عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: کشور در خصوص نظارت بر برنامه های پنج ساله توسعه و دیگر موضوعات مهم دچار مشکلات فراوان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس پاپی زاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: در دوره نهم، معاونت نظارت بر قوانین مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است تا بتواند این خلاء را پر کند با این حرکت اقدامات خوبی انجام گرفته ولی کافی نیست.
وی همچنین اظهار داشت : نظارت ها به دلیل ضعف ساختاری که در کشور وجود دارد در عمل خیلی کار آمد و مطلوب نظر نبوده بنابراین باید زیرساخت های این مسئله مهم بیشتر تقویت شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت یکی از وظایف مهم مجلس است اما ابزارهای مورد نیاز نظارتی بطور کامل در اختیار این قوه نیست.
وی با اشاره به اینکه "ساماندهی بحث نظارت به وسیله دستگاههای مربوطه بصورت اصولی و صحیح صورت نمی گیرد"، افزود: قرار نیست تمامی نظارت ها از سوی مجلس شورای اسلامی اتفاق بیفتد.برای مثال سازمان حفاظت محیط زیست خود به عنوان یک دستگاه نظارت کننده در حوزه محیط زیست موظف است نظارت جدی برروی تمامی فعالیت های که ضد حفظ و صیانت از محیط زیست بوده داشته باشد و در صورت تخلف با افراد متخلف برخورد کند حال سئوال این است که آیا این سازمان توانسته تاکنون به نحو احسن در جهت حفظ شرایط زیست محیطی کشور اقدام و از تخریب محیط زیست جلوگیری کند؟ اگر بله، چرا دریاچه ارومیه خشک شده است؟ اگر بله ، چرا بحث ریزگردها در خوزستان و استان های جنوب غربی کشور شکل گرفته است ؟ اگر بله ، پس چرا تولیدات غیر استاندارد خودروسازان داخلی وارد بازار می شود ؟...
پاپی زاده تصریح کرد: قسمت اعظم نظارت ها به وسیله خود دستگاهها صورت می گیرد ولی در بحث کلان نظارت مبنی بر اینکه آیا دولت در وظایف خود موفق بوده یا نبوده این مهم بر عهده مجلس است. نمایندگان مردم در خانه ملت برای نظارت بیشتر و بهتر بر عملکرد دولت نیازمند اطلاعات، اسناد و مدارک لازم و موثقند.
مجلس برای دسترسی به این اسناد و مدارک به خود دولت متوسل می شود چون نمایندگان مجبور هستنداسناد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز را از خود بدنه دولت دریافت کنند خیلی وقت ها اطلاعات، اطلاعات واقعی نیست به قول معروف کسی که دیکته را خودش نوشته نمی تواند خودش هم تصحیح کند زیرا برای خودش نمره منفی قائل نخواهد بود.
وی گفت : ابزارهای نظارتی که هم اکنون در اختیار مجلس شورای اسلامی است خیلی ناچیز بوده و باید تقویت شود .البته اختیاراتی روی کاغذ آمده اما در عمل ابزاری برای نظارت در دست مجلس نیست برای مثال کمیسیون اصل 90 برای بررسی شکایات و مشکلاتی که مردم از دستگاههای اجرایی دارند شکل گرفته متاسفانه این کمیسیون ظرفیت برخورد و پیگیری با همه مشکلات و موضوعات را ندارد.
نماینده مجلس نهم در ادامه به موضوع فرآیند بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: بررسی برنامه ششم توسعه از اواخر فروردین ماه امسال در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. برنامه ششم توسعه یک برنامه بالادستی است ، برنامه های مثل بودجه های سالانه کشور بایستی از این برنامه تبعیت کنند.
وی همچنین با بیان اینکه برنامه ششم توسعه یک برنامه پنج ساله است، اظهار داشت : این برنامه هنوز به صحنه علنی مجلس ارائه نشده و در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.لایحه برنامه ششم توسعه با تاخیر از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه
شد و از طرفی نمایندگان مجلس قبل و بعد از ایام سال نو مشغول تصویب برنامه بودجه سالانه بودند به همین دلیل لایحه برنامه ششم توسعه با تاخیر مواجه شده است.
پاپی زاده در پاسخ به این پرسش که لایحه برنامه ششم توسعه را چگونه ارزیابی می کنید و از طرفی اهدافی که در این برنامه آمده چقدر با واقعیت های اقتصادی جامعه همخوانی دارد و چقدر عملیاتی است؟ گفت: در این لایحه دو مسئله یکی خود برنامه ششم توسعه و دیگری احکام مورد نیاز برنامه مطرح است . نظر مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق این است که خود برنامه طبق قانون باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد نه احکام مورد نیاز از طرفی بصورت شفاف در قانون آمده که دولت موظف است لایحه پیشنهادی برنامه های پنج ساله توسعه را به مجلس ارائه کند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اهداف برنامه ششم توسعه قابل تحقق است یا نه، افزود: "کلی گویی اهداف" یکی از اشکالات اساسی برنامه ششم توسعه است. اهداف برنامه باید بصورت کمی ( عدد و رقم ) قابل سنجش باشد.برای مثال در مسئله خودکفایی نظر دولت این است که باید در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد اما سئوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که کشور در قالب این برنامه پنج ساله به چه میزان از خودکفایی خواهد رسید؟ به عبارتی عدد و درصد خودکفایی در برنامه به چه میزان است؟ به دیگر سخن برای ارزیابی، سنجش و پایش اهداف مختلف برنامه ششم توسعه در حوزه های گوناگون باید جداولی با اعداد و ارقام مشخص تدوین تا معلوم شود دولت طی پنج سال آینده به دنبال چه اهدافی است.
این نماینده مجلس گفت: وظیفه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه تهیه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات کمیسیون مزبور به نمایندگی از وکلای مردم در خانه ملت و در نهایت ارائه به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای تصویب است.
وی همچنین در پاسخ این سئوال که آیا در حوزه کشاورزی احکامی که بتواند کشاورزی کشور را متحول کند از سوی دولت در قالب برنامه ششم توسعه به مجلس پیشنهاد شده است ، اظهار داشت : احکامی که دولت در قالب لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده خیلی محدود و از طرفی بخش کشاورزی در این لایحه خیلی کم رنگ دیده شده است. بطور کلی در احکام پیشنهادی، کشاورزی جزء اولویت های اصلی برنامه نیست.
پاپی زاده بیان داشت: لایحه ای برنامه ششم توسعه بر محور اقتصاد مقاومتی تهیه شده است اما کشاورزی که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است در اولویت نیست بنابراین کمیسیون تلفیق در حال تجدید نظر در حوزه های مختلف کشاورزی از قبیل صنایع تبدیلی، رعایت الگوی کشت ، صرفه جویی در مصرف آب ، صادرات محصولات کشاورزی، آبخیزداری، محیط زیست و ... است تا خلاء مبتلا به حوزه کشاورزی در برنامه ششم توسعه برطرف شود.