پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای رقابت گفت: این شورا برای دستورالعمل ۶ ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است، از این رو جای نگرانی نیست.
آقای رضا شیوا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، افزود: مطمئن باشید قمیتهایی که ما اعلام میکنیم در شرایط فعلی منصفانه است و با بهبود شرایط، قیمت خودروها نزولی و کاهشی خواهد شد.
وی با بیان اینکه دستورالعمل قیمت خودرو قبلا سالانه بود گفت: در سال ۹۹ این دستورالعمل سه ماهه شد و اکنون ۶ ماهه شده که اگر ثبات در بازار بویژه ارز ادامهدار باشد صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یکساله برمیگردد.
شیوا افزود: اکنون هم شورای رقابت منتظر اعلام تورم بخشی ۶ ماهه از سوی بانک مرکزی است که تاکنون اعلام نشده، بنابراین در موضوع قیمت خودرو جای هیچ گونه نگرانی نیست.
رئیس شورای رقابت درباره نزدیک بودن قیمت کارخانه با حاشیه بازار دو خودروی کوئیک و شاهین افزود: این دو خودرو جدید بوده و مشمول دستورالعملهای گذشته ما نمیشوند و از آنجا که قیمت قبلی برای این دو خودرو نداشتیم روش قیمتگذاری آنها متفاوت از دستورالعملهای شوراست,، اما خودروهای خانواده سمند و پژو از دستورالعمل شورا تبعیت میکنند و قیمت کارخانه این خودروها در مواردی ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد با قیمت حاشیه بازار متفاوت است.
وی ادامه داد: سال گذشته به علت تلاطم و نوسانات زیاد ارزی و بالا بودن تورم، شورای رقابت تصمیم گرفت هر سه ماه تورم بخشی را در دستورالعمل قیمتها لحاظ کند که دو دوره سه ماه این کار را انجام دادیم، اما خوشبختانه با توجه به آرامش نرخ ارز و ثبات در بازار، تورم بخشی سه ماه آخر سال را محاسبه نکردیم.
رئیس شورای رقابت گفت: درست است که نوسانات ارزی آنچنانی نداریم و تورم هم روند آرامی را گرفته، اما تورم همچنان در کشور وجود دارد و خودروسازان هم به ما فشار میآورند که تورم بخشی ۶ ماهه را در دستورالعمل قیمت خودرو لحاظ کنیم، ما هم قرار نیست تغییراتی انجام دهیم بلکه اگر بانک مرکزی تورم بخشی ۶ ماهه را اعلام کند درباره لحاظ کردن آن در دستورالعمل تصمیم میگیریم.
شیوا با اشاره به نقل قولی از وی در فضای رسانهای مبنی بر اینکه اگر خودرو گران است نخرید، گفت: چنین چیزی صحت ندارد بلکه بحث ما بین دو خودرو ارزان و گرانتر بود که خبرنگاران بخشی از صحبتهای بنده را منتشر کردند، بنده توصیه نمیکنم کسی خودرو نخرد بلکه میگویم کسانی که نیاز واقعی دارند خودرو بخرند,، اما کسانی که میخواهند سفته بازی کنند نخرند، در این بین ما هم تلاش میکنیم خودرو با قیمت منصفانه بدست مردم برسد.
وی گفت: برخیها میگویند یک عده رانتخوار از فاصله قیمتی میان خودروهای قرعه کشی و حاشیه بازار سوء استفاده میکنند در حالی که معتقدیم درصد بالای کسانی که در قرعه کشی شرکت میکنند به خودرو نیاز دارند که بعضی از آنها در قرعه کشی برنده میشوند و خودرو را به قیمت منصفانه میخرند، ضمن اینکه تمام تلاش ما این است که شرکتکنندگان در قرعه کشی افراد نیازمند حقیقی باشند و به همین دلیل شرایط ورود به قرعه کشی را سخت کردیم.
شیوا افزود: بعضیها که به حواشی این موضوع دامن میزنند شاید از فرایند قرعه کشی خوشحال نیستند و دوست دارند که سامانه ثبت نام به روال قبل باشد و دلالان در چند دقیقه سایت را پرکنند که شکایتهای زیادی در این باره به دست ما رسیده بود، اگر کسی روش دیگری را برای توزیع عادلانه خودرو در این شرایط میشناسد ارائه کند و ما هم در شورا آن را بررسی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه ما به هزینههای جانبی خودروسازان کاری نداریم گفت: شورای رقابت یک قیمت پایه تعادلی دارد که بر اساس آن تورم بخشی را سال به سال اعمال میکند، اگر خودرو ساز هزینه جانبی دیگری داشته باشد در فرمول قیمتگذاری لحاظ نخواهد شد و به همین دلیل هم قیمت تمام شده خودرو ساز در مواردی ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد بالاتر از قیمت اعلامی شورای رقابت است.
رئیس شورای رقابت افزود: افرادی که حواله یکساله و دو ساله خریدهاند به این دلیل که سودی دریافت نکردهاند و در چند مورد هم افزایش قیمتها برای آنها لحاظ شده است شکایتهای زیادی را به شورای رقابت ارسال کردهاند که در اینباره کمیتهای برای رسیدگی تشکیل شد، با خودروسازان هم جلسهای برگزار کردیم تا چارهای برای این افراد بیاندیشیم.
مثال:در زمان قرعه کشی شماره هایی درآورده میشود و آنها برنده میشوند اما سوال اینجا هست وقتی ثبت نام کننده و قرعه کشی کننده و تحویل دهنده یکی هست و خودروساز
عملا در تضاد منافع هست چگونه این همه خودرو بدون پلاک موجود هست!
خب جواب را میتوان زمانی به آن رسید که سازمان بازرسی کشور لیست تمام افراد برنده شده را گرفته سپس خودش
در سیستم بار گزاری کند آن زمان به نتایج جالب خواهد رسید
که اکثر برنده شدگان افراد حول و حوش نمایندگی خودروساز هستند !
بله پاشه آشیل سیستم همون سپردن تمام امور دست خودروساز هست بهتر هست بدانیم طبق تضاد منافع
ثبت نام کننده باید ناظر یعنی سازمان صنعت و معدن باشد و او برنده را اعلام کند و خودروساز فقط تحویل دهنده خودرو بر حسب مبلغ پرداختی باشد
در ضمن بر حسب طرح آن شا الله با لغو تحریم یا عدم انجام
ما نیاز به توسعه خودروسازی و تولید انبوه هفت میلیون عددی برای عرضه و صادرات داریم تا نقش صنعت و شعار سال در زمینه خودرو محقق شود!
بر گرفته از تحقیق ساده که رسانه ملی میتواند انجام سیستمی انجام دهد!
مثال:در زمان قرعه کشی شماره هایی درآورده میشود و آنها برنده میشوند اما سوال اینجا هست وقتی ثبت نام کننده و قرعه کشی کننده و تحویل دهنده یکی هست و خودروساز
عملا در تضاد منافع هست چگونه این همه خودرو بدون پلاک موجود هست!
خب جواب را میتوان زمانی به آن رسید که سازمان بازرسی کشور لیست تمام افراد برنده شده را گرفته سپس خودش
در سیستم بار گزاری کند آن زمان به نتایج جالب خواهد رسید
که اکثر برنده شدگان افراد حول و حوش نمایندگی خودروساز هستند !
بله پاشه آشیل سیستم همون سپردن تمام امور دست خودروساز هست بهتر هست بدانیم طبق تضاد منافع
ثبت نام کننده باید ناظر یعنی سازمان صنعت و معدن باشد و او برنده را اعلام کند و خودروساز فقط تحویل دهنده خودرو بر حسب مبلغ پرداختی باشد
در ضمن بر حسب طرح آن شا الله با لغو تحریم یا عدم انجام
ما نیاز به توسعه خودروسازی و تولید انبوه هفت میلیون عددی برای عرضه و صادرات داریم تا نقش صنعت و شعار سال در زمینه خودرو محقق شود!
بر گرفته از تحقیق ساده که رسانه ملی میتواند انجام سیستمی انجام دهد!
تا زمانی که میزان تولید افزایش نیابد، همیشه این اختلاف قیمت وجود دارد. پس بجای گران کردن خودرو، به خودرو ساز فشار بیاورید که تولیدات خود را افزایش دهد. یا دولت اجازه واردات خودرو ارزان قیمت را بدهد. به این بازی کثیف خودرو سازها پایان دهید
هم ماندیم
خجالت بکشید
ایران مال همه ملت ایرانه ژن خوبا ملت رعیت شما نیستند که خون مردم تو شیشه کردین
مگه معادن نفت مال ملت نیست
چرا حقوق مردم به ریال و مخارج اونها به دوباره
از خدا بترسید مگه شاه به قول شما ظالم و فاسد نیست ولی اینکار بامردم نکرد که شما کردید
لان جای که شما نشستید و دارید ظلم به مردم می کنید
با خون شهید شدن بچهای ملت از خون شهدا خجالت بکشید.