بن بست برگزیت و تحولات لبنان را در بخش خبری ۲۱ شبکه یک پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۲۲- ۱۲:۳۴

کاهش آمار مبتلاهای به کرونا در کشور، به زیر دَه هزار نفر

شمار مبتلایان جدید کرونا در کشور، 4 رقمی شد و به کمتر از دَه هزار نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، از ظهر دیروز تا ظهر امروز، ۹هزار و ۵۹۴ بیمار جدیدِ مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۴۰۸ تَن از آنها بستری شدند.

در این مدت ، ۲۳۲ بیمار هم فوت کردند که آمار کمی نیست، اما از دیروز کمتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت، دغدغه روزهای آینده را، بازهم تکرار، و با اشاره به روند نزولیِ ابتلا در چند روز اخیر تاکید کرد: نباید اجازه داد، دورهمی‎های شب یلدا، دستاوردهای دوهفته تعطیلی را، بر باد ‎دهد و باز وضع سلامت شهرها قرمز شود و محدودیت‎ها بازگردد.

 

آمار فوتیهای کرونا، یک هفته ای است بین 250 تا کمی بیش از 300 نفر، متغیر است. آمار ابتلا هم، پس از حدود یک هفته سیر نزولی، امروز بالاخره چهار رقمی شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تصویری مهمان ما در استودیو هستند.

صدور چک در وجه حامل، ممنوع است

این نخستین گام از اجرای قانون جدید صدور چک است که بانک مرکزی تاکید کرده، به منظوار ضرورت ارتقای آگاهی مردم و همچنین به دلیل پیامدهای اقتصادیِ شیوع بیماری کرونا برای کسب وکارها، بصورت مرحله ای و تدریجی، اجرایی خواهد شد.

 

بانک مرکزی همچنین، به مردم اطمینان خاطر داده، بدون هیچ نگرانی مانند گذشته، چک هایی را که در دست دارند، استفاده کنند؛ سیستم بانکی نیز، به همان شکلِ سابق، آنها را کارسازی می کند.

براساس ابلاغ بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور، از حدود یک ماه دیگر، یعنی بیستم دی ماه، صدور و ارائه دسته چک به متقاضیان ِواجد شرایط، صرفاً از طریق سامانه صیاد، صورت خواهد گرفت.

تاکید فرمانده کل سپاه ، بر انتقام به موقع خون شهید فخری زاده

سرلشکر سلامی، با حضور در منزل شهید دکتر فخری زاده دانشمند هسته ای و دفاعی کشور، با خانواده شهید، دیدار کرد. فرمانده سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی و اذنابش، قطعاً تاوان جنایت ترور شهید فخری زاده را پرداخت خواهند کرد، گفت: ملت ایران در موعد مناسب، انتقام سخت خود را ، از آنان خواهد گرفت.

فرمانده کل سپاه همچنین، با اشاره به جنایت آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج محسن فخری زاده، افزود:​ این خونهای به ناحق ریخته شده، هِیمنه نظام سلطه را فرو خواهد ریخت و رژیم صهیونیستی را به سَمت سقوط و سرنگونی نزدیکتر کرد.

فرمانده کل سپاه همچنین تاکید کرد:​ بی تردید، مسیر پر تلالوِ شهیدان، بویژه شهید فخری زاده، پر فروغ تر از گذشته ، ادامه خواهد یافت.  

اقلام مهم صادراتی کشاورزی پسته ، هندوانه، و سیب تازه

سخنگوی گمرک می گوید: پسته با پوست، هندوانه، مغز پسته و سیب تازه، در 8ماههء نخست امسال، چهار قلم اصلیِ صادراتی محصولات کشاورزی کشور بودند.

به گفته آقای لطیفی ، در این مدت، بیش از پنج میلیون و 450هزار تُن محصول کشاورزی ، به ارزش بیش از 3میلیارد و 842میلیون دلار، صادر شده است که این اقلام، در صدر این محصولات قرار دارند.

رونق تجارت و اشتغال در بندر چابهار

 صادرات کالا از بندر بزرگ اقیانوسی چابهار، رشد چشمگیری داشته و از ابتدای سال تاکنون، بیش از دو میلیون تُن کالا در این بندر، تخلیه و بارگیری شده است .

واکنش تند ایران به شعرخوانی رئیس جمهور ترکیه، درخصوص سرزمین ایران / ظریف: اردوغان شعر را غلط فهمیده است

سفیر ترکیه در تهران، احضار و هشدارهای لازم داده شد.

واکنش ها 

- واکنش اول در این خصوص، از مسئول دیپلماسی خارجه بود که در یادداشتی در فضای مجازی و در واکنشی کنایه آمیز، نوشته که به اردوغان نگفته بودند، شعری که به غلط در باکو خوانده، مربوط به جدایی قهریِ مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است.

- آقای ظریف گفت : آیا رئیس جمهور ترکیه، متوجه نشده که در باکو علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان، سخن گفته است؟

          محمدجواد ظریف همچنین متذکر شد: هیچکس نمی تواند درباره آذربایجانِ عزیزِ ما صحبت کند.

اردوغان، در رژه ای در باکو، که به مناسبت پایان جنگ قره باغ برگزار شده بود، ابیاتی درخصوص رود ارس هم خواند و جملاتی بر زبان آورد که خارج از عُرف دیپلماتیک و شئون همسایگی بود.

در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول رئیس جمهور ترکیه، وزارت امورخارجه، سفیر ترکیه در تهران را احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به او تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران، خواستار توضیح فوری دولت ترکیه، در این خصوص است.

- دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه، به سفیر ترکیه گفت، دوران ادعاهای ارضی و امپراطوری های جنگ افروز و توسعه طلب، سال هاست که سپری شده است.

همچنین به سفیر ترکیه تاکید شد، جمهوری اسلامی ایران، به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، درخصوص امنیت ملی خود، حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید .

 

واکنش ها به اظهارات نسنجیده رئیس جمهور ترکیه، حسن وطن دوستی ایرانی ها را، بار دیگر بر انگیخت

علاوه بر مقامات رسمی وزارت خارجه، بسیاری از چهره ها سیاسی و غیرسیاسی، ازجمله ساکنان شمالغرب کشور، موضع گرفتند.

- چنگیز حبیبیان هنرمند آذری که سروده ای احساسی را سالها پیش درباره سرزمین مادری- ایران- خوانده است، با پرچم سه رنگ ایران و تصاویر قهرمانانی آذری زبان که برای سربلندی نام ایران بارها پا به میدان گذاشته اند بازنشر کرده است.

بسیاری هم در شبکه های اجتماعی مختلف، احساسات منطقی و عقلانی خود را درخصوص سرزمین بزرگ ایران از ادوار گذشته تاکنون نشان دادند و سرشناسان و نامداران و شخصیتهای بسیاری هم با دلنوشته و یا یادداشتهای کوتاه و انتشار نقشه و پرچم و متن ادبی درباره تاریخ پرفراز و نشیب ایران، نکات مهمی را یادآوری کردند.

 

- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی اش نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس، منظورش ایران بزرگ است، درست است . زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد.

اگر نظرش، تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.

برخی از این یادآوریها درخصوص شعرخوانی اردوغان، به وقایع سالهای اخیر خود ترکیه باز می گشت، برخی هم به وقایع تاریخی که دهه ها پیش در چنین روزی اتفاق افتاده است.

سالروز حماسه آفرینی فرزندان ایران در آذربایجان در حدود ۷۴ سال پیش که طومار فرقه دموکرات و دارودسته وابسته به اجنبی آن را درهم پیچیدند تا همه جا نام ایران بر بلندا‌های تاریخ پپیچد و بماند.

شعرخوانی مداخله گرانه اردوغان در امور یک همسایه قدرتمند چون ایران، در خود ترکیه و میان احزاب و سیاستمداران این کشور هم بازتاب منفی داشته است.

اظهارات نسنجیده ای که دور از عرف دیپماتیک و خلاف آئین همسایگی بود و باعث شد تا ایرانیان بار دیگر نشان دهند در دفاع از ایرانیت خود، از هر قوم و مسلکی که باشند، ذره ای تردید به خود راه نمی دهند.

طرف هرکه می خواهد باشد. نشان به این نشان که بسیاری از شهدای مشهور دفاع مقدس ما، سردارانی چون برادران باکری بوده اند

 ما برای آنکه که ایران ..

چهار تَن از استادان دانشگاههای هند، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی کشورمان شدند

این استادان، احکام عضویت افتخاری خود را ، در دهلی دریافت کردند.

افزایشی در تولیدات صنعتی با بهره برداری از چند طرح ذوب آهن و لوازم خانگی

وزیر صمت، طرح کوره بلند کارخانه ذوب آهن و پنج طرح صنعتی در زمینه تولید لوازم خانگی را در اصفهان افتتاح کرد.

با بهره برداری از این طرح‌ها ۸۰۰ هزار تن به تولید کارخانه ذوب آهن اضافه می‌شود و تولید تلویزیون، یخچال‌ها و لباسشویی‌های هوشمند افزایش می‌یابد.

برای طرح‌های توسعه لوازم خانگی دویست میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و زمینه صرفه جویی ۱۱ میلیون یورو، فراهم شد.


افزایش ۵۰ درصدی صادرات ایران به کشور‌های همسایه

وزیر صمت گفت در هشت ماه گذشته صادرات ایران به کشور‌های همسایه ۵۰ درصد بیشتر شده است.

کسب و کار پررونق با رویا و تخیل بچه ها

زوجی مبتکر از دو سال پیش، حرفه‌ای را با کمترین هزینه و ساده‌ترین وسایل، براه انداختند که هم، بچه‌ها را خوشحال و هم، برای دستکم ۴۰ نفر اشتغالزایی کرده اند. این زوج کارآفرین، نقاشی بچه‌ها را عروسک می‌کنند.


سالگرد پیروزی عراق بر داعش/ تأکید دولت و ملت عراق بر وحدت و پاسداشت خون شهدا

سخنگوی وزارت امور خارجه، با تبریک سومین سالگرد پیروزی عراق بر تروریست‌های داعش، این پیروزی را، نتیجهِ ارادهِ راسخ و مجاهدتِ یکپارچهء دولت، ملت و همه نیرو‌های نظامی و امنیتی عراق، با الهام از مرجعیت دینی این کشور، علیه تروریسمِ فراگیر دانست.

همزمان با سومین سالِ پیروزی عراق بر تروریست‌های وهابی- صهیونیستیِ داعش، نخست وزیر عراق، در مَقر فرماندهی بسیج مردمی در شرق الانبار، حضور یافت و از تاثیر وحدت-بخش پیروزی بر داعش، در میان عراقی‌ها گفت.

سرانِ سیاسی و مقاومتِ عراق هم، کمک‌های ایران و بویژه نقشِ فداکارانه و بی بدیلِ سردار شهید سلیمانی و همچنین شهید ابومهدی المهندس را در این پیروزی قدر دانستند.

در آستانه اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، عراقی‌ها در تدارک ویژه برنامه‌هایی با موضوعِ بزرگداشتِ این شهدای والامقام هستند و قرار است بمدت یکهفته، ویژه برنامه‌هایی با همین موضوع در عراق برگزار شود.

تک تیرانداز ایرانی در راه است

فیلم سینمایی «تک تیرانداز»، به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری، که حدود دو هفته، از آغاز فیلمبرداری آن گذشته است، برشی از حضور شهید عبدالرسول زرین، تک تیرانداز قهرمانِ ایرانی، در دفاع مقدس است و کوشیده، وِجهه عِرفانی و معرفتی تک تیرانداز ایرانی را، به تصویر بکشد.

شهید زرین، حدود ۷۰۰ شلیک موفق داشته است که رِکوردی در دنیا محسوب می‌شود.
 

ارزش لیرِ ترکیه، بشدت کاهش یافت

درپی تصمیم اروپا برای اِعمال تحریم‌هایی علیه آنکارا، ​ ارزش لیرِ ترکیه، بشدت کاهش یافت

سران اتحادیه اروپا توافق کرده اند، فهرست تحریم‌های خود، علیه ترکیه را، به دلیل اختلاف آنکارا با یونان و قبرس، بر سر اِکتشاف انرژی در مدیترانه، تشدید کنند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای، مواضع اتحادیه اروپا علیه آنکارا را، مغرضانه و غیرقانونی دانسته است.

شمار مبتلایان به کرونا در جهان، از مرز ۷۱ میلیون نفر گذشت/ شمار فوتی‌ها هم، از رقم یک میلیون و ۵۹۴ هزار تن گذشت

در ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۶۸۵ هزار نفر به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۱۲ هزار نفر، فوت کردند.

- امریکا در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۳۰۰۰ فوتی ثبت کرده و شمار کل فوتیها، به بیش از ۳۰۰ هزار تَن رسیده که، بیش از رقم تلفات امریکایی‌ها در جنگ دوم جهانی است.

در برخی دیگر از کشور‌های قاره امریکا هم، چند روزاست که کرونا اوج گرفت است.

-در برزیل در ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۸۰۰ برزیلی، به علت کرونا جان باختند.
-دولت کلمبیا هم، برای کاهش فشار بر بخش درمان این کشور، اقدامات مقابله با کرونا را تشدید کرد.

در قاره اروپا، شمار مبتلایان به کرونا، نوزده میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شد و شمار فوتی‌ها از ۴۴۷ هزار تَن گذشت.با افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌ها در اروپا، آلمان، روسیه و ترکیه حدنصاب جدیدی ثبت کردند.

-ایتالیا رکوردار بیشترین فوتی‌های اروپا
رِکوردار بیشترین شمار فوتی‌ها در اروپا، در ۲۴ ساعت گذشته، ایتالیا با حدود ۹۰۰ فوتی بود.
 
-رئیس جمهور فرانسه پیش از این گفته بود درصورت کاهش تعداد بیمارانِ بد حال و رسیدن آن‌ها به زیر ۳۰۰۰ نفر و رسیدن مبتلایان روزانه به زیر ۵۰۰۰ نفر، محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد، اما این گونه نشد، و محدودیت‌ها تمدید شد.
 
امانوئل مکرون، از فرانسوی‌ها خواست، در محافل خانوادگی، برای سال نو، هوشیاری را افزایش دهند، زیرا زمانی که تدابیر رها شود، ویروس منتشر می‌شود.

- مسئولان سوئیسی هم، پس از تشدید شیوع کرونا، تا سوم بهمن، فعالیت همه مراکز تجاری پررفت و آمد شامل رستوران‌ها و فروشگاه‌ها را، از ساعت ۱۹ ممنوع کردند.

- رکورد‌های کرونایی آلمان هم نگران دهنده گزارش می‌شود.

درخواست ترامپ از دیوان عالی؛ آمریکا را از دست بایدن نجات دهید

رئیس جمهور آمریکا، خواستار ورود دیوانعالی این کشور، به پرونده مالی خانوادهء بایدن شد.

دونالد ترامپ، در یکی دیگر از توئیت‌های پسا انتخاباتی،  فساد مالیاتیِ برادر و پسر جو بایدن را، که در حال پیشبُرد کار‌های انتقال قدرت است، یک افتضاح و رسوایی بزرگ برای آمریکا خواند.

ترامپ نوشته:​ قُضات دیوان عالی آمریکا، باید دنباله روی قانون اساسی باشند و باید با شهامتی که از خود نشان می‌دهند، آمریکا را از این گرفتاری، نجات دهند.

هم زمان، با این درخواست، ​ شبکه تلویزیونی فاکس نیوز هم، در گزارشی اعلام کرد: جیمز بایدن، برادر جو بایدن و هانتر بایدن، پسرش، ​ در ارتباط با مسائل مالیاتی، تحت تحقیقات فدرال قرار دارند.

بن بست برگزیت

احتمال دست نیافتن به توافق در خصوص برگزیت، بیشتر شده است.

نخست وزیر انگلیس می‌گوید: گفتگو‌ها به بن بست رسیده است.

رئیس کمیسیون اروپا هم گفته بعید است اختلاف‌ها تا یکشنبه که موعد تصمیم گیری است نهایی شود.

اعتراض به توافق خیانت/ تظاهرات علیه سازش سران مراکش با رژیم صهیونستی

مردم و شخصیت‌های سیاسی و دینی مراکش، تصمیم شاه این کشور، برای برقراری روابط دیپماتیک با رژیم صهیونیستی را، بشدت محکوم کردند.

مردم منطقه صحرای غربی نیز، در اعتراض به این توافق سیاسی، به خیابان‌ها آمدند.

آن‌ها عادی سازیِ روابطِ مراکش با تل آویو را، لکه ننگی برای سرانِ این کشور و خیانت به آرمانِ مسلمانان، یعنی آزادیِ قدسِ شریف دانستند

رئیس جمهور امریکا اعلام کرد در ازای برقراریِ روابطِ سیاسی، بینِ رژیم صهیونیستی و دولتِ مراکش، حاکمیتِ مراکش را، بر صحرای غربی به رسمیت می‌شناسد.

موضوعی که خشم ساکنان این منطقه را، که خود را منطقه‌ای مستقل می‌دانند، برانگیخته است.

وزارت امور خارجه روسیه هم، حمایتِ آمریکا از ادعای مراکش، درباره صحرای غربی را، نقضِ قوانینِ بین المللی دانست.

در بحبوحه علنی سازیِ رابطهِ رَباط و تل آویو، یک روزنامه نگارِ صهیونیست، فاش کرد که حکومتِ پادشاهیِ مغرب، از بیش از ۶ دهه قبل، تا به امروز با اسرائیل همکاریِ اطلاعاتی و جاسوسی داشته است.

گروه‌های مقاومتِ فلسطین نیز، برقراریِ روابطِ سیاسیِ مراکش و رژیم صهیونیستی را، خطایی نابخشودنی و خیانت به اسلام دانستند.

تحولات لبنان

پس از اعلام فهرستِ وزرای پیشنهادیِ سعد حریری، به رئیس جمهورِ لبنان، این فهرست، مورد پذیرشِ میشل عون، قرار نگرفت و رد شد.

نامتوازن بودنِ ترکیبِ کابینه، و قرار نگرفتنِ همه‌ی جناح‌های سیاسی، علتِ احتمالیِ ردِ فهرستِ کابینه‌ی حریری اعلام شده است.

همزمان، صدور حکمِ نهاییِ دادگاهِ ترورِ رفیق حریری، رئیس جمهورِ اسبقِ لبنان هم جزو اخبارِ امروز این کشور بود.

در واکنش به اتهاماتِ بازپرسِ پرونده انفجارِ بیروت علیه برخی مقامات، و در رأسِ آن‌ها حسن دیاب نخست وزیر این کشور، حزب الله لبنان با انتشار بیانیه ای، ضمن اعلامِ مخالفت با این تصمیم، به سبب نبودِ معیار‌های منسجم در آن، خواستارِ بررسیِ دقیقترِ پرونده، به دور ازسیاست زدگی شد تا عاملانِ اصلیِ این جنایت، مشخص شوند.

بسیاری از سیاستمدارانِ لبنانی هم در واکنش به تصمیمِ قاضیِ تحقیقِ دادگاهِ بیروت، اعلام کردند: محموله نیتراتِ آمونیومی که منجر به انفجارِ مهیبِ بیروت شد، از سال‌ها قبل در بندرِ بیروت بوده، درحالیکه حسن دیاب، مدتِ کوتاهی است که در کسوتِ نخست وزیریِ لبنان، مشغول به کار شده است.

سعد حریری، مأمورِ تشکیلِ کابینه لبنان هم در حمایت از دیاب، درپی اتهاماتِ اخیرِ قاضیِ تحقیق علیه وی، با او دیدار کرد.

بیمه حوادث دانش آموزی، حوادث خارج از مدرسه را هم شامل می‌شود

همه هزینه‌های درمانی دانش آموزان، در هر زمانی پرداخت می‌شود. به گفته مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش، بیمه حوادث دانش آموزی، شبانه روزی است و دانش آموزان، در خارج از مدرسه نیز، مشمول خدمات این بیمه می‌شوند.

کشت گیاه کاکتوس خوراکی در روستای کویری

 گیاه کاکتوس خوراکی که در کشور‌های آمریکای جنوبی کشت می‌شد، به صورت آزمایشی، در روستای محمدآباد ورامین، کِشت و تولید شده و نتایج مثبتی هم از لحاظ کیفیت دارد.

جهادی خانه به خانه، به نیت ادامه راه خدمتگزارانهء سردار دل‌ها

 طرح ملی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، که از ابتدای آذر، همزمان با دور جدید محدودیت‌های کرونایی آغاز شده، در استان‌های مختلف، به پیش می‌رود.

ابتکار جالب ساخت سازه خاکی

جوان ایلامی در ابتکاری جالب، سه سازه خاکی برای روستایش ساخت. این سازه‌های منحصر به فرد، به احیای مراتع، بیابان زُدایی و تغذیه سُفره‌های آب زیر زمینیِ منطقه کمک می‌کند.
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha