پخش زنده
امروز: -
متخصص سلامت، ایمنی و محیط زیست(HSE): شغل رانندگی به علت ماهیتی که دارد میتواند انواع بیماریها و آسیبهای جسمانی را برای رانندهها به همراه داشته باشد
متخصص سلامت، ایمنی و محیط زیست(HSE) در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: نشستن طولانی مدت برای رانندهها باعث به وجود آمدن انواع بیماریهای مختلف میشود، ارتعاشات خودرو نیز میتواند روی سیستم اسکلتی و عضلانی تاثیر بگذارد.
آقای دکتر حامد اکبری جور گفت: در رانندگی نحوه نشستن و ورود به ماشین اهمیت بالایی دارد، نباید به طور ناگهانی خود را به داخل ماشین پرتاب کنیم این کار باید به راحتی و آرامی صورت گیرد.
گردن را صاف نگاه دارید
وی گفت: نخستین نکتهای که در رانندگی باید به آن توجه شود زاویه سر و گردن است، در حالت استاندارد زاویه گردن صاف است به طوری که در زمان انجام کار رانندگی باید بتوان ۸۰ درصد نمای مقابل را به طور کامل دید، پس راننده باید طوری خود را روی صندلی تنظیم کند که فرمان ماشین مانع از دیدش نشود.
متخصص ایمنی، سلامت، محیط زیست افزود: ستون فقرات ما حالت S شکل دارد این حالت در حین رانندگی باید حفظ شود، برای این کار لازم است صندلی ماشین هم این فرم را داشته باشد در غیر این صورت باید از وسایلی تحت عنوان Back Support یا پشتیهای کوچک استفاده کنیم، اگر این پشتیها را ندارید میتوانید اندازه کمر خود پشتی متراکم و سفتی را تهیه کرده تا آن حالت استاندارد کمر را به شما بدهد، زیرا این حالت بسیاری از فشارها و دردها را کم میکند.
اهمیت اهرمهای صندلی ماشین
آقای دکتر اکبری گفت: زاویه تن ما با رانها در حین رانندگی از اهمیت بالایی است، این زاویه باید بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باشد، این زاویه را باید با اهرمهایی که در کنار صندلی ماشین قرار دارد تنظیم کنیم و بسته به این که افراد چه ابعاد بدنی دارند قابل تنظیم است.
شیب صندلی باید تنظیم شود
وی افزود: صندلی ماشین هم به سمت بالا، هم جلو و هم پایین قابلیت تنظیم دارد، حتی شیب آن نیز باید تنظیم شود به گونهای که رانهای راننده به حالت افقی قرار بگیرد و زانوها بالاتر از نشیمن گاه نیاید تا مانع از انجام کار با فرمان نشود، همچنین نباید تداخلی در چرخاندن فرمان داشته باشیم.
متخصص سلامت، ایمنی و محیط زیست(HSE) گفت: لبه صندلی و محل اتصال پا باید حدودا اندازه یک دست به راحتی فاصله داشته باشد، اگر پا آویزان باشد، روی صندلی به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی مثل واریس در اندامهای تحتانی ما میشود.
اکبری افزود: برای کار با پدالها باید قسمت انتهای پا را جوری تنظیم کنیم که در این قسمت به راحتی و فقط با گذاشتن پا و تکان دادن نوک انگشتان بدون کوچکترین حرکت کلی پا، عملکرد پدال را داشته باشیم.
زاویه دست روی فرمان مهم است
وی گفت: از قدیم میگفتند زاویه استاندارد دستها برای رانندگی زاویه موقعیت ساعت ۱۰ است که هم اکنون این مسئله رد شده ما باید در موقعیتهای ساعت ۳ و ۹، دستها را به صورت صاف و بدون هیچ انحنایی از آرنج قرار دهیم، یعنی نباید مچها زاویه داشته باشند آنها باید به صورت ساپورت شده (حمایت شده) در طرفین بدن قرار بگیرد.
متخصص سلامت، ایمنی و محیط زیست(HSE) افزود: یک توصیه بسیار مهم به رانندگان این است، در جاهایی که شرایط رانندگی پایدار است میتوانیم موقعیتهای متفاوتی در طول رانندگی داشته باشیم، حتما الزام نمیکنیم که با ۲ دست فرمان را بگیرید، بعضی مواقع میتوانیم قسمتهای مختلف را هم به گونههای متفاوت در دست بگیریم,، اما از گذاشتن لبه دست روی فرمان و دنده در زمان استراحت باید خودداری کرد زیرا باعث ورود ارتعاشات ماشین به سیستم عصبی بدن خواهد شد و در گذر زمان حالت رنگ پریدگی و گِزگز انگشتان را به همراه خواهد داشت.
رابطه زاویه آینه و آسیب گردن
اکبری گفت: زاویه آینههای جانبی و پشت باید جوری تنظیم شود که ۱۸۰ درجه نمای پشت ماشین را به ما نشان دهد و ما با چرخاندن بسیار اندک گردن بتوانیم نمای کامل را ببینیم و این باعث میشود که فشار کمتری به سر و گردن وارد شود.
پیاده شدیم، راه برویم
وی گفت: باید یک نکته مهم را اعلام کنم آن هم این است که در رانندگیهای طولانی مدت بلافاصله بعد از اینکه به مقصد رسیدیم اقدام به برداشتن چمدان و بار نکنیم، در مطالعات مختلف دیده شده که شانس ابتلا به کمر درد و تخریب دیسکهای بین مهرهای به شدت افزایش پیدا میکند باید بعد از رسیدن به مقصد چند دقیقه راه رفته و پس از انجام حرکات کششی با کمک دیگران بار را تخلیه کرد.