نشست پژوهشی:
حوزه فعالیت و محدوده بازار استارتاپ ها و نقش آنها در ایجاد اشتغال
فعالیت استارتاپ ها در بسیاری از کشورها به عنوان یک فرصت بی بدیل در حل مشکلات اقتصادی در نظر گرفته شده است و خدماتی که از طریق آنها ارائه می شود توانسته بخش قابل توجهی از مشکلات تولید، اشتغال، تجارت، مباحث مالی و خدماتی آنها را برطرف نماید.
چکیده نشست پژوهشی:
- در
حال حاضر، 1315 فعال استارتاپی اطلاعات خود را در اختیار مرکز توانمندسازی و تسهیل گری
فاوا قرار داده اند.
- فعالیت های
استارتاپی حالتی از کارآفرینی است و ارتباط تنگاتنگی میان این نوع فعالیت ها با
فعالیت های کارآفرینی برقرار است.
- مدت
عمر بیش از 90 درصد استارتاپ ها در کشور زیر سه سال است و تنها 8 درصد استارتاپ ها
عمر بالای سه سال دارند.
- به
طور معمول، از هر 10 استارتاپ تنها یک استارتاپ به موفقیت دست می یابد و عمر
طولانی مدت را تجربه می کند.
- حوزه
فعالیت استارتاپ ها در 12 بخش قابل دسته بندی است که بیشترین آن به حوزه تجارت و
خرید و فروش و کمترین آن به حوزه سلامت اختصاص دارد.
- حدود
98 درصد از بازار فعالیت های استارتاپی در حوزه های محلی، استانی و کشوری قرار
دارد و تنها حدود 2 درصد از آنها به بازارهای منطقه ای و جهانی راه یافته اند.
- مهم ترین
چالش در حوزه فعالیت های استارتاپی مربوط به مباحث تأمین مالی است.
- استارتاپ ها به دو روش مستقیم و غیر مستقیم در
اشتغالزایی مؤثرند و در این میان روش غیر مستقیم بیشترین تأثیر را در ایجاد اشتغال
دارد.
..............................
پژوهش خبری صدا وسیما: کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپ ها به
دلیل اهمیتشان در اقتصاد کشورها و ایجاد اشتغال به یکی از موضوعات مهم در کشورهای
مختلف دنیا تبدیل شده اند و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه،
ظرفیت ها و فرصت های استارتاپی در اختیار سایر بخش های اقتصادی برای برون رفت از
مشکلات در نظر گرفته شده است؛ در ایران نیز، فعالیت های استارتاپی طی چند سال
گذشته به صورت جدی دنبال شده است و مسئولان حوزه ارتباطات و علم و فناوری کشور نیز
بر اهمیت نقش استارتاپ ها در توسعه اقتصادی و حل مشکلات تولید و اشتغال و توسعه
فضای کسب و کار اذعان دارند و بر حمایت و توسعه این نوع فعالیت ها تأکید می ورزند.
هر چند که هنوز نگاه جدی و حمایتی مناسبی در سطوح جامعه نسبت به این نوع کسب و کارها
شکل نگرفته و نوپا بودن آنها در کشور مشکلات بسیاری را در مسیر رشد و توسعه آنها
قرار داده است، اما فعالان این حوزه توانسته اند در ارائه برخی خدمات به جامعه
موفق عمل کنند و بستر استفاده از ظرفیت های فضای استارتاپی در سایر حوزه های علمی،
فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را مسئولان و سیاست گذاران و همچنین اقشار مختلف جامعه
فراهم نمایند. اهمیت این حوزه، گروه اقتصاد پژوهش خبری را بر آن داشت تا در نشستی با
شهلا اصولی، مدیر مرکز توانمندسازی و تسهیل گیری کسب و کارهای نوپا سازمان فناوری
اطلاعات و ارتباطات و علیرضا جعفر، کارشناس و پژوهشگر حوزه استارتاپی، به تشریح و
بررسی سابقه، وضعیت و اکوسیستم استارتاپی در کشور، چالش ها و موانع پیش روی آنها و
همچنین نقش آنها در ایجاد اشتغال بپردازد.
پژوهش خبری // فاطمه حسینی