چراغهای جلوی خودرو چه مزایا و معایبی دارند؟
چراغهای جلوی خودرو به سه دسته هالوژن، زنون و LED تقسیمبندی میشوند؛ مزیتها و عیبهای این چراغها کداماند؟
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، پیشرفت فناوری در خودروسازی تنها به ساخت خودروهای سریعتر و مدرنتر منجر نشده و حتی بر چراغهای جلوی خودرو نیز تأثیر گذاشته است.
چراغهایی که نهتنها بر زیبایی که حتی بر ایمنی بیشتر خودرو و سرنشینان آن در هنگام رانندگی نیز تأثیر میگذارند.
نور بیشتر چراغهای جلوی خودرو به معنای کاهش نقاط کور در شبها و کم شدن آمار تصادفات است، اما چراغ جلو نیز انواع متفاوتی دارد.
طراحی چراغهای جلوی خودرو نیز شامل استانداردهای سختگیرانهای است. در این چراغها تنها روشنایی روبروی خودرو ملاک نیست بلکه نور آنها نباید بهگونهای باشد که دید رانندگان روبرو دچار اختلال شود.
قدمت چراغهای جلوی خودرو به بیش از یک قرن یعنی اواخر دهه ۱۸۸۰ میرسد؛ دقیقاً از هنگامیکه نخستین خودروها ساخته شدند. در آن زمان چراغهای جلو بهعنوان یک وسیله سفارشی تلقی میشد و نور موردنیاز خودروها با استیلن یا چراغ نفتی تأمین میشد.
چراغهای جلوی ۷ اینچی نخستین بار در آمریکا و در سال ۱۹۴۰ بر روی خودروها نصب شد و پس از آن در کشورهایی نظیر انگلیس، استرالیا و ژاپن نیز رواج یافت.
انواع مختلف چراغهای جلوی خودرو
چراغهای جلوی خودرو از دو قسمت کاسه و لنز تشکیل میشوند و بر اساس لامپی که در آنها استفاده شده است، به سه دسته هالوژن، زنون و LED تقسیمبندی میشوند.
چراغهای هالوژن: هالوژن بهعنوان گروهی از عناصر واکنشپذیر و سمی شناخته میشود. در جدول عناصر مندلیف، هالوژن متشکل از ۵ عنصر است که در دسته نافلزها قرار دارند. امروزه لامپهای هالوژن بهطور گسترده در چراغهای جلو مورد استفاده قرار میگیرند.
این چراغها نوری سفید تولید میکنند و از یک تنگستن نازک و یک حباب شیشهای حاوی گاز هالوژن تشکیل میشوند. در اتصال جریان برق به چراغ، گاز هالوژن موجب داغ شدن تنگستن و تولید نور میشود.
چراغهای زنون: استفاده از چراغهای جلوی زنون بهعنوان یکی از تجهیزات تیونینگ رو به گسترش است. گرچه نمونههای غیر استاندارد فراوانی از آن در بازار یافت میشود، اما راهنمایی و رانندگی برای آنها جرایم سنگینی در نظر گرفته است. زنون بهعنوان گازی بیرنگ و بو و واکنشپذیر شناخته میشود که مقدار کمی از آن بهطور طبیعی در اتمسفر زمین وجود دارد.
نور حاصل از این چراغهای زنون ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود است. با وجود اینکه چراغهای غیر استاندارد زنون موجب اختلال در دید رانندگان روبرو و گاه کوری موقت آنها میشود، اما برخی خودروسازان علاقه خاصی به استفاده از این چراغها دارند!
چراغهای LED: لامپ LED یا همان دیود ساطع کننده نور، پیشتر بهعنوان یک قطعه کوچک و ارزان قیمت الکترونیکی شناخته میشد که با دریافت ولتاژی اندک روشن میشد. حال خودروسازان با افزایش راندمان این دیودها از آنها بهعنوان چراغ جلوی خودرو استفاده میکنند.
همچنین از LED برای تولید چراغهای روشنایی در روز یا اصطلاحا دیلایت نیز بهره میگیرند. این چراغها تأثیر بسیاری بر کاهش تصادفات در روز دارند.
مزایا و معایب چراغهای جلوی خودرو
هالوژن
مزایا: قیمت ارزان، نور سفید و شفاف، طول عمر زیاد
معایب: تولید گرمای زیاد، مصرف زیاد باتری و اتلاف انرژی، حساسیت به مایعات، تعویض سخت
زنون
مزایا: مصرف انرژی کمتر، طول عمر بیشتر از لامپهای هالوژن
معایب: قیمت گران، اختلال در دید رانندگان جلویی
LED
مزایا: اندازه کوچک، مصرف انرژی بسیار کم
معایب: تولید گرمای زیاد، قیمت بسیار بالا