پخش زنده
امروز: -
رئیس بخش رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: پدیده فرو ریزش و فرو نشست زمین، پایداری امن و توسعه پایدار شهر تهران را در معرض خطر قرار داده است که با مدیریت قابل پیشگیری است.
علی بیت اللهی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارخبرگزاری صداو سیما درباره احتمال فرونشست زمین در تهران گفت: علاوه بر اینکه در مناطق جنوب ، جنوب غرب تهران ، ورامین ،دشت شهریار، اتوبان قم و فرودگاه امام خمینی فرو نشست زمین را مشاهده می کنیم در اکثر دشت ها فرونشست زمین دیده می شود.
وی ادامه داد: فرونشست و فرو ریزش دو موضوع جدا هستند که باید مورد بررسی قرار گیرد مثلا درباره فروریزش زمین در شهر تهران می توان به نمونه های چون فروریزش شهران، مولوی، قیام و خیام و... اشاره کرد که حادثه ساز شد.
رئیس بخش رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه فرونشست زمین در جنوب تهران تا حوالی میدان انقلاب رسیده است تصریح کرد: مهمترین عامل فرو نشست ها ، افت سطح ایستایی در دشت جنوبی تهران به دلیل مصرف آبهای زیرزمینی و کاهش نزولات جوی است که این امر را صدور پروانه های چاههای کشاورزی ، حفر چاههای غیرمجاز و غیرقانونی تشدید کرده است.
بیت اللهی بیان کرد: وقتی به نقشه چاههای مجاز توجه کنیم شاهد 50 هزار حلقه چاه می شویم و هیچ جای خالی در نقشه دیده نمی شود و اگر امار چاههای غیر مجاز را هم اضافه کنیم. خواهیم دید در زیر لایه های زمین آب را بی رحمانه استحصال می کنیم .
وی بیان کرد: انقدر به روش های آبیاری غیر منطقی مبادرت کردیم که زمین مچاله و نشست می کند و حالت سیمانی می گیرد و قدرت آبگیری را از دست می دهد .
بیت اللهی ادامه داد: بسیاری ازخطوط جاده ها، فرودگاهها ،راه آهن، لوله های نفت و گاز اثرات فرو نشست را متحمل می شود و در مسیرهای هموار شکاف برداشتند.
وی افزود : مصرف بی رویه از اب چاهها و صدوربیش از حد مجوز چاههای قنات،اتخاذ شیوه های غیر منطقی در کشاورزی عواملی است که باعث تشدید فرونشست زمین در جنوب تهران و دشت ها می شود.
وی ادامه داد: در منطقه شهری تهران رشته قنات متعددی داریم که طول آنها در برآورد اولیه 550 کیلومترو رشته قنات فرعی 650 کیلومتر برآورد شده که در مسیر شمال و جنوب به سمت باغات قدیمی تهران شهرری (منطقه 12) گستردگی دارد .
رئیس بخش رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه باغات تهران تبدیل به ساختمان شدند گفت: گود برداریها و شیوه های غیر مهندسی مترو باعث انسداد مسیرهای آب طبیعی می شود و آب مسیر خود را با شستن دانه های زمین باز می کند و حفره ایجاد می شود و بر اثر ارتعاشات ریزش می کنند و منجر به تصادفات می شود.
وی افزود: درشهر تهران شاهد فرو نشست و فرو ریزش های زیادی هستیم که باعث تلفات جانی و مالی شده است
وی با بیان اینکه این حوادث قابل پیشگیری است گفت: متاسفانه ما به فکر پیشگیری و روشهای مقابله با این حوادث نیستیم باید با برنامه ریزی و استفاده از شیوه های مهندسی از وقوع این حوادث جلوگیری کنیم .
بیت اللهی بیان کرد: با حفاری های نا مناسب ایستگاههای مترو فروریزش های تهران پدیده امد.
وی بیان کرد: پدیده فرو ریزش و فرو نشست زمین پایداری امن و توسعه پایدار شهر تهران را در معرض خطر قرار داده است . شیوه ها و مهندسی برخورد با این قضیه وجود دارد مثلاً از زلزله نمی توانیم پیشگیری کنیم اما چنین پدیده هایی ، قابل کنترل و شناسایی هستند .