همایش CNG، فرصت توسعه پایدار
انتقاد معاون وزیر نفت از مصرف زیاد انرژی در کشور
معاون وزیر نفت: به صورت میانگین روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب سوخت مایع در کشور مصرف میشود که عدد بسیار بزرگی است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علیرضا صادق آبادی در همایش "CNG، فرصت توسعه پایدار" افزود: شدت مصرف انرژی کشور در همه بخشهای خانگی، صنعتی، حمل و نقل، نیروگاهی و تجاری، بسیار بالا و بیرویه است.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران همچنین از گازسوز شدن حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی عمومی در ماههای آینده خبر داد.
وی ادامه داد: جامعه دانشگاهی باید در زمینه تنظیم سندی برای شناسایی و محاسبه ظرفیتهای زیستمحیطی احتراق سوخت در کلانشهرها و شهرها به بخش صنعت یاریرسانی کند ضمن اینکه در این زمینه باید بین سازمانهای متولی به اجماع رسید که این امر نقش موثری در برنامهریزیهای صنعت برای حمل و نقل کشور و سبد سوخت خودروها خواهد داشت.
صادق آبادی گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی عمومی در کشور در ۱۲ تا ۱۵ ماه آینده گازسوز خواهد شد که علاوه بر بازگشت سرمایه آن ظرف چهار ماه، موجب اشتغال کوتاهمدت در صنعت سیانجی شده و ۱.۸ میلیارد دلار عایدی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.
میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
راه نجات کشور در ساماندهی و توسعه ترابری عمومی است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید به سمت تولید خودروهای پایه گازسوز برویم و راه نجات کشور در ساماندهی و توسعه ترابری عمومی است.
سید مصطفی میرسلیم، در همایش سیانجی، فرصت توسعه پایدار افزود:خوشبختانه در سالهای اخیر موفق شدهایم در زمینه انرژیهای خانگی، مصرف را به سمت سوخت سبز گاز ببریم که این زیرساخت و دستاورد ارزشمندی است.
وی افزود: ۲۶ درصد سوخت مصرفی کشور در ترابری مصرف میشود که باید در این زمینه نیز به سمت استفاده از سوخت سبز حرکت کنیم که دستاورد آن کاهش آلایندگیهای گرمایشی از جمله co۲ است.
میرسلیم تصریح کرد: تمام کشورها در حال حرکت به سمت انرژیهای تجدیدپذیر هستند، اما سهم آن در کشور ما نهایتا یک درصد است و متاسفانه استفاده از منابع نفتی به عنوان سوخت مصرفی خودروها موجب شده است که اسراف عجیبی در این زمینه اتفاق بیافتد؛ اگر طرح سهمیهبندی بنزین اجرا نمیشد مصرف روزانه بنزین کشور به ۱۲۰ میلیون لیتر میرسید.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دوازده سال پیش گفتیم که راه نجات کشور در ساماندهی و توسعه ترابری عمومی است، اما متاسفانه صنعت به این سمت حرکت نکرد که ابزار ترابری عمومی را به وفور تولید کند.
وی افزود: برای افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت خودروها، باید به سمت تولید خودروهای پایه گازسوز برویم، اما متاسفانه ده سال است که در این زمینه در صنعت خودروسازی بدون ارتقا و توسعه، متوقف شدهایم و این حق مردم است که باید سختگیرانه پیگیری شود، ولی حتی مجامع دانشگاهی ما و حتی خود دولت نیز در این زمینه سکوت کردهاند.
میرسلیم گفت: چرخه آلایندگی در کشور نیازمند بومیسازی است؛ تبدیل خودروها در کارگاههای غیرمجاز زیرپلهای موجب افزایش آلایندهها در سطح کلانشهرها و شهرها خواهد شد؛ متاسفانه صدور گواهینامه فنی برای خودروها درگیر فساد شده است، اما باید سیاستهای این حوزه بسیار سختگیرانه باشد.