قالیباف
240 میلیارد تومان هزینه ساخت هر کیلومتر مترو
شهردار تهران گفت: ساخت هر کیلومتر مترو 240 میلیارد تومان هزینه در بر دارد و برای احداث هر خط مترو نیز باید ارقام قابل توجهی پرداخت شود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، محمد باقر قالیباف در نشست صمیمی با دبیران شورایاری و مدیران محلات منطقه 10 به روند توسعه زیرساخت های پایتخت اشاره کرد و افزود: با وجود شرایط سخت اقتصادی نه تنها شتاب کارهای عمرانی ما در شهرداری تهران کم نشده، بلکه حجم فعالیت ها افزایش پیدا کرده است اما با این وجود در مسایل اقتصادی و گردش های مالی دچار مشکلات جدی هستیم.
وی تأکید کرد: دولت به این موضوع اذعان دارد که از رکود خارج شده و رشد اقتصادی هفت درصدی حاصل شده است اما همه اتفاق نظر دارند که رشد صنعت ساختمان هنوز منفی است و عدد رشد مسکن به زیر منفی 10 می رسد.
شهردار تهران همچنین با اشاره به روند توسعه پرشتاب مترو در تهران گفت: شاید اگر شتاب کارهای عمرانی را کم کنیم، بسیاری از مشکلات محلات قابل حل خواهد بود اما باید در نظر داشت که کارهای عمرانی فعلی شهر از جمله اقدامات ماندگاری است که توقف آنها به کل شهر آسیب می زند.
قالیباف یادآور شد: ساخت هر کیلومتر مترو 240 میلیارد تومان هزینه در بر دارد و برای احداث هر خط مترو نیز باید ارقام قابل توجهی پرداخت شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی دبیران شورایاری محلات تأکید کرد: هم اکنون شهر تهران نیازمند کارهای مینیاتوری و توجه به محلات است تا برخی مسایل جزئی که می تواند مشکلات مردم را حل و فصل کند، در اولویت کاری مناطق قرار گیرد.
شهردار تهران همچنین با تأکید بر ضرورت شناسایی نقشه یک یکم هر محله با اولویت اجتماعی و فرهنگی، تصریح کرد: در موضوع اجتماعی باید پیش از هر چیز دغدغه های مردم در محلات را شناسایی کرده و بر اساس آن عمل کنیم نه اینکه به عنوان مسئول فرهنگی، برای مردم نسخه ای را تجویز کنیم و بخواهیم همان نسخه خودمان را اجرایی کنیم.
قالیباف خاطرنشان ساخت: بسیاری از دغدغه های مردم در محلات در حوزه کاری شهرداری تهران قرار ندارد؛ از اینرو سرای محلات باید پیشخوان مسایل اجتماعی در محلات خود باشند به نحوی که مسیر حرکت همه موضوعات اجتماعی محله - و حتی موضوعاتی که برای سایر سازمان و دستگاه ها است - نیز باید از سرای محله عبور کند.
وی ادامه داد: توجه به دغدغه های مردم در حوزه های اجتماعی و فرهنگی الزاما منوط به داشتن فضای بزرگ و زیبا نیست، هر چند که با در اختیار داشتن فضای کالبدی و ساختمان بزرگ می توان خدمات بهتری را به شهروندان ارایه داد. تجربه نشان می دهد هر زمان که از امکانات محدود تری برخوردار بودیم، عملکرد بهتری داشته ایم. البته باید در نظر داشته باشیم تا امکانات را در اختیار نقاط اثر بخش تر و موثرتر قرار دهیم.
شهردار تهران در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت توجه به محرومان و نیازمندان در مناطق جنوبی تهران، افزود: نیاز است به برخی افراد در حوزه درمان و یا تامین حداقل نیازهای اولیه آن ها توجه شود تا از بروز آسیب های بعدی جلوگیری کنیم؛ در این زمینه ما قادر هستیم مشکلات افراد نیازمند را بدون توجه به توان شهرداری و با استفاده از توان شهر حل و فصل کنیم.
قالیباف همچنین به اجرای طرح جهاد مهربانی در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: افراد خیر فراوانی در شهر هستند که می توانند با احسان خود، به محرومان توجه داشته باشند اما در این میان نیاز است که این ارتباط به خوبی برقرار شود.
تملک 2 باغ و تخصیص 6 قطعه زمین به منظور افزایش سرانه فضای سبز در منطقه 10
شهردار تهران درباره افزایش تعداد واحدهای مسکونی در صورت تجمیع پلاک های ریزدانه گفت: طرح تفصیلی منطقه 10 کاملا مطالعه شده است و حتما میزان طبقات ساختمان ها با عرض گذر رابطه مستقیم دارد.
محمد باقر قالیباف ،در حاشیه نظارت ستادی شهرداری منطقه 10 طی سخنانی ابراز داشت: منطقه 10 از جمله مناطق کوچک اما پرتراکم شهر است که کمبود سرانه های لازم در حوزه خدماتی از مشکلات جدی آن به شمار می رود.
وی با اشاره به کمبود سرانه فضای سبز در منطقه 10 گفت: هم اکنون سرانه فضای سبز در تهران به 16/8 متر مربع افزایش یافته این در حالی است که در این منطقه سرانه فضای سبز کمتر از 2 متر است. به همین جهت بر اساس تصمیم امروز برای تملک دو باغ واقع در این منطقه اعتبارات لازم پیش بینی شده است تا بر اساس ردیف موجود در بودجه ، تخصیص اعتبار صورت گیرد.
شهردار تهران تاکید کرد: هم اکنون دو باغ در محدود خیابان جی و رودکی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که مقرر شد تملک این دو باغ در راستای افزایش سرانه فضای سبز منطقه دنبال شود. در کنار این موضوع پیش از این شش قطعه زمین برای نوسازی بافت فرسوده پیش بینی شده بود اما امروز مقرر شد که این زمینها را برای توسعه فضای سبز اختصاص دهیم؛ هر چند این تصمیم ممکن است در حوزه مالی مشکلاتی برای ما داشته باشد اما نیاز این منطقه به افزایش سرانه انکارناپذیر است.
به گفته قالیباف با اضافه شدن دو باغ و شش زمین به محدوده فضای سبز منطقه 10، در آینده بسیار نزدیک سرانه های فضای سبز این منطقه به صورت جدی تغییر خواهد یافت .
وی در ادامه به موضوع بافت فرسوده منطقه اشاره کرد و افزود: برای نوسازی بافت فرسوده هیچ عوارضی از مردم دریافت نمی شود و حتی آیتم های متفرقه نیز شامل بخشودگی شده اند. در کنار این موضوع اگر افرادی از قبل جریمه ای به شهرداری بدهکار بوده اند نیز شامل بخشودگی می شوند به همین جهت رونق ساخت و ساز شتاب نوسازی بافت فرسوده در منطقه 10 به خوبی دنبال می شود.
شهردار تهران با تاکید بر تشدید روند نوسازی بافت فرسوده در منطقه 10 تصریح کرد: هم اکنون همکاری خوبی بین شهرداری منطقه و شرکت آب و فاضلاب برای برقراری انشعاب های فاضلاب وجود دارد تا هم یک کار مهم زیست محیطی انجام شود و هم در نظافت منطقه اثر گذار باشد.در کنار این موضوع برای تعدادی از خانواده ها که توان پرداخت حق انشعاب فاضلاب را ندارند نیز تصمیم گیری شد تا شهرداری تهران در این زمینه کمک کند.
قالیباف بر ضرورت توسعه میادین میوه و تره بار منطقه نیز تاکید کرد و گفت: مقرر شد تا مقداری استانداردها را برای توسعه میادین تره بار تغییر دهیم چرا که برای احداث میادین میوه و تره بار به قطعه زمین حداقل 500 متری نیازمند هستیم اما به دلیل نیاز این مناطق و وجود بافت های ریزدانه ، این استانداردها مقداری تغییر یافت تا روند توسعه میادین میوه و تره بار متوقف نشود.
وی به موضوع انسداد دسترسی در منطقه بریانک به دلیل احداث ایستگاه مترو اشاره کرد و گفت: حتما تا پایان سال جاری این ایستگاه مترو به بهره برداری خواهد رسید و مشکل دسترسی به بریانک نیز برطرف خواهد شد.
شهردار تهران در پاسخ به افزایش تعداد واحدهای مسکونی در صورت تجمیع پلاک های ریزدانه افزود: طرح تفصیلی منطقه 10 کاملا مطالعه شده است و حتما میزان طبقات ساختمان ها با عرض گذر رابطه مستقیم دارد.
قالیباف گفت: البته یکی از راه های کمک به نوسازی بافت فرسوده تبدیل پلاک های ریزدانه به قطعات بزرگتر است . در طرح تفصیلی اجازه داده شده است تا اگر تجمیعی در بافت فرسوده صورت گیرد و عرض گذر نیز اجازه دهد، یک طبقه تشویقی به واحدها اعطا شود. این سیاست تشویقی عمومی شهر و به مصلحت عمومی خانواده هاست.
وی درباره انتقال ترمینال غرب به خارج از شهر نیز گفت: ما برنامه قطعی برای انتقال ترمینال غرب و جنوب به اتوبان آزادگان داریم هم اکنون این محل انتخاب شده و طراحی آن نیز صورت گرفته است تا هر دو ترمینال را از مرکز شهر منتقل کنیم چرا که جایی برای ادامه کار ترمینال جنوب و غرب در محدوده شهری وجود ندارد.