به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، سید محسن دهنوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:
- سوال ملی علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم اقدام قاطع در مقابل قطعنامه شورای حکام.
- سوال ملی علیرضا سلیمی و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم موضع مناسب در مقابل زیادهخواهیهای برخی کشورهای اروپایی و نیز علت مذاکره با آمریکا خارج از چارچوب برجام.
- سوال ملی محمدحسن آصفری نماینده اراک و کمیجان و خنداب از وزیر امور خارجه در خصوص علت وارونه جلوه دادن مذاکرات و ارائه گزارش غلط به مردم.
- سوال ملی علیرضا سلیمی از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم اقدام متناظر با طرفهای مقابل ایران در برجام.
- سوال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات از وزیر امور خارجه در خصوص علت اعلام کد مذاکره با آمریکا پس از شهادت سردار سلیمانی.
- سوال ملی محمدحسن آصفری از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم اقدام وزارت امور خارجه جهت فعال شدن سفارتخانهها برای جذب سرمایهگذاریهای خارجی.
- سوال ملی جواد کریمی قدوسی از وزیر امور خارجه در خصوص مواضع مطرح شده در جلسه مورخ ۱۵/۴/۹۹ و ایجاد تنش در صحن علنی.
- سوال ملی زهره الهیان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم اقدام جدی وزارت امور خارجه جهت آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف.
همچنین طرحهای زیر به صورت عادی اعلام وصول شد:
- طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین یا بازنشستگان.
- طرح اصلاح قانون نحوه اجرای اصل ۹۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۸/۶۵.
- طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری.
- طرح مبارزه با جرائم اقتصادی.
بررسی بازار ارز با حضور وزرای اقتصادی، امشب
رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده کاشمر گفت: امشب نشستی با حضور روسای کمیسیونهای اقتصادی و وزرای اقتصادی دولت جهت بررسی وضعیت بازار ارز و نهادههای کشاورزی برگزار می شود.
آقای جواد نیک بین در نشست علنی امروز در تذکر شفاهی بر اساس بند (۱۱) ماده (۲۲) آییننامه داخلی مجلس خطاب به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر ضرورت حفظ شأن و منزلت مجلس و نمایندگان که از آن به عنوان مهمترین وظیفه هیأت رئیسه یاد کرد، افزود: در مدت زمان دو هفتهای که برای سرکشی به حوزه انتخابیه رفته بودیم از مردم نقدهایی پیرامون جایگاه مجلس شنیدیم، اقتدار مجلس کجا رفته است که هیچکس پاسخگوی وضعیت موجود در کشور نیست.
نماینده مردم کاشمر و بردسکن در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما نمیتوانیم حداقل از رئیس جمهور سوال کنیم آن هم در شرایطی که وی روزی پشت همین تریبون مجلس گفت اگر بخواهم ظرف مدت دو هفته قیمت دلار را به ۵ یا ۷ هزار تومان میرسانم و این در حالی است که الان قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان هم گذشته است و در پی آن مردم تحت فشار اقتصادی قرار گرفتهاند.
وی تصریح کرد: چرا طرح سوال از رئیس جمهور که باید استیضاح و محاکمه شود دو ماه است اعلام وصول نشده است و وی هر کاری که میخواهد انجام میدهد به طوری که برخی ناامید شدهاند و حتی برخی از معاندین به دلیل عملکرد دولت گفتهاند که باید عنوان انقلابی را از این مجلس بردارند.
وضعیت بازار خودرو، ارز و خوراک دام که دغدغه مهم مردم است در دستور کار قرار گیرد
نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: مسائل کنونی که در مجلس بررسی میشود، باید از دستور کار خارج شود و موضوعاتی همچون وضعیت بازار خودرو، ارز و خوراک دام که دغدغه مهم مردم است در دستور کار قرار گیرد و برای آنها راهکار صحیحی ارائه شود.
آقای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر وی گفت: ما باید آییننامه را دنبال کنیم و دستور جلسه حتماً باید بر اساس موضوعاتی که از کمیسیونها میآید تنظیم شود، ضمن اینکه موضوعات اعاده شده از شورای نگهبان از جمله مطالبات بخشی از مردم است کما اینکه همین دو استفساریهای که در این جلسه تعیین تکلیف شد در زمره همین موارد قرار داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: حتماً باید به اولویتهای مردم توجه کنیم و این حرف حقی است و فلسفه وجودی ما همین است، کما اینکه الان طرح دو فوریتی مربوط به سبد کالا در کمیسیون مربوطه در حال بررسی است و اعضای این کمیسیون باید تلاش بیشتری برای تسریع این روند داشته باشند، همچنین موضوع گرانی و کنترل بازار در دستور کار جلسه روز چهارشنبه صحن قرار داشته که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: همین امشب نیز ساعت ۸ نشستی با حضور بنده، روسای کمیسیونهای اقتصادی، برنامه، بودجه و محاسبات، صنایع و معادن، کشاورزی، آب و منابع طبیعی و وزرای مربوطه و رئیس بانک مرکزی جهت بررسی وضعیت بازار ارز و نهادههای کشاورزی برگزار خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: این تذکر به جایی است و فلسفه وجودی همین است که در حوزه نظارت از هیچ ابزار و وظیفه قانونی کوتاه نیاییم بنابراین قطعاً در این زمینه مجلس انجام وظیفه خواهد کرد.
حذف برخی مصادیق رسیدگیکننده به دعاوی قضایی
نمایندگان مجلس ماده واحدهای که به هیاتها و کمیسیونهای حل اختلاف و رسیدگی به تخلفات در مباحث اقتصادی اجازه ورود میداد، حذف کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب ۱۳۷۹ اعاده شده از شورای نگهبان با حذف ماده واحده با ۱۸۲ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۲۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس این ماده واحده؛ متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۱۰) قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب ۲۱/۱/۱۳۷۹ الحاق میگردد:
تبصره – هیأتها و کمیسیونهای حل اختلاف و رسیدگی به تخلفات ازقبیل شوراهای حل اختلاف موضوع مصوبة مورخ ۱۸/۴/۱۳۸۷ کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، هیأتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶، هیأت حل اختلاف ثبتی موضوع مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون ثبت اسناد و املاک و کمیسیونهای مواد (۵۵)، (۷۷)، (۱۰۰) و (۱۰۱) شهرداریها، که در قوانین مختلف پیشبینی گردیدهاند از مصادیق «مرجع دیگر» بوده و صلاحیت رسیدگی نخستین در دعاوی را طبق مقررات مربوط دارا هستند. آئیننامه اجرائی این قانون بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری به تصویب رئیس قوه قضائیه میرسد.
آقای کاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در جریان بررسی این لایحه در کمیسیون قضایی، به دلیل عدم امکان رفع ایراد شورای نگهبان به استناد تبصره ۳ ماده ۱۹۹ قانون آیین نامه داخلی مجلس، ماده واحده مذکور حذف شد.
ارجاع یک استفساریه به کمیسیون اجتماعی
نمایندگان مردم در مجلس طرح استفساریه برخورداری بازنشستگان شاغل در مناطق عملیاتی از مزایای قانون جامع ایثارگران را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دوفوریتی استفساریه بند (ج) ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه با ۲۱۰ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در صحن با ارجاع این طرح به کمیسیون اجتماعی برای بررسی بیشتر موافقت کردند.
براساس این گزارش در این استفساریه آمده است: آیا منظور از شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس موضوع بند «ج» ماده (۱۱۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۹۵، شاغلانی هستند که در طول دوران دفاع مقدس (از ۳۱/۶/۱۳۵۹ تا ۲۷/۴/۱۳۶۷) در آن مناطق مشغول به کار بوده اند؟
پاسخ: بلی
همچنین در جریان بررسی طرح مذکور علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در دفاع از این طرح گفت: در حال حاضر بازنشستگانی که از تاریخ ۳۱ شهریور ۵۹ تا ۲۷ تیر ۶۷ در مناطق جنگی مشغول فعالیت بوده اند، از مزایای قانون جامع ایثارگری برخوردار نیستند که با تصویب این استفساریه، ایشان میتوانند از مزایا برخوردار شوند.
در ادامه بررسی طرح دوفوریتی استفساریه بند (ج) ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، محمدحسن آصفری در تذکر شفاهی ضمن تقدیر و تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل سفر به استان سیستان و بلوچستان و رسیدگی به مشکلات این منطقه که موجب پویایی مجلس میشود، گفت: از آنجا که این طرح ابهام دارد، بهتر است برای بررسی و اصلاح به کمیسیون ارجاع شود، زیرا با تصویب این طرح وضعیت افرادی که در حال حاضر در مناطق جنگی مشغول به فعالیت هستند، مشخص نیست و این شائبه برای آنها ایجاد شده که با تصویب استفساریه مذکور، از مزایا محروم شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ، تذکر این نماینده را وارد دانست و گفت: بهتر است این استفساریه برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.
براساس این گزارش، بند (ج) ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه عبارت است از؛ سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور مکلفند نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس برابر جداول و ضوابط ابلاغی سال ۱۳۷۶ سازمان امور اداری و استخدامی کشور از سال دوم اجرای قانون برنامه اقدام نمایند.
تبصره- دستگاههایی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند مکلفند از محل منابع مربوطه موارد موضوع بندهای (ث) و (ج) این ماده را بهصورت مشابه تأمین نمایند.
شرایط تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران مشخص شد
نمایندگان خانه ملت شرایط تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران از شرکتی، قرارداد معین و پیمانی به استخدام رسمی را در طول برنامه پنجم توسعه و ما قبل از آن تعیین کردند.
در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی موضوع مرتبط با استخدام رسمی ایثارگران نمایندگان با اصلاح طرح استفساریه بند و ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند که بر اساس آن تبدیل وضعیت مشمولان طبق قانون جامع ایثارگران از قراردادی به رسمی قطعی است؛ بنابراین گزارش در طرح اصلاح شده استفساریه بند و ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آمده است:
موضوع استفساریه:
آیا دولت موظف است براساس قانون جامع ایثارگران مصوب ۳ تیرماه ۱۳۸۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن که در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه مصوب ۲۵ دی ماه ۸۹ به صورت غیر از استخدام رسمی به کارگیری شدند براساس شرایط مندرج در بند و ماده ۴۴ قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن به صورت رسمی به استخدام درآورد؟
پاسخ: بلی.
حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در توضیح این استفساریه، گفت: موضوع فرزندان ایثارگران مدتی است در مجلس دهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود تا افرادی که به صورت شرکتی و پرداخت معین در دستگاههای اجرایی مشغول بودند براساس ماده ۸۷ قانون ایثارگران به استخدام رسمی تبدیل شوند که با ایراد بار مالی شورای نگهبان مواجه شد.
وی افزود: از این رو در توافق با شورای نگهبان مقرر شد کلیه ایثارگرانی که در دستگاههای اجرایی به صورت شرکتی، کارمعین و یا پیمانی هستند به صورت استخدام رسمی درآیند و افرادی که در طول برنامه پنجم در این وضعیت قرار داشتند استخدام شوند تا وضعیت باقی افراد از برنامه ششم به بعد تا سال ۱۴۰۰ را در قانون برنامه و بودجه پیگیری کنیم.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه دیوان عدالت اداری تبدیل وضعیت افراد از شرکتی، قرارداد معین و پیمانی به استخدامی را لغو کرده است دستگاههای اجرایی نمیتوانند این اقدام را انجام دهند، اما به واسطه این استفساریه حکم مذکور لغو شده و همه افرادی که در قانون برنامه پنجم و قبل از آن مشمول این قانون بودند استخدام میشوند.
تصویب لایحه موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی بین ایران و سوئیس
نمایندگان مجلس با تصویب لایحه موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی جادهای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز لایحه موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی جادهای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس با ۱۸۳ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده واحده لایحه مذکور؛ لایحه موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی جادهای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس بهشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی جادهای مسافر و کالا
بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس
مقدمه:
دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس، که از این پس طرفهای متعاهد نامیده میشوند، با تمایل به تسهیل حملونقل بینالمللی جادهای مسافر و کالا بین کشورهای خود و بهصورت عبوری از قلمروهای خود، بر موارد زیر توافق کردند:
ماده ۱
تعاریف
از نظر این موافقتنامه:
اصطلاح «متصدی حملونقل» عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم ایران یا سوئیس که طبق قوانین و مقررات ملی مربوط مجاز به انجام حملونقل بینالمللی جادهای مسافر و کالا شده است.
اصطلاح «وسیله نقلیه» عبارت است از هر خودروی جادهای دارای نیروی محرکه مکانیکی، مورد اشاره قرارگرفته بهعنوان یک وسیله نقلیه منفرد یا ترکیبی از یک وسیله نقلیه و نیمهیدک یا یدک، که:
الف) برای حمل بیش از ۹ نفر با در نظر گرفتن راننده یا برای حملونقل کالا ساخته شده باشد.
ب) در قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد به ثبت رسیده باشد (در مورد وسیله نقلیه مفصلدار، ثبت کشنده مورد نیاز است).
اصطلاح «مجوز» به معنای هر جواز یا تأیید رسمی، از قبیل پروانه یا اجازه است که طبق مقررات لازمالاجرا در کشور هر طرف متعاهد، الزامی است.
ماده ۲
حیطه شمول
مقررات این موافقتنامه متصدیان حملونقل را محق میسازد که از طریق وسائل نقلیه جادهای به حملونقل مسافر یا کالا بین قلمروهای طرفهای متعاهد یا بهصورت عبوری از قلمرو آنان و یا از/به کشورهای ثالث مبادرت ورزند.
ماده ۳
حمل ونقل مسافر
عملیات حملونقل گاهبهگاه مسافران، به موجب شرایط زیر، معاف از أخذ مجوز خواهد بود:
الف) حملونقل همان اشخاص با همان وسیله نقلیه که نقاط مبداء و مقصد در قلمرو کشور طرف متعاهدی واقع بوده که وسیله نقلیه در آن قلمرو، ثبت و در طی تمام سفر یا به هنگام توقفهای خارج از کشور مذکور، هیچ مسافری به وسیله نقلیه سوار یا از آن پیاده نشود (مسافرت دربست).
ب) حملونقل گروهی از مسافران از نقطهای در کشور محل ثبت وسیله نقلیه به نقطهای در قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر، مشروط بر اینکه وسیله نقلیه قلمرو کشور طرف متعاهد أخیر را بدون مسافر ترک کند، یا
پ) حملونقل گروهی از مسافران از نقطهای در کشور متعاهد دیگر به نقطهای در کشور محل ثبت وسیله نقلیه، مشروط بر اینکه خدمات طی سفری بدون مسافر در طی تمام مسیر سفر انجام و اینکه مسافران
قبل از ورود خود به کشوری که در آنجا سوار شدهاند، با قراردادهای حملونقلی منعقده گروهبندی شوند، یا
قبلا توسط همان متصدی حملونقل در شرایط ذکر شده در بند ب این ماده در کشوری که سوار شدهاند و مجدداً به خارج از همین کشور جابهجا شوند، یا
برای سفر به قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر، دعوت و هزینههای حملونقل توسط میزبان تقبل شده باشد. مسافران باید متشکل از گروهی یکپارچه بوده و ترکیب آنان صرفاً با هدف مسافرت، نبوده باشد.
ت) سفرهای عبوری از طریق قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر.
در انجام عملیات حملونقل مذکور در بند (۱) فوق، وسیله نقلیه باید دارای یک صورتوضعیت سفر و فهرست مسافران باشد که بنا به درخواست مقامهای صلاحیتدار، ارائه شود. محتویات و شکل صورتوضعیت بهطور متقابل توسط مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد، مورد توافق قرار خواهد گرفت.
کلیه انواع دیگر عملیات حملونقل مسافر بجز موارد مذکور در بند (۱) بالا، منوط به مجوزی است که طبق قوانین و مقرارت ملی طرفهای متعاهد و پس از هماهنگی بین مقامهای صلاحیتدار آنان، صادر خواهد شد. مجوزها برمبنای رفتار متقابل اعطا خواهند شد.
ماده ۴
حملونقل کالا
متصدی حملونقل هر طرف متعاهد، محق است، بدون کسب اجازه، نسبت به ورود موقت وسیلهنقلیه بارگیریشده یا خالی به قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر، برای انجام عملیات حملونقل، مبادرت ورزد:
الف) بین هر نقطهای در قلمرو کشور یک طرف متعاهد و هر نقطهای در قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر، یا
ب) هنگام عزیمت از قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر به مقصد کشور ثالث یا هنگام ورود از یک کشور ثالث به قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر، یا
پ) بهصورت عبوری از سراسر قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر.
ماده ۵
ممنوعیت حملونقل داخلی
مقررات این موافقتنامه به متصدیان حملونقل هریک از طرفهای متعاهد، حمل مسافر یا کالا درون قلمرو طرف متعاهد دیگر از نقطهای به نقطه دیگر در همان قلمرو را اجازه نخواهد داد.
ماده ۶
اوزان و ابعاد وسایل نقلیه
در ارتباط با وزن و ابعاد وسایل نقلیه، هر طرف متعاهد تعهد مینماید شرایط محدودکنندهتری نسبت به شرایط اعمال شده در مورد وسائل نقلیه ثبتشده در قلمرو خود، در خصوص وسائل نقلیه ثبتشده در قلمرو هر طرف متعاهد دیگر، وضع ننماید.
برای حملونقل کالاهای غیرقابل تفکیک (بارهای ترافیکی) که از حداکثر وزن و/یا ابعاد مجاز در قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد تجاوز مینماید، آن وسیله نقلیه ملزم به أخذ مجوزی ویژه از مقامهای صلاحیتدار طرف متعاهد ذیربط است.
اگر در چنین مجوزی، قید شود که وسیله نقلیه باید از مسیری خاص استفاده کند، حملونقل تنها در آن مسیر مجاز است. در هر صورت، وزن نباید از مقدار تضمینشده که توسط خودروساز پذیرفته شده، تجاوز نماید.
ماده ۷
مالیاتها و عوارض
براساس این موافقتنامه وسائل نقلیه مورد استفاده جهت حملونقل مسافر یا کالا از مالیاتها و عوارضی که در قلمرو طرف متعاهد دیگر بر مالکیت و تردد وسایل نقلیه تعلق میگیرد، معاف خواهند بود.
معافیت موضوع بند (۱) بالا مشتمل بر مالیاتها یا عوارض سوخت مصرفی یا عوارض مخصوص بهرهبرداری از پلها یا تونلهای خاص یا استفاده از راهها خاص نخواهد بود.
ماده ۸
تشریفات گمرکی
سوخت و بنزین موجود در مخازن استاندارد وسایل نقلیه که ورود موقت میشوند، معاف از عوارض گمرکی بوده و مشمول هیچگونه محدودیت ورود نخواهند شد.
قطعات یدکی واردشده بهمنظور تعمیر وسیله نقلیه معینی که قبلاً ورود موقت شدهاند، به طور موقت و بدون ممنوعیت یا محدودیت ورود، تحت پوشش معافیت از پرداخت عوارض یا مالیاتهای ورودی خواهند بود. قطعات جایگزین مشمول عوارض گمرکی قرارگرفته و تحت نظارت گمرک صدور مجدد یا منهدم میشوند.
ماده ۹
اجرای قوانین و مقررات ملی
متصدیان حملونقل و رانندگان وسائل نقلیه هر طرف متعاهد، در کلیه موارد پیشبینینشده در این موافقتنامه یا سایر موافقتنامه های بینالمللی که هر دو کشور به آن متعهدند، موظفند ضوابط قانونی و مقررات طرف متعاهد دیگر را، که بر آنها به شیوهای غیرتبعیضآمیز اعمال میگردد، در هنگام رانندگی در قلمرو طرف اخیر رعایت نمایند.
ماده ۱۰
تخلفات
مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد بر رعایت مقررات این موافقتنامه توسط متصدیان حملونقل، نظارت خواهند نمود.
مقامهای طرف متعاهد محل ثبت وسیله نقلیه، در صورتیکه متصدیان حملونقل آن یا رانندگان وسایل نقلیه در قلمرو طرف متعاهد دیگر، بر اساس شرایط این موافقتنامه یا قوانین و مقررات ناظر بر ترافیک و حملونقل لازمالاجرا در آن قلمرو، اقدامات زیر را بنا بر و هنگام درخواست مقامهای صلاحیتدار طرف متعاهد اخیر، انجام خواهند داد:
الف) اخطار.
ب) تعلیق اجازه انجام حملونقل در قلمرو طرف متعاهدی که تخلف درآنجا صورت گرفته است، بهطور موقت، جزئی یا کلی، با هماهنگی مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد.
مقامهای صلاحیتدار طرف متعاهد نخست، به گونه مصرح در بند (۲) این ماده، مقامهای صلاحیتدار طرف متعاهد اخیر را از اقدامات اتخاذ شده، مطلع خواهند نمود.
این ماده بدون لطمه به هر گونه اقداماتی که به موجب قانون مقرر شده و ممکن است توسط دادگاهها یا مقامات اجرایی طرف متعاهدی که تخلف در قلمرو آن صورت گرفته اجرا شود، اعمال خواهد گردید.
ماده ۱۱
مقامهای صلاحیتدار
مقامهای صلاحیتدار تعیین شده جهت اجرای این موافقتنامه بهشرح زیر میباشند:
از طرف جمهوری اسلامی ایران: وزارت راه و شهرسازی
از طرف شورای فدرال سوئیس: وزارت محیطزیست، حملونقل، انرژی و ارتباطات
ماده ۱۲
کارگروه مشترک
مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد، کارگروهی مشترک، مرکب از نمایندگان خود را تشکیل میدهند که تمامی موارد مربوط به اجرا یا کاربرد این موافقتنامه را تنظیم مینماید.
کارگروه مشترک براساس درخواست هر یک از طرفهای متعاهد تشکیل جلسه میدهد.
ماده ۱۳
بسط موافقتنامه به پادشاهی لیختن اشتاین
طبق درخواست رسمی پادشاهی لیختناشتاین، تا زمانی که معاهده گمرکی آن با سوئیس لازمالاجرا است، مقررات این موافقتنامه به کشور مذکور بسط مییابد.
ماده ۱۴
لازمالاجرا شدن و مدت اعتبار
این موافقتنامه، پس از تاریخ آخرین اطلاع رسانی طرفهای متعاهد از طریق مجاری دیپلماتیک، مبنی بر رعایت الزامات قانونی برای لازم الاجرا شدن این موافقتنامه توسط طرفهای متعاهد، لازمالاجرا خواهد شد.
این موافقتنامه برای مدت نامحدود معتبر خواهد ماند، مگر آنکه هر یک از طرفهای متعاهد، با یک اطلاعیه کتبی از شش ماه قبل، انقضای آن را به طرف دیگر اعلام نماید.
برای گواهی مراتب بالا، امضاکنندگان زیر که از طرف دولتهای مربوط خود به نحو مقتضی مجاز میباشند این موافقتنامه را امضا کردهاند.
این موافقتنامه در یک مقدمه و چهارده ماده به تاریخ ۱۲ /۴ /۱۳۹۷ برابر با ۳ /۷ /۲۰۱۸ در برن، در دو نسخه اصلی به زبانهایآلمانی، فارسی و انگلیسی به امضا رسید.
تمامی متون از اعتبار یکسان برخوردار میباشند و در صورت بروز هرگونه اختلاف در تفسیر، متنانگلیسی ملاک خواهد بود.
آقای علیرضا سلیمی در مخالفت با لایحه موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی جادهای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس گفت: مجلس تنها کلیات این موافقتنامه را بررسی کرده و نمیتواند به جزئیات آن ورود کند، همانند کلیات برجام که تنها در عرض ۲۰ دقیقه و بدون بررسی جزئیات تصویب شد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چند این موافقتنامه ۱۴ ماده دارد، اما تنها کلیات آن در مجلس بررسی میشود، افزود: در این موافقتنامه سازو کار لازم برای رفع اختلافات احتمالی دیده نشده است از سوی دیگر از آنجایی که دولت سابقه ترجمه اشتباه بسیاری از معاهدهها و موافقتنامهها را دارد ممکن است در ترجمه این موافقتنامه نیز دچار اشتباه شده باشد.
آقای محمد علیپور در موافقت با لایحه موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی جادهای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس گفت: معاهده حمل و نقل میان ایران و سوئیس در بسیاری از کشورها در حال اجرا است، با تصویب این لایحه صادرات به بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی تسهیل میشود، از سوی دیگر امکان حمایت از اتباع ایرانی در سایر کشورها فراهم خواهد شد.
در جریان بررسی لایحه مذکور آقای غلامرضا نوری قزلجه با استناد به ماده (۱۰۹) آییننامه داخلی مجلس اضافه کرد: هر چند بر اساس این ماده ناطق نباید از موضوع مورد بحث خارج شود. هرگاه رئیس تشخیص دهد که ناطق از موضوع خارج شده و در ضمن یک نطق، دو نوبت به وی تذکر خروج از موضوع را بدهد و باز ادامه دهد، دفعه سوم میتواند وی را از ادامه نطق در آن موضوع در تمام جلسه منع کند، اما علیرغم اینکه ۹۰ درصد صحبتهای آقای سلیمی خارج از دستور و حتی خارج از اسلوب حرفهای بود، اما شما تذکر ندادید.
نماینده مردم بستان آباد ادامه داد: برجام در مجلس نهم دو ماه و طی ۲۰۰ ساعت در کمیسیون ویژه برجام مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرح موضوعاتی مانند اینکه برجام ظرف ۲۰ دقیقه تصویب شد جفا به مجلس نهم است.
وی اضافه کرد: شکست آمریکا در مجامع بینالمللی مرهون برجام و در بستر توافقات هستهای است.
آقای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نماینده گفت: من به ایشان تذکر دادم و شواهد نیز ضبط شده است، به شما هم تذکر میدهم که در دستور صحبت کنید.
اعضای هیات نظارت بر اندوخته اسکناس مشخص شدند
نمایندگان مجلس اعضای هیات نظارت بر اندوخته اسکناس را انتخاب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، عفت شریعتی را با ۱۰۹ رأی و انور حبیب زاده را با ۹۲ رأی از مجموع ۱۶۳ رأی مأخوذه، به عنوان عضو هیات نظارت بر اندوخته اسکناس انتخاب کردند.
تصویب یک فوریت لایحه ممنوعیت صدور چک در وجه حامل
نمایندگان مجلس با یک فوریت بررسی لایحه ممنوعیت صدور چک تضمینی در وجه حامل موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با دو فوریت الحاق یک تبصره به قانون صدور چک مبنی بر ممنوعیت صدور چک تضمینی در وجه حامل که به دو سوم آرای نمایندگان نیاز داشت، مخالفت و سپس با یک فوریت این لایحه با ۱۷۰ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده واحده این لایحه آمده است: متن زیر بهعنوان تبصره (۴) به ماده (۱۴) قانون صدور چک- مصوب ۱۳۵۵- و اصلاحات بعدی آن الحاق میشود:
تبصره ۴- صدور و تحویل چکهای تضمینشده توسط بانکها به مشتری، مستلزم تکمیل برگه (فرم) درخواست توسط متقاضی در شعبه بانک در حضور متصدی بانکی، درج مشخصات دقیق گیرنده بر روی چک تضمینشده بر اساس ضوابط اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز ثبت علت درخواست صدور چک مذکور نزد بانک صادرکننده چک میباشد.
وصول مبلغ چک تضمینشده توسط بانک، صرفاً در وجه گیرنده (ذینفع) که مشخصات وی بر روی چک تضمینشده درج گردیده است، امکانپذیر میباشد و ظهرنویسی و انتقال چک تضمینشده به دیگری، فاقد اعتبار خواهد بود. ابطال چک تضمینشده به درخواست متقاضی یا وکیل و نماینده قانونی وی جهت واریز وجه چک به حساب متقاضی، بدون نیاز به ظهرنویسی گیرنده (ذینفع) توسط بانک امکانپذیر است.
دستورالعمل اجرائی این تبصره به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بهتصویب شورای پول و اعتبار میرسد.
نماینده دولت که در صحن علنی حضور داشت در تشریح این لایحه گفت: بعد از گسترش بانکداری الکترونیک و ایجاد شفافیت در نقل و انتقالات پولی، اشخاصی که میخواستند نقل و انتقالات خودشان را غیرقانونی انجام دهند مراودات را بر استفاده از چکهای تضمینی در وجه حامل متمرکز کردند.
وی ادامه داد: با توجه به فوریت مبارزه با این موضوع بانک مرکزی با مراجعه به سران سه قوه مصوبهای اخذ کرد که صدور این نوع چکها ممنوع شده و تکلیف کرد چک تضمینی حتماً باید در وجه شخصی معین صادر شود و غیرقابل ظهرنویسی باشد، اما از آنجا که اعتبار این مصوبه در دی ماه سال جاری منقضی میشود و نمایندگان گفتند به جای مراجعه به سران سه قوه به مجلس مراجعه کنیم، خواستیم به جای تمدید مصوبه درخواست تصویب آن را مطرح کنیم.
حمایت مجلس از افشاکنندگان فساد
نمایندگان مردم در خانه ملت، با بررسی طرح حمایت از افشاکنندگان فساد به صورت یک فوریتی موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۷۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.
در جریان بررسی طرح مذکور وکلای مردم در خانه ملت ابتدا با دوفوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۵۰ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن مخالفت کرده بودند.
آقای روح الله نجابت در تشریح ضرورت تصویب دوفوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد گفت: در اردیبهشت سال ۸۰ مقام معظم رهبری در فرمان ۸ مادهای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی فرمودند «خشکانیدن ریشه فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره گشا مستلزم اقدام همه جانبه به وسیله قوای سه گانه به ویژه قوه مجریه و قوه قضائیه است، بدیهی است که نقش قوه مقننه در وضع قوانین موجب تسهیل راهکارهای قانونی است».
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: معظم له در خرداد سال ۸۳ در دیدار با نمایندگان مجلس گله کرده و بیان کردند «آن روزی که من مسئله مبارزه با فساد را گفتم، توقع داشتم مجلس سینه سپر کند و در این مسیر حرکت کند، اما متاسفانه اینطور نشد».
وی اضافه کرد: ایشان در تیرماه سال جاری در دیدار با مسئولان قوه قضائیه فرمودند: «مردم به قوه قضائیه برای مبارزه با فساد کمک کنند، یکی از عواملی که میتواند شما را در این مسیر کمک کند، گزارشهای مردمی است، وقتی مردم در زمینه مبارزه با فساد به شما گزارش دهند، میتوانید از آن استفاده کنید و بهره ببرید.»
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هرچند قوه قضائیه تاکنون کارهای مناسبی در زمینه مبارزه با فساد انجام داده و سازمان بازرسی، سامانهای در این زمینه راه اندازی کرده، اما نمیتوان با سامانه و دستورالعمل با فساد مبارزه کرد، ادامه داد: در صورتی که از افشاکنندگان فساد حمایت مالی شود، مردم برای گزارش تخلفهای مالی تشویق میشوند.
آقای نجابت با بیان اینکه در تدوین طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد از ظرفیت مرکز پژوهشها و معاونت قوانین مجلس استفاده شده است، تصریح کرد: یکی از ابزارهای مبارزه با فساد جلب مشارکت مردم است.
انتخاب عضو ناظر بر چاپ اوراق بهادار
نماینده خرمشهر به عنوان عضو ناظر بر چاپ اوراق بهادار انتخاب شد.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی سید لفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر را با ۱۱۴ رأی از مجموع ۱۶۲ رأی ماخوذه به عنوان عضو هیات نظارت بر چاپ اوراق بهادار انتخاب کردند.
انتخاب اعضای ناظر بر شورای برنامه ریزی و توسعه استانها
نایب رئیس مجلس اسامی اعضای ناظر بر شورای برنامه ریزی و توسعه استانها را قرائت کرد.
علی نیکزاد در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی اسامی اعضای ناظر بر شورای برنامه ریزی و توسعه استانها در ۱۱ استان را که توسط نمایندگان انتخاب شدند به این شرح قرائت کرد:
- استان آذربایجان غربی؛ وحید جلال زاده با ۱۶۰ رأی، کمال حسین پور با ۱۵۸ رأی
- استان البرز؛ مهدی عسگری با ۱۶۱ رأی، علی حدادی با ۱۶۰ رأی
- استان چهارمحال و بختیاری؛ حسین بامیری با ۱۶۱ رأی، احمد راستینه با ۱۶۱ رأی
- استان خوزستان؛ محمد کعب عمیر با ۱۵۹ رأی، علیرضا ورناصری با ۱۶۲ رأی
- استان فارس؛ جعفر قادری با ۱۶۲ رأی، رحیم زارع با ۱۶۱ رأی
- استان گیلان؛ سید علی آقازاده دافساری با ۱۶۰ رأی، احمد دنیامالی با ۱۶۰ رأی
- استان اصفهان؛ مهدی طغیانی با ۱۶۰ رأی، ابوالفضل ابوترابی با ۱۶۲ رأی
- استان بوشهر؛ ابراهیم رضایی با ۱۵۹ رأی، عبدالکریم جمیری با ۱۶۲ رأی
- استان خراسان جنوبی؛ سلمان اسحاقی با ۱۶۱ رأی، مصطفی نخعی با ۱۶۲ رأی
- استان سمنان؛ علی اصغرخانی با ۱۶۲ رأی، علی اکبر علیزاده با ۱۶۱ رأی
- استان قزوین؛ رجب رحمانی با ۱۶۱ رأی، فاطمه محمدبیگی با ۱۶۱ رأی
پایان جلسه علنی مجلس
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش پایان یافت.
آقای علی نیکزاد نائب رئیس دوم مجلس که ریاست بخش پایانی جلسه علنی امروز را برعهده داشت اعلام کرد: جلسه بعدی مجلس ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه خواهد بود.