۷۹۰ متر حفاری برای ساخت تونل در مسیر قطار سریع السیر مشهد - گلبهار - چناران در طول دولت سیزدهم انجام شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: در دولت سیزدهم در خصوص قطار سریع السیر مشهد - گلبهار - چناران در ۲ مرحله تصمیم گیری شد که تصمیم نخست در خصوص ایجاد تونل بود و در این راستا در مدت مزبور ۷۹۰ متر حفاری انجام گرفته که معادل ۲۹ درصد از کل تونل است. محمد علی محمد نیا حنایی افزود: برای اجرای فضای روباز تونل نیز قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تنظیم شد که حدود ۳۶ کیلومتر با اعتبار ۳۵ هزار میلیارد ریال بوده و در دست اجرا است. وی گفت: پیشرفت طرح قطار سریع السیر مشهد- گلبهار تا امروز ۸۰ درصد در زیرسازیها و ۳۵ درصد در کل عملیات اجرایی آن بوده است و در این راستا فقط در سال گذشته ۳۶۰ متر تونل در این مسیر حفاری شده است.
قطار سریع السیر مشهد - گلبهار - چناران از طرحهای بزرگ و مهم ریلی خراسان رضوی است که این طرح نیز مانند قطار سریع السیر مشهد - تهران با عقب ماندگیهایی به سبب عدم تامین مالی از طریق فاینانس خارجی مواجه شده بود، اما اجرای طرح متوقف نماند و دولت به هر نحو ممکن اجرای آن را تاکنون ادامه داده است. آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر مشهد - گلبهار که بعدها مسیر ریلی چناران نیز به آن اضافه شد، مربوط به سال ۱۳۹۱ است و از آن زمان تاکنون عملیات زیرسازی این طرح با وجود کندی پیشرفت، در حال انجام بوده است که علت اصلی کندی آن را میتوان فراز و نشیبهای مربوط به تامین مالی طرح است.
مسیر راهآهن قطار سریعالسیر مشهد تا شهر جدید گلبهار ۴۰ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶ کیلومتر است. انتهای این طرح قرار است به مسیر خط یکم قطار شهری مشهد متصل میشود. عمده زمینهای واقع در این مسیر ریلی تملک و آزادسازی شده و این مهم هنور در حال انجام است.