مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت : در بندر بریس سالانه در حدود هفت هزار تن ماهی تجاری به ارزش 70 میلیارد تومان و 19 هزار تن ماهی صنعتی با ارزش تقریبی 114 میلیارد تومان تخلیه میشود.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: بندر بریس بخش اعظمی از نیاز ماهی بازارهای داخلی استان و کشور و همچنین نیاز کارخانه های کنسرو ماهی را تامین میکند.
وی اظهار کرد : این بندر به 141 فروند لنج و 264 فروند قایق صیادی خدمات ارائه میکند و علاوه بر آن شناورهای لنج گواتر نیز به دلیل نبود اسکله صیادی در آنجا از اسکلههای بریس و پسابندر خدمات بندری میگیرند.
مدیرکل شیلات استان در ادامه گفت: این بندر یکی از نقاط مهم صیادی و گردشگری سواحل مکران است و در زمینه گردشگری دارای پتانسیل های فراوانی است.
میرمرادزهی تاکید کرد : این بندر باید هر چه سریعتر لایروبی شود تا مشکلات آن صیادان را زمینگیر نکند.
وی خاطرنشان کرد : بندر بریس چابهار بیشتر از تعداد موجود شناور لنج داشته که اکثر آنها بخاطر مشکلات رسوب حوضچه و محدودیت و مخاطره در ورود و خروج به بندر از آن کوچ کردهاند.
میرمرادزهی گفت: توسعه شیلات استان سیستان و بلوچستان میتواند محور توسعه استان و شیلات کشور باشد.
مدیرکل شیلات استان اظهار کرد: 40 درصد ظرفیت شیلاتی کشور در سیستان و بلوچستان وجود دارد و شیلات در خانوادههای مردم این منطقه نفوذ یافته است.
چنانچه شناورهای صید صنعتی از آبهای عمان حذف شود ، شاهد کاهش 30 درصدی میزان صادرات سالانه آبزیان در کشور خواهیم بود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرات کنندگان آبزیان اظهار داشت: شناورهای صیدصنعتی با صید ماهیان غیرخوراکی ، بخش قابل توجهی از میزان صادرات سالانه آبزیان را به خود اختصاص می دهد.
هادی سنگانیان افزود: صادرات ماهیان غیرخوراکی صید شده با شناورهای صید صنعتی، حدود 30 درصد مجموع صادرات سالانه آبزیان است.
وی با اشاره به توقیف فعالیت 18 فروند شناور صید صنعتی در استان سیستان و بلوچستان گفت: در صورت مجوز صید ندادن به شناورهای صید صنعتی در آبهای عمان شاهد کاهش صادرات آبزیان و ضرر و زیان این صنعت خواهیم شد.
وی گونه های ماهیان مرکب و یال اسبی را دو هدف اصلی صید شناورهای صید صنعتی اعلام کرد که به دلیل غیرخوراکی بودن، تمام این دو گونه صید شده صادر می شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران بیان کرد: ماهیان غیرخوراکی یال اسبی و مرکب به عنوان ماهیان پرطرفدار و پرمصرف در کشورهای جنوب شرق آسیا و چین محسوب می شود.
وی اذعان داشت: هر ساله نیز سود بسیار خوبی با صادرات این گونه ماهیان به کشورهای مذکور عاید صادرکنندگان ایرانی می شود.
وی اظهار امیدواری کرد: با رفع مشکل پیش آمده برای شناورهای صید صنعتی هر چه سریعتر شاهد آغاز به کار مجدد این شناورها باشیم.
به گفته وی، فعالیت شناورهای صید صنعتی که با مجوز سازمان شیلات ایران صورت می گیرد، منافاتی با صید سنتی ندارد و مکان تعیین شده برای صید این دو گونه شناور کاملاً از یکدیگر مجزا است.
*بیمه به پرورش دهندگان میگو خسارت سال 94 را پرداخت نکرد
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در ادامه از آغاز برداشت کراپ اول میگو در استان هرمزگان خبر داد و گفت: ذخیره سازی در سایر استان های کشور همچنان ادامه داد.
سنگانیان در باره مشکلات نقدینگی پرورش دهندگان میگو نیز اذعان داشت: پس از گذشت یک سال از ضرر و زیان وارده ناشی از شیوع بیماری در مزارع میگوی استان های خوزستان و بوشهر هنوز بیمه خساراتی به پرورش دهندگان پرداخت نکرده است.
این فعال بخش خصوصی در امر تولید و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه به زودی مهلت تعیین شده از سوی دامپزشکی برای ذخیره سازی لارو میگو در مزارع به اتمام خواهد رسید، گفت: دیگر فرصتی برای پرورش دهندگان متضرر جهت خرید لارو و ذخیره سازی باقی نمانده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران ادامه داد : همانگونه که پیش بینی می شد با پرداخت نشدن خسارات به پرورش دهندگان متضرر سال گذشته، امسال شاهد کاهش چشمگیر تولید میگو خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 19 هزار تن میگو تولید شده بود، بیان کرد: با وضع به وجود آمده در خصوص نقدینگی پرورش دهندگان، تولید میگوی امسال حداکثر به 10 هزار تن خواهد رسید.
وی با بیان اینکه استان بوشهر بخش اعظم میگوی پرورشی کشور را تولید می کند، اظهار داشت: از آنجا که اکثر پرورش دهندگان خسارات دیده به این استان اختصاص دارد ، عدم پرداخت نشدن بیمه به آنها، آسیب جدی به صنعت میگوی کشور وارد خواهد کرد.
به گفته وی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی اداره می شود، وظیفه پرداخت بیمه به خسارات دیدگان را دارد.