خط ۳ مترو مشهد تا پایان امسال تست گرم می شود
دولت متعهد به تامین و خرید ١۶٠ واگن برای خط سوم متروی مشهد است که این تعهد تاکنون عملیاتی نشده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه تامین واگن از دغدغه های اصلی است، گفت: دولت در سال ۱۳۹۸ تامین واگن مورد نیاز خطوط قطار شهری کشور را عهده دار شد و قول تامین واگن های مورد نیاز خط سوم مترو مشهد را تا سال ١۴٠٣ متعهد شد.
کیانوش کیامرز امروز در نشست خبری افزود: این تعهد در سالهای گذشته برای هیچ شهری محقق نشد اما دولت سیزدهم در سال جاری تامین ٧۶٠ دستگاه واگن برای مترو تهران را متعهد شده و تایید کرده است.
وی گفت: واگن ملی نیز هنوز به تولید انبوه نرسیده و در مرحله رفع نقص است، واگن ملی قابلیت تولید انبوه را دارد.
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد ادامه داد: ۱۰۰ واگن مورد نیاز خط دوم قطارشهری توسط شهرداری خریداری و در مدار قرار گرفته است که با بهره برداری از خط سوم می توان ۳۰ واگن از این خط را به خط سوم منتقل کرد.
کیامرز در خصوص تعهد تولید ریل توسط شرکت ذوب آهن اصفهان نیز گفت: این شرکت به صورت کامل به تعهدات خود عمل کرده و ٢۴ کیلومتر ریل برای مترو مشهد تولید و تحویل شده است.
وی ادامه داد: تولید «ریل سخت» از تعهدات این شرکت نبود اما ٢۴٠ تن ریل سخت نیز برای مشهد تولید و تا ٢٠ روز آینده تحویل می شود.
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد اظهار کرد: در سال جاری برای اجرا و تکمیل بخش اول خط سوم از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) ٣٨ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که ١٠ هزار میلیارد ریال از آن از طریق انتشار اوراق با تعهد کامل شهرداری تامین شده است.
کیامرز افزود: ١٠ هزار میلیارد ریال نیز برای رفع نواقص خط ٢ و ١٠ هزار میلیارد ریال برای خط چهارم در سال جاری نیاز است.
وی میزان بدهی توافقی دولت به مترو مشهد را ١٢ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد ادامه داد: در خط یکم متروی مشهد، به طول ۲۴ کیلومتر از وکیل آباد تا فرودگاه مشهد روزانه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار مسافر جابجا می شود و جزو کاملترین خطوط مترویی کشور است.
وی گفت: در این خط ۶۰ واگن فعال است اما نیاز خط ۱۲۰ واگن در طرح ۳۰ ساله است و زمانی که قطار گلبهار و خط سوم مترو فعال شود در این خط به مشکل خواهیم خورد.
کیامرز ادامه داد: خط دوم مترو نیز از انتهای طبرسی تا شهرک سلامت به طول ۱۴.۵ کیلومتر فعال است و به جز ایستگاه شهرک سلامت که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این خط به صورت کامل در مدار بهره برداری است و در این خط روزانه ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار مسافر جابجا می شود.
وی گفت: این خط از لحاظ سازه ای به صورت کامل تکمیل شده و ارزش این خط ۱۸۰ هزار میلیارد ریال است و ۲۰ هزار میلیارد ریال کار باقیمانده در بخش تجهیزات وجود دارد.
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد افزود: پس از اتمام ساخت چهار خط متروی مشهد، توسعه خط دوم از بلوار فکوری تا انتهای هفت تیر به طول هفت کیلومتر اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: خط سوم نیز به طول ۳۰ کیلومتر است و ۴۵۰ هزار میلیارد ریال هزینه اجرای این خط است که تاکنون ۶۰ هزار میلیارد ریال در این خط هزینه شده است و ۲۰ کیلومتر تونل از شهرک ابوذر تا ابتدای میدان امام علی (ع) آماده و اجرا شده و حفاری هشت کیلومتر تونل از میدان امام علی (ع) تا قاسم آباد از ۲۲ بهمن ماه آغاز می شود.
کیامرز افزود: قطعه اصلی دستگاه حفاری تی.بی.ام یک قطعه تحریمی است که خریداری آن با مشکلاتی همراه بود اما این قطعه با ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال خریداری و به مشهد منتقل شد و هم اکنون در مرحله مونتاژ است.
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد افزود: بخش اول خط سوم از پایانه مسافربری تا میدان شهدا به طول ۶ کیلومتر در بخش ساخت ایستگاه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در بخش تجهیزات عقب ماندگی هایی وجود دارد و برای تکمیل این بخش در حوزه تجهیزات و معماری ۳۸ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: تلاش می شود این بخش از خط سوم در سال ۱۴۰۳ بهره برداری و تا پایان امسال نیز تست گرم انجام شود.
مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: خط چهارم متروی مشهد نیز به طول ۱۷ کیلومتر و ۵۰۰ متر از منطقه میدان مهر مادر مشهد تا انتهای شهرک شهید رجایی اجرا می شود، این خط ابتدا قرار بود تا انتهای شهرک باهنر اجرا شود اما در طرح توسعه سه و نیم کیلومتر به طول این خط اضافه شد.
وی اضافه کرد: حفاری سه کیلومتر از خط چهارم تاکنون انجام شده و دستگاه حفار از میدان امام حسین (ع) به سمت میدان شهدا در حال فعالیت است.
به گفته وی، ساخت هر کیلومتر خط مترویی با احتساب تامین واگن ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه دارد.
دوربین چهره زنی در ایستگاههای مترو از اصول پدافند غیرعامل است
مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد در خصوص دوربین های چهره زن در ایستگاه های مترو نیز گفت: نصب دوربین چهره زنی در ایستگاه های مترو در تمام دنیا رایج و از اصول پدافند غیرعامل است.
کیامرز اظهار کرد: این دوربین ها با استفاده از هوش مصنوعی چهره را شناسایی می کند و این دوربینها هویتی نیست.
وی اضافه کرد: نصب این دوربین ها از الزامات پدافند غیر عامل است تا اگر اتفاقی در ایستگاههای مترو رخ دهد، افراد خاطی قابل شناسایی باشند.
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: این دوربین ها از سال ۹۵ خریداری و برای موارد خاص امنیتی در اختیار شرکت بهره برداری قرار گرفته است اما اینکه این دوربین ها به سرور خاصی متصل است یا خیر، در حوزه کاری شرکت ساخت قطار شهری نیست.