرعت خودرو نبود و راننده شخصا این وظیفه را بر عهده داشت.
نسل جدید کروز کنترلها یعنی کروز کنترل تطبیقی، سیستمی کارآمدتر به خود گرفته است. این سیستم ترکیبی از یک رادار اسکن جاده، سنسورهای حرکتی و کامپیوتر خودرو یا ECU بوده که قادر است سرعت خودرو را با توجه به وضعیت جاده تغییر دهد؛ بنابر این خودرو میتواند بدون دخالت راننده با آنالیز متغیرهای روبروی خود، سرعت را کم یا زیاد کند.
کروز کنترل تطبیقی در نسل جدید خودروها مورد استفاده قرار میگیرد و مورد توجه بسیاری از افراد نیز واقع شده است. به عقیده برخی، این کروز کنترل هوشمند، راه را برای رسیدن به خودرانهای بدون راننده هموارتر میکند.
عملکرد کروز کنترل تطبیقی
در کنترل تطبیقی، یک رادار که در پشتِ جلوی پنجره یا زیر سپر خودرو نصب شده است، وضعیت جاده را بهطور دائم پایش میکند. برخی خودروسازان از دو رادار سنجش نزدیک (برای پایش نزدیک حدود ۳۰ متر) و سنجش دور (برای رهگیری تا فاصله ۱۸۰ متر) استفاده میکنند.
همچنین در برخی از خودروها، از فناوری لیزر نیز برای سنجش متغیرهای جاده استفاده میشود، اما لیزر هم هزینه بیشتری نسبت به رادار دارد و هم عملکرد آن نسبت به شرایط آب و هوایی، حساستر است.
پس از سنجش متغیرهای جاده، سیستم ACC با کنترل دریچه هوا سرعت خودرو را افزایش یا با در دست گرفتن سیستم ترمز، سرعت خودروی شما را کاهش میدهد. در کروز کنترل تطبیقی، راننده باید سرعت مورد نظر خود را وارد سیستم کند.
این سیستم با نزدیک شدن به خودروی جلویی، سرعت را کاهش میدهد و حرکت خودرو را با سرعت اتومبیل جلویی همگام میکند. همچنین اگر خودرویی در نزدیکی شما نباشد، کروز کنترل، سرعت خودرو را به همان مقداری که تنظیم کردهاید، باز میگرداند.
کروز کنترل تطبیقی در خودروهای دندهای، با فشردن پدال کلاچ و در خودروهای اتوماتیک، با فشردن پدال ترمز، از مدار خارج میشود.
عیبهای کروز کنترل تطبیقی
کروز کنترل تطبیقی اگرچه از یک فناوری پیچیده و دقیق بهره میبرد، اما همچنان در همه جادهها قابل استفاده نیست. این سیستم برای جادههای بدون پیچ و خم یا اتوبانها طراحی شده است و برای سفرهای دورن شهری مناسب نیست.
همچین رادارهای سنجش جاده در این سیستم اگرچه از عملکرد بهتری نسبت به فناوری لیزر برخوردارند، اما باز هم به شرایط آب و هوایی حساس هستند و در هوای بارانی و برفی با مشکل مواجه میشوند، زیرا ممکن است سنسورهای آن با گل و لای یا برف پوشیده شوند. البته در این حالت، کروز کنترل به راننده هشدار خواهد داد.