پخش زنده
امروز: -
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: سیستمهای آموزشی باید ساماندهی شود و آموزشهای مهارتی با فرصتهای بازار کار هماهنگ باشد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش عالی و دانشگاه گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا وسیما؛ نشست کارگروه تخصصی راهبری و هماهنگی در سیاست گذاری شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی صبح امروز با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد.
آقای دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در این نشست ضمن ابراز امیدواری برای معرفی این دانشگاه به عنوان یکی از متولیان اصلی آموزشهای مهارتی گفت: امیدواریم این نشست برای پیشبرد و ساماندهی آموزشهای مهارتی و فنی مفید باشد. این کمیسیون اراده خوبی به خرج داده است، زیرا درباره آموزشهای مهارتی دغدغه دارد از این رو باید از این فرصت استفاده کرد تا آموزشهای فنی و مهارتی را با شورای تشکیل شده که مصوبه مجلس است، ساماندهی کنیم.
وی یکی از ضروریات اصلی و دغدغه کشور را تشکیل این شورا دانست و افزود: این نشان میدهد دستگاههای درگیر آموزشهای مهارتی بسیار هستند، اما اگر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی حاصل نمیشود شاید به این موضوع برمیگردد که ارتباط عمودی و افقی در بین دستگاهها وجود ندارد لذا باید تشکیل این شورا و عزم کمیسیون برای تشکیل آن رامغتنم شمرد.
آقای صالحی عمران در ادامه نیز گفت: چالشهای اساسی وجود دارد که اگر بتوانیم آنان را از سوی شورا حل کنیم، موفق خواهیم بود.
وی ادامه داد: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۱۹ رتبه ایران در مؤلفه دانشگاهی کشور ۴۲ و در مؤلفه مهارت ۱۳۳ است. پاشنه آشیل ایران در شاخص سرمایه انسانی، معیار مشارکت افراد ۲۴ تا ۵۴ ساله (افراد در سن اشتغال و اغلب با تحصیلات دانشگاهی) در اقتصاد است.
آقای صالحی عمران با اشاره به گزارش بانک جهانی در خصوص بی فایدگی سرمایه انسانی گفت: بطور نسبی سرمایه انسانی یک جامعه زمانی گرایش به بی فایده شدن دارد که مهارتهایی که آموخته میشوند با فرصتهای بازار کار هماهنگ نباشند. باید سیستمهای آموزشی را ساماندهی کنیم. مقام معظم رهبری آموزش عالی را نقد میکنند که از توسعه غیرهدفمند به شدت پرهیز شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای حرفه گرایی در آموزش عالی را در کشورهای مختلف مقایسه کرد و افزود: راهکار این است که به آموزشهای مهارتی توجه ویژه داشته باشیم، زیرا این موضوع یک ضرورت امنیتی و اجتماعی است قانون نیز مسیر را مشخص کرده است که تا پایان برنامه ششم، باید سهم این نوع از آموزشها ۳۸ درصد باشد.
وی گفت: دانشگاه فنی و حرفهای اکنون ۱۷۶ آموزشکده دارد که تا پایان سال نیز تعداد آن افزایش خواهد داشت. این دانشکدهها ۵۴ دانشکده برای دختران و ۱۲۷ دانشکده برای پسران است. همچنین در سال جدید ۸۹ رشته در کاردانی، ۵۸ رشته در کارشناسی ناپیوسته و ۲ رشته در بحث کارشناسی پیوسته خواهیم داشت و سعی شده رشتههایی که بازار کار خوبی دارند را اضافه کنیم ما ۱۶۰ رشته را حذف کردیم تا رشتههای متناسب با بازار کار را توسعه دهیم.
آقای صالحی عمران گفت: با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۰۱ رشته کاردانی جدید ایجاد شد. ما در موضوع کادر آموزشی، ۹۷۶ کادر ثابت و ۲۰ هزار نیروی حق التدریسی داریم. بیش از ۱۳۳ هزار دانشجو داریم و در سال ۹۸_۹۹، ۲۵۷ هزار دانشآموز هنرستانی داشتیم که واجد شرایط شرکت در کنکور بودند که ۳۰ هزار نفرشان به این دانشگاه آمدند و بقیه وارد سیستم نظری شدند.
وی با بیان اینکه در کشور ما آموزش مهارتی یک آموزش درجه دوم است گفت: از پارسال رشتههای کاردانی پیوسته را با همکاری آموزش و پرورش تغییر سرفصل دادیم و ۴۰ درصد نظری و ۶۰ درصد عملی و کارگاهی شدند، سایر سرفصلها نیز تا پایان سال تغییر میکنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای افزود: ۲ هزار و ۳۰۰ گارگاه داریم و ۱۹۷ کارگاه جدید نیز ایجاد شد. امسال ۲۱۲ میلیارد برای تجهیزات آزمایشگاهی نیز در اختیار داریم. با مقایسه خروجیهای این دانشگاه در سالهای اخیر ۶۴ درصد دانشجویان وارد بازار کار شدند از این رو هدایت تحصیلی باید در آموزش و پرورش طوری باشد که دانش آموزان وارد رشتههای مهارتی سوق داده شوند و ورود آنان به بازار کار به خوبی باشد.
وی در پایان گفت: تقاضا محوری در بحث آموزشهای مهارتی بسیار مهم است بنابراین باید در شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی برای این موضوع تصمیمات کلیدی بگیریم.