وی همچنین از صید میگوی دریایی در آبهای استان هرمزگان در پاییز ماه خبر داد و گفت: قبل از شروع صید میگو در آبهای هرمزگان، زمان لازم برای آغاز صید از سوی پژوهشکده میگوی کشور اعلام خواهد شد.
صیادان غیر مجاز، عاملان اصلی کاهش ذخایر میگو
پورکاظمی در ادامه به حضور صیادان غیرمجازی که نسبت به صید میگوی دریایی در زمانی زودتر از موعد مقرر اقدام می کنند، اشاره کرد و گفت: این امر باعث می شود تا میگوها قبل از رسیدن به بلوغ کافی صید شود که همین موضوع باعث آسیب رسانی زیادی به جمعیت میگوهای منطقه خواهد شد.
کاهش صید سالانه آبزیان دنیا از 100 میلیون تن به 51 میلیون تن
وی گفت : پژوهشکده میگوی کشور اجازه برداشت میزانی از میگو را صادر می کند که به مجموع ذخایر میگوی خلیج فارس آسیب وارد نشود اما صیادان غیر مجاز باعث برداشت بی رویه میگوی دریایی خواهند شد.
توسعه اقتصادی و گردشگری در چابهار مستلزم برقراری راه ارتباطی بین دو بندر بزرگ چابهار و بندر عباس است.
فعال بخش خصوصی در گردشگری دریایی در چابهار می تواند از شهرستان بندرعباس در جهت توسعه هر چه بیشتر اقتصادی و گردشگری بهره مند شود.
محمدرضا نایب پور اظهار داشت : بندر عباس در مقایسه با زاهدان از فاصله کمتری تا چابهار برخوردار است که این امر بسیار مهم است و از سوی دیگر این بندر در مقایسه با سایر شهرهای نزدیک به چابهار از جمعیت به مراتب بیشتری برخوردار است.
وی گفت : همچنین وضعیت اقتصادی مردم در بندرعباس از سایر شهرستان های نزدیک چابهار مناسب تر است که همین امر می تواند زمینه ساز ورود گردشگران بیشتری از بندرعباس به چابهار باشد.
مالک تنها کلوپ غواصی در چابهار بیان داشت: باید زمینه های لازم برای جذب گردشگران از بندر عباس به چابهار هر چه سریعتر فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه هنوز راه مواصلاتی مناسبی به این دو بندر بزرگ وجود ندارد گفت: برقراری راه ارتباطی بین این دو بندر بزرگ کشور بسیار ضروری است و می تواند به اقتصاد منطقه بسیار کمک کند.
نایب پور تصریح کرد: هم اکنون جاده ای که در نوار ساحلی این دو بندر را به هم متصل می کند بسیار غیراستاندارد است به گونه ای که هر چند وقت یکبار خبر خراب شدن پل های این جاده به دلیل سیلاب به گوش می رسد.
وی یادآور شد: از سوی دیگر این جاده چنان در میان عموم مردم نا امن جلوه داده شده که اکثر مردم با دور زدن این جاده از بندرعباس مستقیم به زاهدان سفر می کنند و به این ترتیب هیچگاه وارد چابهار نمی شوند.
رئیس کمیته غواصی و هیئت نجات غریق استان سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار داشت: این در حالی است که می توان با جاده سازی مناسب در طول نوار ساحلی عمان از بندر چابهار تا بندر عباس، زمینه تردد مناسب عموم مردم را از طریق جاده فراهم کرد.
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی عنوان کرد: یکی دیگر از راه های ارتباطی دو بندر بزرگ چابهار و بندرعباس که می توانسته به راحتی صورت گیرد، راه اندازی خط مسافرتی دریایی با استفاده از اتوبوس های دریایی است.
وی تاکید کرد: متاسفانه با وجود ظرفیت های و پتانسیل های بندری موجود در بندر چابهار و بندر عباس، هیچگاه نسبت به راه اندازی خط دریایی به این دو بندر اقدام نشده است.
وی در ادامه گفته های خود اذعان داشت: همچنین امکان راه اندازی خط مواصلاتی دیگری از طریق خطوط ریلی راه آهن در نوار ساحلی دریای عمان بین این دو بندر بزرگ کشور وجود دارد.
نایب پور بیان داشت: به این ترتیب با برقراری راه مواصلاتی مناسب به این دو بندر بزرگ جنوبی کشور و تعامل این دو بندر، شاهد شکوفایی اقتصادی در چابهار خواهیم بود.
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی گفت : همچنین با توجه به دور افتاده بودن چابهار از سایر نقاط کشور، تعامل با بندر عباس و تردد گردشگران این شهرستان به چابهار می تواند باعث تحول بزرگی در گردشگری دریایی سواحل عمان شود.
وی تاکید کرد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در 15 سال آینده چابهار از بندرعباس بزرگتر خواهد شد و همین امر حاکی از آینده بسیار روشن چابهار است.
وی اذعان داشت: این در حالی است که باید توجه داشت، چابهار به دلیل موقعیت خاصی که در اقیانوس هند برخوردار است، بدون شک ظرف شش سال آینده به مرکز تجارت دریایی در منطقه تبدیل خواهد شد و لازم است از هم اکنون به فکر برقرار راه ارتباطی بیشتر از سایر نقاط کشور به این منطقه تجاری باشیم.
*مسجدسازی امارات بر روی آبهای خلیجفارس
شیخنشین دوبی مسجدی شناور ویژه صیادان در خلیج فارس احداث میکند.
طراح این مسجد هنرمند و مهندس هلندی است که طرح آن را اوایل سال جاری به هیات اوقاف و شئونات اسلامی امارات داده است.
هیئت اوقاف و شئونات اسلامی دوبی با احداث این مسجد موافقت کرده و قرار است که عملیات احداث این مسجد به زودی آغاز شود.
این مسجد از جنس قایقها و کشتیها است که سقف آن نیز باز میشود.
برق و روشنایی این مسجد با انرژی خورشیدی تامین میشود.
*گشت تحقیقاتی دریایی در بوشهر آغاز میشود
رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: از هفته آینده گشتهای تحقیقات دریایی در استان بوشهر فعالیت خود را برای تعیین زمان فصل صید میگو در آبهای خلیج فارس آغاز میکنند.
بابک قائدنیا با اشاره به اینکه گشتهای تعیین زمان شروع صید میگو در آبهای ساحلی استان بوشهر از شنبه آغاز میشود اظهار داشت: پژوهشکده میگوی استان بوشهر به عنوان مسئول حفظ ذخائر میگوی کشور هر سال در تیرماه برای دستیابی به تعیین زمان صیدی پایدار در اندازه تجاری مناسب گشتهای تحقیقاتی در خلیج فارس انجام میدهد.
وی با اشاره به اینکه گشتهای تحقیقاتی دریایی درپنج نقطه دریایی استان بوشهر انجام میشود گفت: این گشتها در مناطق جزیره شمالی و هلیله در بوشهر و روستاهای باشی و رستمی در شهرستان تنگستان و نخیلو و مطاف در شهرستان دیر انجام می شود.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور با اشاره به ویژگیهای میگوها درزمان صید تصریح کرد: 70 درصد جمعیت میگوها در زمان گشایش صید باید دارای طولی بیش از 12 سانتیمتر باشند.
قائدنیا با اشاره به اینکه 40 درصد میگوی کشور در استان بوشهر صید می شود ، افزود : 65 درصد ذخایر میگوی استان ازگونه ببری سبز از بهترین گونه های میگوی خلیج فارس و بقیه گونه های سفید و سرتیز هستند.
وی بیان کرد: میگوی صید شده علاوه بر مصرف در استان به دیگر استان های کشور هم ارسال می شود.
*کاهش 50درصدی تخلیه آهن آلات در بندرامام خمینی (ره)
معاون دریایی و بندری استان خوزستان از کاهش 50 درصدی میزان تخلیه آهن آلات در سه ماهه نخست سال جاری در منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی (ره) خبر داد.
اقای گرایلو گفت : در سه ماهه نخست سال جاری با بارگیری 558 هزار و591 تن آهن آلات در منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی(ره)، رشد مطلوبی در زمینه ی بارگیری این نوع محمولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته صورت گرفته است.
وی افزود : در کنار رشد مثبت بارگیری این نوع کالاها، در این بازه ی زمانی شاهد کاهش میزان تخلیه آهن آلات به میزان 50 درصد هستیم که نشان از تغییرات مهم در رویه مبادلات این کالای استراتژیک از سوی صاحبان صنایع تولیدی دارد.
گرایلو در تشریح دلایل رشد مطلوب بارگیری آهن آلات و کاهش تخلیه ی آن، این موضوع را ناشی از اعمال سیاست های حمایتی دولت از صنایع پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده اعلام کرد و اظهار داشت: گشایش بازارهای جدیدی برای این محصولات در کشورهای مختلف سبب ترغیب و تشویق بیشتر صاحبان صنایع تولیدی جهت صادرات آن شده است.
معاون دریایی و بندری همچنین کاهش قیمت جهانی سنگ آهن، حذف ارز مبادلاتی از واردات محصولات فولادی در کنار رفع تحریم های بین المللی را از جمله عوامل مؤثر در افزایش صادرات این محصولات برشمرد.
وی در ادامه برنامه ریزی عملیات بندری ، ارائه خدمات بندری مطلوب به صاحبان کالا در خصوص کاهش ماندگاری کالا در اماکن بندری، افزایش سرعت بارگیری به کشتی ها و در نهایت کاهش هزینه حمل صادرکنندگان محمولات آهن آلات از طریق مسیر های دریایی و زمینی منتهی به بندر امام خمینی(ره) موجب ترغیب و تشویق بیشتر صاحبان صنایع تولیدی جهت صادرات آن از طریق این بندر شده است.
*آغاز رسمی همکاری موسسه رده بندی آسیا باBV فرانسه
مدیرعامل موسسه رده بندی آسیا از امضای موافقتنامه مجوز بازرسی های مشترک رده بندی و قانونی با همکاری موسسه رده بندی آسیا، بین سازمان بنادر و دریانوردی و موسسه رده بندی بیرو وریتاس(BV) فرانسه خبر داد.
خشایار حشمتی با اشاره به امضای این موافقتنامه گفت: سازمان بنادر ودریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور حدود و دامنه فعالیت تمامی موسسات رده بندی را که می خواهند فعالیت رده بندی خود را تحت نظارت پرچم جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند ، مشخص و تایید می کند.
وی افزود : در محل سازمان بنادر و دریانوردی موافقت نامه بازرسی های مشترک رده بندی و قانونی با همکاری موسسه رده بندی آسیا، بین سازمان بنادر و دریانوردی و موسسه رده بندی بیرو وریتاس فرانسه امضاء شد .
مدیرعامل موسسه رده بندی آسیا با بیان اینکه امضاء این تفاهم نامه یکی از مراحلی است که موسسه رده بندی آسیا برای حضور در بازار بین المللی و توسعه سطح کیفی خدمات ارائه شده باید بگذراند، خاطر نشان کرد: موسسه رده بندی آسیا به منظور ارتقا و توسعه دستاوردهای خود را که در زمان تحریم و عدم حضور شرکت های بین المللی در ایران بدست آورده است در عرصه جهانی ، با موسسات رده بندی معتبر بین المللی و جهانی همکاری خواهد کرد.
حشمتی با اشاره به اینکه موسسه رده بندی بیرو وریتاس فرانسه در جهان جزء معتبرترین ارائه دهنده اینگونه خدمات است و دامنه کاری دو موسسه مشترکات فراوانی دارد اظهار داشت: این موسسات برای اینکه بتوانند به ناوگان تحت پرچم ایران خدمات ارایه کنند می بایست با یک موسسه ایرانی همکاری داشته باشند که این همکاری بخشی از شرایط سازمان بنادر و دریانوردی برای حمایت از صنعت و توان داخلی است که خوشبختانه با توجه به مذاکراتی که انجام شده و پس از ارزیابی شرکت های داخلی، این موسسه رده بندی فرانسوی قرارداد همکاری خود را با موسسه رده بندی آسیا منعقد کرده است.
وی ادامه داد : سازمان بنادر در چارچوب سیاست حمایتی خود از موسسات رده بندی ایرانی در دوران پسا تحریم، اعلام کرد تمام موسسات عضو آیاکس مانند بیرو رو وریتاس، رینا ایتالیا، DNV-GL آلمان - نروژ، لویدز رجیستر انگلیس، NK ژاپن و . . . به انتخاب خود با موسسات داخلی ایران قرارداد همکاری منعقد کنند.
موسسه رده بندی آسیا علاوه بر بیرو وریتاس فرانسه، با موسسات رده بندی رینا ایتالیا، DNV-GL آلمان - نروژ نیز قرارداد همکاری دارد و در آینده نزدیک تفاهم نامه های با این شرکت ها نیز منعقد خواهد کرد.
این قرارداد را محمد راستاد، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و در حضوراله مرادعفیفی پور مدیر کل امور دریایی،مهندس حسن پور رییس اداره ثبت شناوران مرکز، حسین عباس نژاد معاون مدیر کل امور دریایی، کاپیتان اولادی عضو هیات مدیره رده بندی آسیا و خشایار حشمتی مدیر عامل رده بندی آسیا امضا کردند و به نمایندگان شرکت بیرو وریتاس فرانسه پاسکال پوالیو مدیر منطقه خاورمیانه و بهروز بهنوا مدیر بازایابی منطقه آن موسسه ابلاغ شد.