پخش زنده
امروز: -
فرهنگ پدیده پیچیده ای است که تغییر آن جز با عزم عمومی ممکن نیست و بهسازی فرهنگ جامعه مشارکت همگان و همه نهاد ها را می طلبد. در این راستا دانشگاه به عنوان یک نهاد تاثیرگذار جایگاه ویژه ای دارد.
با عنایت به آنچه گفته شد دانشگاه به مثابه یک نهاد فرهنگی می تواند در ترویج ارزش ها و آموزه های فرهنگی نقشی بی بدیل ایفا نماید. اکنون که مصرف کالای داخلی و عدم مصرف کالای قاچاق تابعی از فرهنگ نیز است پس استفاده از ظرفیت دانشگاه می تواند در ترویج این فرهنگ مؤثر واقع شود. لیکن سوال این است که این امر چگونه محقق می گردد؟
دانشگاه همچون سایر نهادها و نظام ها دارای عناصری است که با تأمل بر کارکرد آن عناصر می توان ظرفیت و فرصتی برای ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی پدید آورد. یکی از این ظرفیت ها وجود کانون های فرهنگی اجتماعی دانشجویان در دانشگاه است که مانند سازمان های مردم نهاد فعالیت داوطلبانه دارند. در این کانون ها دانشجویان حول محور مسائل اجتماعی و فرهنگی به فعالیت می پردازند. حال اگر کانونی با رسالت و عناوین « نه به کالای قاچاق»، «مصرف کالای داخلی کلید رونق اشتغال» یا حتی با عنوان « اقتصاد مقاومتی» شکل گیرد بستری مناسب برای تدوین و اجرای برنامه های متنوع و متفاوت برای تحقق رسالت پیش بینی شده فراهم می شود و از این طریق اهمیت مسئله و موضوع به سایر دانشجویان و سپس به بدنه جامعه منتقل می شود. برخی از برنامه ها می تواند شامل برگزاری نشست های تخصصی، انتشار نشریه، بروشور، اثر هنری، معرفی کالاهای داخلی از لوازم التحریر گرفته تا سخت افزارهای الکترونیکی باشد. از سوی دیگر هر سال جشنواره های مختلف فرهنگی هنری، رویش و غیره در سطح دانشگاه ها و ملی برگزار می گردد. این جشنواره ها فرصتی است تا آثاری با مضمون مبارزه با کالای قاچاق و ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی تولید و به دانشگاهیان و جامعه ارائه گردد. بدیهی است اشاعه این فرهنگ بیش از آن که نیازمند بخشنامه و دستورالعملهای وزارت خانه های اقتصادی باشد نیازمند فعالیت فرهیختگان و تبیین آن از سوی دانشجویان، اساتید، معلمان، هنرمندان و غیره است. از این رو اگر اندیشیدن به مسئله تولید و اشتغال و نقش دانشجوی جویای کار در آن صورت پذیرد دانشجویان همچون دیگر فعالیت های عام المنفعه و نوع دوستانه به صحنه خواهند آمد. دانشجویان امروز بر اثر دسترسی به فناوری توان تولید آثار خلاقانه و اثرگذار برای ترویج ارزش های ملی را دارند به شرطی که احساس نمایند آثار و فعالیت های آنان مورد بهره برداری سیاسی یا اداری قرار نخواهد گرفت و این آثار صرفا با هدف میهن دوستی و تقویت تولید و اشتغال مورد تجلیل و قدرشناسی قرار می گیرند. بنابراین دانشجویان جوان چون خود دغدغه اشتغال دارند ضرورت این فعالیت ها را بهتر از دیگران درک می نمایند و دارای انگیزه درونی برای فعالیت در چنین عرصه هایی میباشند شایسته است که این ظرفیت برای اعتلای فرهنگ مصرف کالاهای داخلی و عدم مصرف کالاهای قاچاق به کار گرفته شود.
پژوهش خبری//نویسنده مسئول: دکتر حسنعلی گرمابی، مدرس دانشگاه فرهنگیان