در نشست ستاد تنظیم بازار معین شد
تعیین قیمت خودرو براساس ابلاغ شورای رقابت
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان: شرکتها و نمایندگیها موظف هستند قیمت تمامی خودروها را براساس ابلاغ شورای رقابت تعیین کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عباس تابش در نشست امروز ستاد تنظیم بازار که با موضوع قیمتگذاری خودرو برگزار شد گفت: درجلسه امروز قیمتهایی که اقای شیوا مطرح کردند مشمول خودروهای معوقه نیست و این خودروها با قیمتهای قبلی تحویل داده میشود.
وی ادامه داد: در حوزه مدیریت تولید، خودرو ساز مکلف است امار ماهانه تولید خود را به سازمان حمایت اعلام کند و سازمان حمایت نیز براساس تناسب ۶۰ به ۴۰ (ایفا تعهد فروش فوق العاده) که امروز تعریف شد رصد خواهد کرد تا هم تناسب رعایت شود و هم اینکه به ازای هر ماه، تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو برای ۲ خودروساز رصد شود.
وی در زمینه مدیریت عرضه و مدلهای فروش بیان کرد: سازمان حمایت مدلهای عرضه و فروش را پیگیری و نظارت میکند بطوریکه محدودیتهای ثبت نامی مانند کد ملی، سن بالای ۱۸ سال، دارا بودن گواهینامه، عدم امکان ثبت نام برای افرادی که سه سال گذشته خودرو دریافت کردند، سند در رهن بودن برای فروش فوق العاده به مدت یک سال، عدم امکان صلح در قرار داد، امکان خرید و فروش در فروش فوق العاده، عدم ارائه خودرو برای متقاضیانی را که پلاک انتظامی فعال دارند، رصد میکند.
رئیس سازمان حمایت افزود: خدمات پس از فروش خودروهایی که ظرف ۳ ماه اول تحویل، به خدمات پس از فروش مراجعه نکردند غیر فعال میشود و همچنین ثبت نام تنها با شماره حساب بانکی شخصی خریدار صورت گیرد.
تابش درباره نظارت در این بازار گفت: کلیه شرکتها و نمایندگیها مقرر هستند قیمتهای تمامی خودروها را براساس ابلاغ شورای رقابت تعیین کنند.
وی درباره قیمت متعارف در کف بازار افزود: قیمت متعارف قیمتی است که خودرو را درب کارخانه تحویل میدهند به علاوه ۱۰ درصد است، بازرسین و اتحادیه و اصناف ملکف هستند این فرمول را برای نظارت در نظر بگیرند و قیمت بالاتر را به عنوان گرانفروش به تعزیرات گزارش دهند.
وی با اشاره به اینکه خرید و فروش خودرو در مراکز مجاز و مراجع رسمی صورت میگیرد ادامه داد: شبکههای مجازی نیز مکلف هستند عرضه خودروهایی که با قیمت متعارف است، نمایش دهند.
شیوا، رئیس مرکز ملی شورای رقابت
محصولات سایپا، ۲۳ و ایران خودرو، ۱۰ درصد
آقای رضا شیوا در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: برخی خودروهای ایران خودرو ممکن است بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد و برخی خودروها ممکن است زیر ۱۰ درصد باشد.
وی افزود: دلیل افزایش ۲۳ درصدی قیمت محصولات سایپا به این خاطر است که در بهمن ۹۷ افزایش قیمت محصولات ایران خودرو به مراتب بیشتر از محصولات سایپا بود.
آقای شیوا گفت: به طور متوسط در بهمن ۹۷، خودروهای ایران خودرو ۸۴ درصد افزایش داشت در حالیکه محصولات سایپا، ۶۴ درصد افزایش قیمت داشت، به همین علت و بر اساس فرمول و در این مقطع باید ایران خودرو کمتر سود ببرد و سایپاییها در این مقطع سود بیشتری خواهند داشت.
وی ابراز امیدواری کرد که با این تدابیر، مصرف کننده واقعی بتواند به خودرو دست یابد و حباب باراز شکسته شود.
رئیس مرکز ملی شورای رقابت گفت: البته نیروی انتظامی و قوه قضائیه در میدان خواهند بود که اگر کسانی بخواهند کارشکنی کنند و جلوی این تدابیر را بگیرند، با آنان برخورد قضایی صورت گیرد.
آقای شیوا با بیان اینکه تلاش بسیار زیاد بر این است که خودروهای تولیدی به دست مصرف کننده واقعی برسد گفت: تمام محدودیتهایی که درخصوص تقاضا گذاشته میشود، به این منظور است که مصرف کننده واقعی مشخص شود و دلال بازی و حبابی که پیش آمده شکسته شود و قیمتهای واقعی در بازار خود را نشان دهد.
وی افزود: آنچه وظیفه شورای رقابت بود دستورالعمل تنظیم قیمت بود که چند جلسه در ستاد تنظیم بازار درباره آن صحبت کردیم.
آقای شیوا گفت: صحبتهایی درباره این دستورالعمل شد و در ۲۰ اردیبهشت، در جلسه شورای رقابت بر روی آن بحث کردیم و مقرر شد که به علت به روز نبودن سبد کالای هر خودرو بر اساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی، خودروسازها سبد جدید را ارائه دهند، اما به علت فوریت در اعلام قیمتهای جدید، تا سه ماه بعد، سبد جدید برای قیمت گذاری ارائه خواهد شد.
وی افزود: شورای رقابت به خودروسازها اجازه داده که هر سه ماه میتوانند قیمت را بر اساس تورم بخشی تمدید کنند و اگر تورم قبل از سه ماه، زیاد باشد، میتوانند قیمتهای خود را به روز کنند.
آقای شیوا گفت: سبد جدید تا سه ماه آینده ارائه میشود، این قیمت که اعلام میشود تا پایان اسفند ۹۸ است یعنی فروردین و ۲۰ روز اردیبهشت هیچ تورمی حساب نشده و آخر خرداد میتوانیم مجدد قیمتها را بررسی کنیم.
وی افزود: آنچه در شورا مصوب شد، با توجه به نکتهای که اعضای ستاد تنظیم بازار و خودروسازها گفته بودند که هزینه معاملات ارزی امروز بسیار زیاد شده است، ما ۵ درصد به عنوان هزینه معاملات به نفع تولید کننده در نظر گرفتیم و بحث بهره وری هم در این موقعیت تحریم، که دو و نیم درصد باید کاهش میدادیم، آن را صفر کردیم.
قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار
هر کد ملی امکان یکبار ثبت نام خودرو را دارد
دبیر ستاد تنظیم بازارگفت: در جلسه امروز این ستاد مقرر شد هر کد ملی به شرط آنکه بالای ۱۸ سال باشد یک بار امکان ثبت نام خودرو داشته باشد.
آقای عباس قبادی در نشست ستاد تنظیم بازار درباره قیمت خودرو درباره دستورالعملهای نظارتی و قیمت گذاری خودرو افزود: البته افرادی که ثبت نام میکنند باید در سه سال اخیر از فروشهای فوق العاده برخوردار نشده باشند. ضمن اینکه سند خودرو نیز در رهن میماند.
آقای قبادی گفت: علاوه بر این در بحث احتکار خودرو نیز قرار شد نهادهای نظارتی مربوط موضوع را پیگیری کنند.
وی افزود: با توجه به دستور اکید وزیر صمت به ستاد تنظیم بازار درباره موضوعات ثبت نام و نحوه تحویل خودرو همچنین تصمیم سازی در این موضوعات امروز نشست ستاد تنظیم بازار با حضور اعضا برگزار و در آن دستورالعملهای نظارتی ثبت نام، تولید و فروش خودرو بررسی شد.
وی گفت: با همکاری شورای رقابت، سازمان حمایت و معاونت صنایع وزارت صمت، روشهای فروش و بحثهای نظارتی خودرو را تصویب کردیم.
حضور رئیس شورای رقابت در بخش پایانی نشست تنظیم بازار
رئیس شورای رقابت که در بخش نخست نشست ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت خودرو حضور نداشت در بخش پایانی این نشست حضور یافت.
نشست امروز تنظیم بازار در بخش نخست، دستورالعملهای نظارتی سازمان حمایت برای ساماندهی بازار خودرو را با تغییرات جزئی تصویب کرد.
بر اساس این گزارش آقای رضا شیوا رئیس شورای رقابت که در زمان برگزاری بخش نخست نشست تنظیم بازار در قسمتی دیگر از وزارتخانه حضور داشت اکنون در بخش پایانی نشست ستاد حضور یافته تا این ستاد درباره قیمت خودرو به جمع بندی برسد.
بر اساس تغییراتی که در دستورالعمل نظاراتی سازمان حمایت داده شده افرادی که قبل از ۳۶ ماه گذشته خودرویی به نام شان شده اما افرادی دیگر از آن استفاده می کنند مجازند در پیش فروش های آتی ثبت نام کنند.
نشست ستاد تنظیم بازار درباره قیمت خودرو
نشست امروز ستاد تنظیم بازار با موضوع قیمتگذاری خودرو بدون حضور رئیس شورای رقابت برگزار شد.
در این نشست که هم اکنون آقای تابش رئیس سازمان حمایت، آقای قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار، آقای کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار و اعضای ستاد حضور دارند دستورالعملهای پیشنهادی سازمان حمایت مورد بحث گذاشته شد که اعضای ستاد با همه دستورالعملها موافق نبودند.
بر این اساس قرار بود با حضور رئیس شورای رقابت در این نشست، ستاد تنظیم بازار درباره قیمتگذاری خودرو به نتیجه برسد.
با این وجود و با توجه به غیبت رئیس شورای رقابت و موافق نبودن اعضای ستاد تنظیم بازار با دستورالعملهای پیشنهادی سازمان حمایت به نظر میرسد نشست امروز ستاد تنظیم بازار درباره قیمت خودرو به نتیجه خاصی منجر نشود.
۱.نمایش بزرگ دزدی و کلاه برداری ایران خودرو(ایران جیب دزد)
۲.خندیدن دلالان و نمایندگی ها و دزدان و نور چشمی ها به ریش مردم
۳.نمایش عدالت اجتماعی
۴. له کردن شعور مردم روزه دار
۵.عدالت جمهوری اسلامی
۶.ترویج گرانی بازار خودرو با تکیه بر دلال بازی
۷.از بین بردن امید انگیزه و اعتماد مردم شریف ایران
۸.حمایت دلالان از شرکت آشغال سازی با ضایعات ایران خودرو
و غیره و غیره و غیره ....
بودیم
فراموش نکنیم که دوباره مرتکب این اشتباه برای سایپا هم خواهیم شد