خوزستان؛
حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) استثنائیترین حادثه تاریخ
یک مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در ارتباط با عاشورا و کربلا نباید فقط به جنبه احساسی و عاطفی پرداخته شود، گفت: جامعه کربلایی و عاشورایی باید بدون دنیاگرایی باشد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسنزاده با اشاره به اینکه در بین همه حوادث تاریخ، هیچ حادثهای مانند قیام امام حسین (ع) نیست گفت :
در ارتباط با عاشورا و کربلا نباید فقط به جنبه احساسی و عاطفی پرداخته شود . این مدرس حوزه و دانشگاه گفت افزود: در کنار ارتباط احساساتی، باید آگاهی بیشتری نسبت به قیام و فلسفه قیام امام حسین (ع) داشته باشیم و از طریق همین سوگواریها و عزاداریها خودمان را به امام حسین (ع) نزدیکتر کنیم.
وی افزود : در تاریخ و بیانات امام جعفر صادق (ع) آمده است در روز نهم محرم، امام حسین (ع) در محاصره کامل دشمن قرار گرفتند. در این روز شمرنامهای از ابن زیاد به عمر سعد در خصوص آغاز جنگ رسید. در این نامه آمده بود، در صورتی که جنگ شروع نشود، فرماندهی لشکر به شمر داده میشود؛ بنابراین عمر سعد تصمیم گرفت همان روزِ تاسوعا جنگ را شروع کند، اما امام حسین (ع) خواستند جنگ تا صبح فردای آن روز به تاخیر بیافتد.
حسن زاده بیان کرد: امام حسین (ع) در این فرصت میخواستند آخرین مطالب را به اصحابشان بگویند، اهل بیت و خواهرش را آماده کند و به خیمهها آرایش جنگی دهد.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: جنگ از روز نهم به صبح روز عاشورا (دهم محرم) موکول شد و در همان روز با شهادت امام حسین (ع) به پایان رسید.
وی عنوان کرد: آنچه که دشمنان امام حسین (ع) داشتند، دنیا پرستی بود و همین مساله موجب شد چنین جنایاتی در کربلا مرتکب شوند، اما آنچه امام حسین (ع) داشتند از خودگذشتگی، ایثار، فداکاری و ارجحیت دین بر خود بود که باید ما این درسها را از ایشان فرا بگیریم.
حسن زاده گفت: دنیاگرایی و اختلاصها با انقلاب و جامعه ما همخوانی ندارد و ما باید بپذیریم دنیاگرایی ما را در صف عمر سعد، ابن زیاد، شمر و یزید قرار میدهد. اگر میخواهیم همگام و همراه امام حسین (ع) باشیم باید دنیاگرایی را که امروزه بعضا مشاهده میشود، کنار بگذاریم. جامعه کربلایی و عاشورایی باید بدون دنیاگرایی باشد.
وی گفت: امیدواریم زندگی و مرگمان مانند پیامبر (ص) و آل پیامبر باشد و در تمام جهات، امام حسین (ع) را الگوی خود قرار دهیم.