فرایند انتخاب رشته تحصیلی یک میلیون دانش آموز پایه نهم از امروز و با برگزاری آزمون مجازی «رغبت و توانایی» آغاز شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، طبق این آزمون دانش آموزان برای انتخاب رشته مورد نظر باید در ۶ مؤلفه، ۱۰۰ امتیاز را کسب کنند. هر چند نمرات این آزمون در انتخاب رشته دانش آموزان تاثیر دارد، اما در نهایت تصمیم گیر نهایی بچهها هستند.
آمارها نشان میدهد همچنان رشته تجربی انتخاب اول بچه هاست، تعدادی از بچهها در مصاحبه با ما گفتند که رشته تجربی را برای رسیدن به پزشکی در کنکور سراسری دنبال میکنند. سودای پزشک شدن دانش آموزان باعث شده است هنرستانها خالی بمانند.
خانم زهرا عباسی معاون یک هنرستان به ما میگوید که مدرسه اش بیش از هزار و ۲۰۰ دانش آموز در رشتههای مختلف گنجایش دارد، اما هم اکنون در حدود ۳۴۰ هنرآموز دارد.
آمارها نشان میدهد هر ساله از ۶۰۰ هزار شرکت کننده گروه آموزشی تجربی در کنکور سراسری فقط ۷ هزار نفر در رشتههای پزشکی پذیرفته میشوند و بقیه بیکار میمانند. بخش عمدهای از این بیکاریها را باید در انتخاب رشته غلط دوره دبیرستان جستجو کرد.
علی مصطفوی مشاور رشته تحصیلی به ما میگوید که بسیاری از دانش آموزان، استعدادهایی در رشتههای فنی دارند، اما به غلط رشته تجربی را انتخاب میکنند و در نهایت با وجود عبور از کنکور سراسری و کسب مدارک دانشگاهی بیکار میمانند.
دلیل دیگر انتخاب نکردن رشتههای هنرستانی را باید در نبود عدالت آموزشی در انتخاب رشته مدرسهها عنوان کرد.
یکی از دانش آموزان به ما میگوید در مدارس غیر دولتی در هر رشته که بخواهیم میتوانیم تحصیل کنیم، اما انتخاب رشته در مدارس دولتی محدود است و این به دور از عدالت آموزشی است.
کمبود هنرستانها از یک طرف و آشنا نبودن دانش آموزان با رشتههای تحصیلی نیز مشکل انتخاب رشته دانش آموزان را دو چندان کرده است.
بچهها میگویند که در نزدیکی محل سکونت خود هنرستان ندارند و یا اگر وجود دارد رشتههای مورد نظر آنها را ندارد.
طبق قانون برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه باید در هنرستان تحصیل کنند که این میزان هم اکنون فقط ۳۸ درصد است.
مصطفی آذرکیش مدیرکل فنی و حرفهای کار و دانش آموزش و پرورش میگوید برای ایجاد رغبت در دانش آموزان در کنار مراکز صنعتی و تولیدی، هنرستان تاسیس کرده ایم تا دانش آموزان در پایان تحصیل در این مراکز مشغول به کار شوند.
تعداد رشتههای دبیرستانی سال هاست که در حد چهار رشته باقی مانده، اما تعداد رشتههای هنرستانی حالا به ۲۰۱ رشته تخصصی رسیده است.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش میگوید؛ بیش از ۸۵ درصد دانش آموزان هنرستانی که رشتههای مناسب را انتخاب میکنند جذب بازار کار میشوند و بیکار نمیمانند.
هم اکنون ۶۳ درصد دبیرستانیها در رشتههای تجربی و ریاضی و انسانی تحصیل میکنند که این با نیاز جامعه و بازار کار مطابقت ندارد و سرانجام آن بیکاری است.