به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محسن حاجی میرزایی صبح امروز با حضور در دانشگاه فرهنگیان و در نشست صمیمی با رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر حساسیت انتخاب معلمان و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش در این دانشگاه برای ورود به حرفه معلمی اظهار کرد: مهمترین تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاهها این است که در دانشگاه فرهنگیان، معلمان و آیندهسازان جامعه تربیت میشوند بنابراین وجوه تدریس و طرح درس در دانشگاه فرهنگیان بسیار با اهمیت است و با سایر دانشگاههای کشور متمایز میباشد.
آقای حاجی میرزایی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان باید برای تمام دانشجو معلمان حتی فارغ التحصیلان دانشگاه برنامهریزی بلندمدت داشته باشد، گفت: به جهت حساسیت مسئولیت معلمان در جامعه و نقش تربیتی آنها در تربیت نسل آیندهسازان، باید قادر باشیم از دانشجو معلمان در حین تحصیل و چه در زمان فارغالتحصیلی ارزیابی کنیم و دانشگاه باید بر ارزیابی خروجیهای دانشگاه تسلط و اشراف کامل داشته باشد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه دو روش جذب از طریق آزمون و جذب از طریق ماده 28 در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، گفت: روشهای جذب دانشجو معلمان طبق آخرین مصوبات دانشگاهی میباشد که باید بامطالعه، تحقیق، ارزیابی و نظارت بر عملکرد، این دو گروه جذب شده از دانشجویان قادر به تشخیص این نکته باشیم که در کدامیک از این گروهها انگیزه خدمت، تلاش در کار و بهره وری بیشتر است و برای تقویت عملکرد این گروهها چه برنامههایی در پیش روی داریم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به حساسیت گزینش معلمان در تمام دنیا تصریح کرد: گزینش، تربیت نیروی انسانی و بهکارگیری این نیروها بهعنوان معلم در کشور، موضوعی است که در تمام دنیا اهمیت دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت :نقش معلم نقش برجستهای است و باید بر اساس مطالعات و یافتههای تطبیقی در دنیا پیش برویم و در تربیت دانشجو معلمان این مطالعات را به کار بگیریم.
وی افزود: در کشور ما دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی مسؤولیت تربیت دانشجو معلمان را دارند بنابراین ضروری است که روسا و اعضای هیأت علمی این دو دانشگاه با هم ارتباط داشته باشند و با تبادل تجربیات دو دانشگاه صلاحیت حرفهای و تربیتی دانشجو معلمان و دانش آموختگان کشور ارتقا دهند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حرفه معلمی جزو یکی از حرفههایی است که باید همواره بهروزرسانی شود. این عصر، بهعنوان عصر فناوری ارتباطات شناخته شده است و دانش آموزان در سایه استفاده از فناوریهای نوین بسیار زبدهتر از گذشته شدهاند. در این شرایط ارتقای صلاحیت علمی و تربیتی معلمان اهمیت بالایی دارد. معلم باید بتواند خود را هم پای تمدن پیش ببرد و دانشگاه فرهنگیان با نظارت و برنامهریزی دقیق و اصولی، در بهروزرسانی دانش دانشجو معلمان و فارغالتحصیلان بهطور هدفمند عمل کند.
آقای حاجی میرزایی گفت: شیوع کرونا در کشور باعث ایجاد نگرانی، وقفه و تغییر درروش عملکرد آموزشی شد. کرونا بر روش آموزش دانشگاه هم بیتأثیر نبود و اعضای هیات علمی دانشگاه باید بامطالعه و پژوهش، درصدد ایجاد تحول در بهبود عملکرد دانشجو معلمان در سال جاری باشند.
عضو کابینه تدبیر و دولت با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش یک دستگاه سیاسی نیست و باید از سیاست زدگی در آن پرهیز کنیم، بیان کرد: همه ما در مقابل تعلیم و تربیت معلمان کشور مسئولیت داریم و باید در جهتی حرکت کنیم که دستگاه تعلیم و تربیت و بهطور خاص دانشگاه فرهنگیان از تعارضات سیاسی به دور بماند و در کمال آرامش بتواند مأموریتهای خود را ادامه دهد. اگر مسئولین این دانشگاه حیات خود را بر سیاسی بازی و فراز و نشیب سیاسی گره بزنند تنها نتیجه آن قربانی کردن دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش: ساماندهی نیروی انسانی، گامی بلند در اجرای سند تحول
وزیر آموزش و پرورش در شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ساماندهی نیروی انسانی یک گام بلند در اجرای سند تحول است.
همچنین آقای محسن حاجی میرزایی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران بابیان اینکه دستور اول این جلسه مسأله نیروی انسانی وزارت آموزشوپرورش بود افزود: معلم در نظام تعلیم و تربیت جانشین همه نداشتنها و جبرانکننده همه کاستیهاست.
وی اضافه کرد: اگر یک مدرسه با امکانات کافی نداشته باشیم و یک معلم با صلاحیت داشته باشیم قادر خواهیم بود که اهداف خود را پیش ببریم و اگر معلم دارای توانمندی لازم نباشد به طور قطع به اهداف خود نخواهیم رسید.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما متعهد هستیم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کنیم و برای اجرای آن ساماندهی نیروی انسانی یک گام بلند است. وی افزود: در موضوع نیروی انسانی هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی باید به وضعیت قابل قبولی برسیم و در سالهای اخیر روشهای متعددی را برای جذب نیروی انسانی به کار گرفتهایم و آثار و تبعات هرکدام از این روشها مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و چارچوبی برای دستیابی به کیفیت در نیروی انسانی مشخص شد که در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت و پس از تصویب اجرایی خواهد شد.